Gå til innhold

Morragretne barnehagebarn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min 4-åring er så innnmarri gretten på morran. Vært sånn hele livet nesten. Jeg vekker henne ca 6.45, vi samsover halve natta forresten. Prøver å vekke henne rolig og med litt kos, så vi bruker et par minutter på det (men typisk at hun bare prøver å sove videre). Jeg må bære henne inn på badet for å få henne med meg, og da legger hun seg ned på gulvet. Og er forbanna for ALT! Uansett hva jeg sier, gjør eller hvordan jeg beveger meg, så kan hun begynne å skrike og hyle eller bare bli kjempesint på meg. Hun får ikke lov til å hyle inne. Så da går jeg ut av badet og sier at jeg ikke vil høre på hyling, som trigger en ny sinne/lei seg reaksjon (hun vil også bare være nært meg, så det blir som en "straff"). Jeg blir så trigga av den oppførselen på morgenen. I dag prøvde hun å slå meg, ropte DUMME MAMMA! Fordi jeg satt meg ned på do. Hver eneste bittelille ting er fullstendig krise. Jeg blir såååå irritert av det!

Men typ 10-15 minutter etter, snur humøret plutselig. Da kan vi snakke vanlig. Men jeg sliter skikkelig med å legge fra meg den irritasjonen som har bygd seg opp det første kvarteret etter at vi står opp. Så jeg kjenner at jeg er skikkelig sur resten av morgenen, men prøver selvsagt å bli blid igjen når hun er det. Men av og til smitter det liksom litt videre. 

Hvordan forholde seg til så morragretne barn, uten å bli altfor påvirka av det som forelder? Kanskje jeg må begynne å stå opp først og gjøre yoga eller noe😂 (men om hun våkner og jeg ikke er i senga, blir det helt fullstendig breakdown...)

Vi har forresten en veldig fast morrarutine, så problemet ligger ikke der. Gjør nøyaktig det samme hver morgen. 

Og! I helger er hun ikke sånn i det hele tatt. Blir vekt til samme tid. Men da koser vi oss i sofaen når vi står opp, og hun er ganske blid! 

Hun har forresten veldig temperament og er ikke utpreget blid som person, men disse morgenene er litt ekstreme...

Anonymkode: 0a041...254

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må hun stå opp da for at dere skal bli klare? 

Jeg står som regel opp 15-30 minutt før jeg vekker ungene, da får jeg stelt meg selv i fred på badet, kan smøre frokost etc før barna står opp. De får og tid til å ligge å våkne i senga før de MÅ opp.

Anonymkode: fba57...c43

• Liker 2
Skrevet

Prøvd med litt musikk på morningen? 

litt morgendans på badet hjalp på min morragretne sønn hvertfall. 

Anonymkode: ea75e...31c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Blir hun vekket før kl 7 på morningen i helgen?!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Prøv å vekke henne uten så mye kos og småprat, ikke gi noen reaksjon på at hun klager over måten du beveger deg på eller noe annet, og ikke korriger hyling akkurat de første 5 minuttene. Gjetter på at det går over fortere. 

• Liker 1
Skrevet

Når legger hun seg? Hvis vi vekker 4 åringen så er hu trøtt….
Da har hu enten sovna for sent kvelden før, eller så er hu ikke i form.

Anonymkode: 1dc7e...f68

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Blir hun vekket før kl 7 på morningen i helgen?!

Hun sliter veldig med å sovne på kvelden om ikke vi står opp til samme tid hver dag. Da kan hun bruke mange timer på å sovne på kvelden (om vi bare drøyde den i 15 minutter ekstra på morgenen, liksom). Alltid vært veldig vár på slike søvnting. 

Ts

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Prøvd med litt musikk på morningen? 

litt morgendans på badet hjalp på min morragretne sønn hvertfall. 

Da hadde hun klikka totalt! Hahaha

Hun blir forbanna når jeg prøver å synge/danse/spille musikk (noe som er skikkelig teit siden jeg er musiker og musikklærer for barn!)

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må hun stå opp da for at dere skal bli klare? 

Jeg står som regel opp 15-30 minutt før jeg vekker ungene, da får jeg stelt meg selv i fred på badet, kan smøre frokost etc før barna står opp. De får og tid til å ligge å våkne i senga før de MÅ opp.

Anonymkode: fba57...c43

Om jeg går ut av senga før henne er det fullstendig meltdown! Jeg har spurt om jeg skal gå på badet først, og hun kan ligge litt til, men bare spørsmålet fører til hyl og skrik! Hahaha

Ts

Skrevet
Amys skrev (16 minutter siden):

Prøv å vekke henne uten så mye kos og småprat, ikke gi noen reaksjon på at hun klager over måten du beveger deg på eller noe annet, og ikke korriger hyling akkurat de første 5 minuttene. Gjetter på at det går over fortere. 

Mulig det.. bare prøve å ignorere det. Prøver stort sett å gjøre det, men vanskelig i blant...

Skrevet

Legg henne tidligere om kvelden og/eller vekk henne seinere. Stå opp og ordne deg selv og alt du trenger først, og så vekker du barnet til slutt.

Skrevet

Stå opp før henne og gjør ting klart.  Få i deg en kaffe først 

Får hun nok søvn?

Anonymkode: 32b3c...263

Skrevet

Har hatt samme problemet med begge mine to. Det som fungerte her var kakao og ro.

Anonymkode: 21774...1fa

Skrevet

Vil hun dusje om morgenen? Her snur dårlig humør dersom 3-åringen får sitte litt i dusjen. Forteller også en del historier som vi finner på. Her hjelper det å legge et kvarter tidligere så han har sovet litt mer om natta, men kan være rimelig rabiat om morgenen. Har lillesøster på 1 år som starter dagen med å gå rundt å skrike/sutre. Det herrrrrlige småbarnsliv 🤪❤️

Anonymkode: 050c4...06f

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Om jeg går ut av senga før henne er det fullstendig meltdown! Jeg har spurt om jeg skal gå på badet først, og hun kan ligge litt til, men bare spørsmålet fører til hyl og skrik! Hahaha

Ts

Upedagogisk tips men gi henne skjerm. La henne sitte i senga å se youtube kids eller noe.

• Liker 1
Skrevet

Min datter er sånn, hun er et utpreget B-menneske. Mens storebror våkner harmonisk og blid, våkner hun (eller blir vekket) som en grevling. Dette uavhengig av mengde søvn, stort sett, men verst i hverdagene når hun må bli vekket for skole. 7 år nå. Det eneste som hjelper er å la henne være i fred de første 15-20 min, ikke be henne kle på seg før frokost men få lov å spise frokost i pysjen og stelle seg etterpå 

Anonymkode: 03965...ab7

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts

Hvorfor spør du en 4-åring om det? Snakk om å lage seg en hustyrann... Det er du som er den voksne, du bestemmer. Tror du det kan fungere bedre om du går på badet først, gjør du det. 

Hvis barnet uansett sover tungt, trenger du da virkelig ikke vekke henne for å spørre om lov til å gå på badet? Bare stå opp og ordne deg selv mens 4-åringen sover.

Endret av Uanonym bruker
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts

Altså, hun er ikke en baby, hun trenger ikke konstant tilsyn. Du står opp når du vil, og så får hun reagere som hun vil på det. Jo mer oppmerksomhet du gir reaksjonen, desto mer vil hun reagere.

Og dere må få slutt på denne samsovingen.

Anonymkode: 14d6b...abc

• Liker 4
Skrevet

Enig i det noen skrev om ignorering. Nå har vi ei på 2,5 år som også kan være gretten om morgenen noen ganger, og hun setter også i et helvetes skrik noen ganger om hun ikke får det som hun vil. Jeg er alltid helt rolig. Gjentar beskjeden helt stille og rolig og bare venter. Kan si noe som : "da skifter jeg på lillesøster imens også sier du fra når du er klar" "Da grer mamma håret sitt også sier du fra når du er klar". Ignorerer skriking og masing. Lar henne roe seg. Når hun har roet seg later jeg som om ingenting har skjedd. "Er du klar til å skifte nå? Så bra! Så flink du er til å xyz". Prøver ofte å skryte litt av noe, ha fokus på noe positivt. 

Blir aldri sint eller streng med mindre hun gjør ting som kan være farlig e.l. Som f.eks da hun skulle hoppe fra vinduskarmen og ned i sofaen. Da kan jeg si tydelig at det ikke er lov. Hvis hun skriker og krangler så står jeg på mitt, løfter henne ned hvis jeg må. Men jeg er helt rolig og bare gjentar at det ikke er lov. Når hun har roet seg, så forklarer jeg henne at det ikke er lov og hvorfor, sier at hun er flink til å høre på beskjed og skal vi lese bok/ leke med klossene/ noe annet hyggelig.....

Du bør lese litt om barn og hvordsn hjernen deres utvikler seg i den alderen. Det kalles for trassalderen. De fleste forbinder trass med at noen oppfører seg dårlig med vilje, men det handler mer om at barnas hjerne ikke er ferdig utviklet og de ikke klarer å regulere følelsene sine godt nok. De trenger oss voksne til å speile seg i, derfor må vi være rolige og stødige når barna ikke er det. Se for deg at du er kapteinen i båten som barnet sitter i, og havet rundt er barnets følelser. Det hjelper ikke at båten kantrer når det er storm.... du må holde den stødig. 

Anonymkode: 60511...9b7

Skrevet

Vi har også en som nok er et B-menneske. Nå er hun litt eldre, men her er det beste å gi henne fred til å våkne før vi begynner med morgenrutinen. Om hun vil spise i pysj, greit det. Hun blir i mye bedre humør etterhvert, så jeg tror det bare handler om å ha en litt rolig start på dagen.

Anonymkode: 00b07...fd4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...