AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #1 Skrevet 15 timer siden Vi vurderer kjøpe et hus fra en gammel tante, huset er bygget på 1920 tallet og renovert litt på 60 tallet innvendig, og noe kledning+tak var skiftet for noen år siden av svigers/familie. Totalt 180 kvm. Ellers må vi pusse opp, vel, egentlig alt,. Vurderer også å utvide med et påbygg for våtrom enn å prøve tilpasse originalbygget med et bad med moderne behov. Hvor begynner man? Kontakter man arkitekter for mulige plantegninger? Legger man ut etter anbud og lar totalentreprenør ta hele jobben? Lurer også på hva deres erfaringer er med hvor lang tid et slikt prosjekt tar (selvfølgelig individuelle forskjeller ut ifra stand på huset), og hva pleier være de skjulte pengeslukene? Og hvordan er tilstanden i byggebransjen nå? Kjipt å begynne om det skulle komme konkurser og vi står der med halvferdig hus. Anonymkode: 20a16...28b
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #2 Skrevet 15 timer siden Ville aldri gjort det uten å ha hatt litt erfaring først. Ellers blir det både dyrt og dårlig. Deretter må man være forberedt å å bruke mye egentid, selv om man setter bort alt. Man må følge med, ha meninger, ta valg, være bestemt, kreve, vise til avtaler. "Tilstanden i byggebransjen" blir for bredt. Du må sjekke registrene, historikk. Vurdere soliditet og likviditet. Velge selskap ut i fra det. Forhandle når det gjelder a-konto, da du sitter igjen med svarteper om noe skjer som gir stopp i fremdrift. Totalentrepenør har sine fordeler... men langt flere ulemper basert på min erfaring. De er bundet til sine underleverandører, som de ofte tyner igjen. Jeg foretrekker å ha et firma som gjør det meste. Men når det gjelder sentrale elementer så velger jeg mine leverandørerer direkte. Som regel samarbeider de bra. Anonymkode: 8f190...65b
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #3 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ville aldri gjort det uten å ha hatt litt erfaring først. Ellers blir det både dyrt og dårlig. Deretter må man være forberedt å å bruke mye egentid, selv om man setter bort alt. Man må følge med, ha meninger, ta valg, være bestemt, kreve, vise til avtaler. "Tilstanden i byggebransjen" blir for bredt. Du må sjekke registrene, historikk. Vurdere soliditet og likviditet. Velge selskap ut i fra det. Forhandle når det gjelder a-konto, da du sitter igjen med svarteper om noe skjer som gir stopp i fremdrift. Totalentrepenør har sine fordeler... men langt flere ulemper basert på min erfaring. De er bundet til sine underleverandører, som de ofte tyner igjen. Jeg foretrekker å ha et firma som gjør det meste. Men når det gjelder sentrale elementer så velger jeg mine leverandørerer direkte. Som regel samarbeider de bra. Anonymkode: 8f190...65b Dyrt og dårlig- hvordan da? Vi skal ikke gjøre arbeidet selv. Kan du utdype angående a konto forhandling og din erfaring om totalentreprenør? Hadde inntrykk av at en totalentreprenør vil gjøre prosessen mye mer strømlinjeformet , og slik slippe å risikere lengre perioder uten arbeid pga konflikter? Anonymkode: 20a16...28b 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dyrt og dårlig- hvordan da? Vi skal ikke gjøre arbeidet selv. Kan du utdype angående a konto forhandling og din erfaring om totalentreprenør? Hadde inntrykk av at en totalentreprenør vil gjøre prosessen mye mer strømlinjeformet , og slik slippe å risikere lengre perioder uten arbeid pga konflikter? Anonymkode: 20a16...28b Man har ikke erfaring med å samarbeide med leverandører, forhandle, kreve, og ta riktige valg. Blant annet spørsmålet du her stiller. Var først på tredje kjøkkenet jeg fikk pusset opp jeg var 100% fornøyd. Fagfolk merker at du er uerfaren, og tar snarveier. Anonymkode: 8f190...65b 2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Skrevet 3 timer siden Belag deg på at det blir kostbart, tipper du er veldig i nærheten av å bygge nytt prismessig. Skal du ha huset opp til dagens standard mtp isolasjon/ventilasjon, må mest sannsynlig tak/kledning/dører og vinduer Børresen og etter isoleres. Ventilasjons anlegg må installeres. Trolig må også drenering graves. Elektrisk anlegg må oppgraderes, trolig også in tak til bolig for tvilsomt om det er dimensjonert til dagens forbruk. Og det er mye mer arbeid og begrensninger og tilpasse alt mot gammelt bygg enn å sette opp alt nytt. Så økonomisk har jeg mine tvil på at dere sparer noe på og gå på oppussing av det gamle, spesielt om dere skal sette bort alt. Anonymkode: e74be...71b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå