Gå til innhold

Kaffe - koffein og godfølelse

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har gått på lignende smell selv. Så jeg også fraråder folk å drikke mer kaffe enn anbefalt. 

Men noe som går an er å ta en pause fra kaffe for å få hjernen til å nullstille seg slik at man kjenner samme effekt fra kaffen som første gangen man drakk. Hvor lang tid man må ta pause varierer, men for mange er det rundt en uke. Man må prøve seg frem for å se hvor lang pause man må ta. Har sett enkelte som trenger en hel måned for å nullstille hjernen. Men prosessen er gradvis så det er ikke slik at man enten nullstiller helt eller så ingenting. Så man får noe ut av pauser fra koffein selv om man ikke tar pause lenge nok til å nullstille hjernen helt. 

Ser flere har nevnt hodepine når man ikke drikker kaffe. Også den hodepinen skal forsvinne om man tar pause fra koffein lenge nok.   I tillegg kan man også redusere hodepinen ved å ikke jobbe. Så om man tar pause fra kaffe så kan det være lurt å gjøre det f.eks i en ferie og å ikke gjøre husarbeid eller lignende de første dagene. 

Man kan også redusere hastigheten toleransen for koffein kommer tilbake ved å la hjernen få noen pauser fra koffein. F.eks ved å ikke drikke kaffe hver dag eller ved å ikke drikke kaffe hele dagen. 

Anonymkode: f0808...34c

Stopp koffein helt, samme med alle andre ting som alkohol, sukker, søtsaker, nikotin etc...da får du et helt nytt liv. Lover deg, stoppet alt dette i januar.

Helt utrolig å se hvor dumt mennesket er, kjøper seg avhengigheter. Til og med brus!! Energidrikker....voksne mennesker...utrolig pinlig.

Anonymkode: 729be...403

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Stopp koffein helt, samme med alle andre ting som alkohol, sukker, søtsaker, nikotin etc...da får du et helt nytt liv. Lover deg, stoppet alt dette i januar.

Helt utrolig å se hvor dumt mennesket er, kjøper seg avhengigheter. Til og med brus!! Energidrikker....voksne mennesker...utrolig pinlig.

Det kjem aldri til å henda. Denne gudedrykken skal vere med meg så lengje det er overhovudet mogeleg.

Eg klarar ikkje beskrive kor gild denne kaffien får meg til å kjenne meg. Eg ser allerede no fram til at eg lagar meg ei ny kanne i morgon tidleg.

Å sitje ved kjøkebordet og sjå verda vaknar til liv medan ein dreg i seg kjeft etter kjeft av denne nektaren, kan ikkje beskrivast med ord.

Anonymkode: 4506a...9db

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Lykke følelsen er jo adrenalin. Koffein pumper adrenalin ut i kroppen som treffer sentral nervesystemet og derfor du både blir lykkelig og våken, langtidsvirkninger på det er ikke bra. Gir svingninger i blodsukker. Når man blir dårlig uten koffein så er det på tide å ta en pause. Koffein er sinnsykt godt, lukter nydelig og føles fantastisk ut. Jeg elsker kaffe men kuttet det helt ut når jeg merket at det går på bekostning av helsen over tiden. Problemet er at det er ikke meningen av kroppen din skal pumpe adrenalin hver dag eller flere ganger om dagen. Og det vil gjøre at kroppen din og organer eldes mye raskere. Bruker energi du ikke har og når du både får vondt i hodet, blir dårlig når du ikke drikker det så er det liksom ett lite rop fra kroppen om at den ikke har det så bra. 

Anonymkode: 4c2ee...c56

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Gjorde det samme, livet er utrolig mye bedre uten koffein avhengighet, huden og håret ble bedre, hormoner, vekt. Alt fikk en opptur 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hahaha.

DU kan jo gjerne få være masochist om du vil, vi lever i et fritt land, men ikke prøv å overtale oss andre til å delta i selvpine-prosjektet ditt.

Jeg bruker riktignok ikke nikotin av noe slag, men koser meg med deilig kaffe, søtsaker og vin når det passer meg! Utrolig pinlig😉

Anonymkode: 35c2c...6ec

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Kaffekjerring har jeg vært siden jeg var 16 :kaffekopp: Drikker hver dag dag. Litt varierende mengde. Men ikke så sterk. Nå er det komt frem såpass mye forskning om kaffens helsefordeler at jeg tenker det er bare å kjøre på❤️ 

Man eldes ikke raskere av kaffe som en skriver over her, det er vel heller tvert imot. Det er vel heller en av den største kildene til antioksidanter. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/morgenkaffe-og-sunn-aldring

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.9.2025 den 11.06):

Bare å nyte at du får den effekten 😂

Jeg merket når jeg begynte å drikke kaffe at 15-20 minutter etter en stor kopp var jeg rene duracellkaninen! Alt gikk bånn gass og jeg følte meg så lett og klar i hodet. Ble jo raskt sånn at man drakk litt mer, og nå får jeg ingen effekt 😂 Men må ha det, i store mengder om morgenen for å unngå brutal hodepine. Den hodepinen går ikke bort igjen av noe hvis jeg får "dosen" min for sent. 

Jeg har dessverre også litt lav toleranse for koffein og får hjertebank og svetteanfall om jeg drikker for mye. Drikker aldri etter kl 14 unntatt i selskap og på lørdager. 

Anonymkode: ff517...134

Hvis du har pauser noen uker så slipper du den hodepinen. Ja, den kommer de første dagene, men det går over

Anonymkode: da09d...d19

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du har pauser noen uker så slipper du den hodepinen. Ja, den kommer de første dagene, men det går over

Anonymkode: da09d...d19

Dette høyrest ut som sjølvpining utan nokon grunn. Eg kan opplyse om at eg har trekt meg ei ny kanne her og sit no og nyt denne.

Ei godkjensle har breidt seg i kroppen og eg ser ljost på tilvera her.

Eg hyllar denne drykken.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Meg du siterte. Ja, etter å ha nullstilt hjernen for koffein så er et alternativ å ikke begynne med koffein igjen.  Det skulle jeg skrevet i mitt opprinnelige innlegg. Så får man selv vurdere og prøve seg frem for hva en synes er best. Jeg tror ikke på noe universal-løsning for hva som er best for alle. 

Anonymkode: f0808...34c

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg hygger meg med en kaffe om morgenen. 

Men jeg drikker kun denne ene. Før drakk jeg 5-6 kopper i løpet av dagen, men etter at jeg kuttet ned til kun en, sover jeg mye bedre. Og søvn topp prioritet :)

Anonymkode: b31a9...527

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hahaha.

DU kan jo gjerne få være masochist om du vil, vi lever i et fritt land, men ikke prøv å overtale oss andre til å delta i selvpine-prosjektet ditt.

Jeg bruker riktignok ikke nikotin av noe slag, men koser meg med deilig kaffe, søtsaker og vin når det passer meg! Utrolig pinlig😉

Anonymkode: 35c2c...6ec

Det er jo ikke det hun sier da😂😂 Hvorfor så nærtagende? Hun sier stopp med det og du får ett helt annet liv. Det er en tråd om kaffe. Må være lov å kommentere både det ene og det andre uten at du skal dra i «selvpine prosjektet ditt.» Hun har det motsatt av selvpine, hun har fått ett BEDRE liv uten. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2025 den 12.48):

Har drukket kaffe fra jeg var konfirmant. De siste årne har jeg gått over til å drikke kaffe stort sett bare på formiddagen. Når jeg er hjemme i helgene, kjører jeg på med 3-4 store krus med kaffe. I mitt tilfelle Brasero pulverkaffe. Denne er laget av robusta-bønner og skal da inneholde ekstra mye koffein.

Jeg synes virkningen av kaffeen er helt utrolig! Jeg kan våkne kjempetrøtt ved 9-tiden og føle meg gretten, sur og tiltaksløs. Etter 2-3 kopper merker jeg humøret stiger. Får en sterk følelse av velvære. Ser mye lysere på livet. Jeg blir rett og slett en helt annen. 

Det samme gjeldr på hverdager på jobben - jeg har til og med sagt fra til mine nærmeste kolleger, jeg vil helst ikke prate/diskutere før jeg får minst 1 kopp sterk kaffe. 

På ferier har jeg nå begynt å ta en kaffestund på hotellet før jeg drar ut også. 1-2 kopper sterk Brasero-kaffe - gjør undrverker. 

Andre som har det på samme måte med kaffe... hører gjerne på erfaringer. 

Anonymkode: 44d68...e50

Jeg drakk vel ca 2 liter daglig gjennom mange år og sluttet vel pga. lite elastiske blodårer. Drikker ved spesielle anledninger. Best synes jeg kokekaffe kokt i kjel er, når den er klar, nytrukket og med en naturlig søt smak.

• Nyttig 1
Skrevet

Prøv uten koffein :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo ikke det hun sier da😂😂 Hvorfor så nærtagende? Hun sier stopp med det og du får ett helt annet liv. Det er en tråd om kaffe. Må være lov å kommentere både det ene og det andre uten at du skal dra i «selvpine prosjektet ditt.» Hun har det motsatt av selvpine, hun har fått ett BEDRE liv uten. 

Ein kjem ikkje og borgar for å slutte med kaffi i ein tråd om kaffi. Då lyt ein opprette ein kaffikutt-tråd som omhandlar dette.

Lat oss halde oss til å fortsetje med goddrykken i denne tråden. Ein kaffi gjer godt for kropp og sjel.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ein kjem ikkje og borgar for å slutte med kaffi i ein tråd om kaffi. Då lyt ein opprette ein kaffikutt-tråd som omhandlar dette.

Lat oss halde oss til å fortsetje med goddrykken i denne tråden. Ein kaffi gjer godt for kropp og sjel.

Åå herregud😂😂 Dette er ett forum. Folk kommenterer både det ene og det andre. Vil ikke si at man trenger å slutte? Vi alle har ulike meninger. Du elsker kaffe, hun andre gjorde kanskje det. Så gikk det utover helsen. Lov å yte meninger 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Åå herregud😂😂 Dette er ett forum. Folk kommenterer både det ene og det andre. Vil ikke si at man trenger å slutte? Vi alle har ulike meninger. Du elsker kaffe, hun andre gjorde kanskje det. Så gikk det utover helsen. Lov å yte meninger 

Men tråden handlar om å drikke og nyte kaffi. Ikkje jamring frå nokon som skal prakke kutt av herlegheita på folk.

Dei kan laga seg sin eigen tråd og jamre seg der.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Da er det lørdag og jeg her i gang med dagens andre store kopp med kaffe. En herlig morgenstund - har sovet godt og skal nyte helga uten å gjøre så mye. Akkurat disse to-tre timene om morgenen-formiddagen, da jeg sitter med kaffe og laptop, aviser og planleggger helgehandel er de beste på hele uka. Kaffe/koffein spiller en vesentlig rolle for det stigende humøret. 

Jada, et har helt sikkert noen negatiive virkninger også, men jeg tror de er langt mindre enn f.eks. om jeg skulle drikke alkohol, som jeg gjør bare 1 gang uka nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da er det lørdag og jeg her i gang med dagens andre store kopp med kaffe. En herlig morgenstund - har sovet godt og skal nyte helga uten å gjøre så mye. Akkurat disse to-tre timene om morgenen-formiddagen, da jeg sitter med kaffe og laptop, aviser og planleggger helgehandel er de beste på hele uka. Kaffe/koffein spiller en vesentlig rolle for det stigende humøret. 

Jada, et har helt sikkert noen negatiive virkninger også, men jeg tror de er langt mindre enn f.eks. om jeg skulle drikke alkohol, som jeg gjør bare 1 gang uka nå. 

Slikt gjer meg gild av å høyre. Det er berre å nyta dagen og meiske seg med Den Gode Drykken. Den gjer staurande godt for både lekam og sjel. Ja, eg vil dra det så langt at eg vil hevde at den er lækjande.

Ein kjenner velvære og blir gild. Ein er mykje meir hugen på å møte dagen med eit par sleivar kaffi innvortes.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.9.2025 den 16.53):

Det eneste som er pinlig her, er at du ser ned på andre mennesker på bakgrunn hva de drikker og spiser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...