AnonymBruker Skrevet 16. september 2025 #21 Skrevet 16. september 2025 Abra skrev (32 minutter siden): Er på ingen måte en god beskrivelse. Jo, det er en god beskrivelse på mennesker. Jeg kjenner mennesker som fungerer godt i samfunnet, og folk som fungerer dårlig. Anonymkode: 98d79...775 1
Abra Skrevet 16. september 2025 #22 Skrevet 16. september 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, det er en god beskrivelse på mennesker. Jeg kjenner mennesker som fungerer godt i samfunnet, og folk som fungerer dårlig. Anonymkode: 98d79...775 Igjen, her skildrer du at autister er som folk flest. Uansett hvor lite støttebehov hver enkelt autist har så er de ikke som folk flest. 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2025 #23 Skrevet 16. september 2025 Jeg er en kvinne i 40-årene som er relativt nydiagnostisert via DPS. Egentlig vet jeg ikke hva jeg skal mene og føle omkring det, men det er i alle fall ingen tvil om at jeg har slitt med mellommenneskelige relasjoner og mine eksekutive funksjoner gjennom hele livet. Jeg har ingen vennskap utenom familien, og jeg har aldri stått i vanlig jobb, men klarte å karre til meg en bachelorgrad i begynnelsen av 30-årene. Gjennom livet har jeg vekselvis ansett meg selv som deprimert, personlighetsforstyrret eller bare "defekt", og har også tidvis uten hell mottatt behandling for førstnevnte, men det er først gjennom ASF-diagnosen at jeg har fått et mer dekkende bilde av mine stemninger og reaksjonsmønstre som kan fungere som en komplett forklaringsmodell fra barndommen av og frem til i dag. Slik sett må jeg vel også innrømme at jo, jeg har kanskje tro på diagnosen min. Anonymkode: d0ca3...8ee
AnonymBruker Skrevet 16. september 2025 #24 Skrevet 16. september 2025 Abra skrev (4 timer siden): Igjen, her skildrer du at autister er som folk flest. Uansett hvor lite støttebehov hver enkelt autist har så er de ikke som folk flest. Men de skal leve i den samme verden som alle oss andre… Anonymkode: 98d79...775 1
Abra Skrevet 16. september 2025 #25 Skrevet 16. september 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men de skal leve i den samme verden som alle oss andre… Anonymkode: 98d79...775 Akkurat, en verden som er lite tilbøyelige for autister. 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2025 #26 Skrevet 16. september 2025 Abra skrev (1 minutt siden): Akkurat, en verden som er lite tilbøyelige for autister. Autister skal vel ikke snakke så mye om «tilbøyelighet»… Anonymkode: 98d79...775
Abra Skrevet 16. september 2025 #27 Skrevet 16. september 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Autister skal vel ikke snakke så mye om «tilbøyelighet»… Anonymkode: 98d79...775 Åh? Mener du autister får bra nok tilrettelegging i skole/jobb? Hvorfor er opp mot 90% av autister i NAV sine systemer ufør? 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2025 #28 Skrevet 16. september 2025 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Autister skal vel ikke snakke så mye om «tilbøyelighet»… Anonymkode: 98d79...775 https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/aap-nedsatt-arbeidsevne-og-uforetrygd-statistikk/nyheter/flere-unge-ufore-med-autisme-ptsd-og-me Du får forklare disse tallene da. Det er flere med Asperger som er ung ufør enn folk med PU. Mange har klart seg bra tidligere på skole og utdanning, og har restarbeidsevne - men kan ikke jobbe på grunn av mangel på tilrettelegging og arbeidsmodellen vi har. For autister kan krav, forventninger og effektivisering fra arbeidslivet oppleves som overveldende - fordi de har blant annet komorbide vansker som hindrer dem i å fungere. Nå er ikke jeg på spekteret, men jeg har en utviklingsforstyrrelse. Jeg har en bachelorgrad og en mastergrad, men ble ung ufør i fjor. Grunnen til at jeg klarte å komme meg igjennom studiene var fordi at jeg kunne tilpasse dagene mine selv. Det var ingen obligatorisk oppmøte, utsatte meg for lite stress som økte symptomtrykket, klarte å holde meg i toleransevinduet etc. Jeg har restarbeidsevne, men ikke inntektsevne. Anonymkode: 69832...274 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå