Gå til innhold

Kosthold 11 åring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 11 år som har vært kresen når det gjelder mat nesten hele veien. Jeg er redd han ikke får i seg god nok næring og vil høre hva andre tenker. Han liker veldig lite og er også veldig vanskelig å få til å prøve nye smaker. Jeg er så lei av å mase hver gang vi har middag. Hvis vi har kjøtt til middag så spiser han seg mett på det og jeg må mase for at han tar litt kokt potet og smake på grønnsakene. Han brekker seg nærmest av å måtte spise en brokkolibit eller salat og lignende. 

Så i løpet av en uke går det i denne maten; Polarbrød eller hvitt brød (og rekeost - ikke noe annet pålegg..). Til middag blir det fort kjøtt eller fisk men ikke noe mer. Han liker heldigvis laks. Eller pizza, pasta og pølser, og da er det pizza med bare skinke og pasta med bare skinke. Så av «grønt» han får i seg i løpet av en gjennomsnittsuke er smoothie, agurk og eplebåter.. Han er veldig sær på å smake nye ting. Han liker ikke taco. Han likte ikke pommes frittes feks og maste på han at han skulle i alle fall prøve og nå liker han det da, men er ikke noe seier det føler jeg.. Men det gir et bilde. På McDonald’s spiser han ikke burger feks men kun chicken nuggets. Han liker ikke kaker, ikke sjokoladekake feks. Det er kun brownie. Jeg er litt redd for at nå begynner han å bli så gammel at det er normalt å være litt mer nysgjerrig på mat. Og redd han ikke får nok med næring.

Anonymkode: c32ad...891

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har en sønn på 11 år som har vært kresen når det gjelder mat nesten hele veien. Jeg er redd han ikke får i seg god nok næring og vil høre hva andre tenker. Han liker veldig lite og er også veldig vanskelig å få til å prøve nye smaker. Jeg er så lei av å mase hver gang vi har middag. Hvis vi har kjøtt til middag så spiser han seg mett på det og jeg må mase for at han tar litt kokt potet og smake på grønnsakene. Han brekker seg nærmest av å måtte spise en brokkolibit eller salat og lignende. 

Så i løpet av en uke går det i denne maten; Polarbrød eller hvitt brød (og rekeost - ikke noe annet pålegg..). Til middag blir det fort kjøtt eller fisk men ikke noe mer. Han liker heldigvis laks. Eller pizza, pasta og pølser, og da er det pizza med bare skinke og pasta med bare skinke. Så av «grønt» han får i seg i løpet av en gjennomsnittsuke er smoothie, agurk og eplebåter.. Han er veldig sær på å smake nye ting. Han liker ikke taco. Han likte ikke pommes frittes feks og maste på han at han skulle i alle fall prøve og nå liker han det da, men er ikke noe seier det føler jeg.. Men det gir et bilde. På McDonald’s spiser han ikke burger feks men kun chicken nuggets. Han liker ikke kaker, ikke sjokoladekake feks. Det er kun brownie. Jeg er litt redd for at nå begynner han å bli så gammel at det er normalt å være litt mer nysgjerrig på mat. Og redd han ikke får nok med næring.

Kan du ikke ta tomater, paprika, løk og gulrot i blender og ha som saus på pizza/pasta. Med kjøtt (skinke) og ost som fyll til, blir jo det både sunt og godt.

• Liker 2
Skrevet

Akkurat sånn er 8 åringen min og jeg bekymrer meg mye for om han får i seg det han skal og om det er sånn han skal drive for alltid. 11 åringen min er ikke sånn i hele tatt. Han spiser alt og prøver alt. 8 åringen kan slå til hvis vi har besøk av andre unger. Da spiser han alt som blir servert for å imponere eller noe. 

Anonymkode: 44000...d41

Skrevet

Masing hjelper overhodet ikke, så det bør du kutte ut med en gang. Om noe, virker masing mot sin hensikt. Kjøtt er næringsrikt. 
Gi han vitaminbjørner om du er bekymret. Kroppen klarer seg overraskende godt så lenge den var kaloriene sine. 

Ungen, og forsåvidt meg også, har alltid vært kresen. Nye ting kommer inn, sakte men sikkert. De smaker nå nye ting når de føler seg komfortable med det. 
Hun smaker nå gjerne på nye ting når jeg tar meg noe. På lørdager har vi hver vår middag. Da kan kun smake på mitt, og det faller ofte i smak. 

Hun kan også smake på mat fra andre når jeg ikke er der. Også har jeg sagt til henne når hun får tilbud om noe gratis, f.eks. på buffé, kan hun med fordel smake på en ny ting. Og det gjør hun. 

Men da mi var 11, da kjente jeg også på en innvendig frustrasjon. Det har løsnet masse de siste par årene. Hun er nå 15. Det hjelper også at hun er med på å lage mat. 

Tror nok at ungen vil sette pris på at måltidene er mer lysbetonte og at man heller fokuserer på annet enn å bli presset til å spise. 

Anonymkode: 88f2e...9f4

• Liker 1
Skrevet

Lo litt da jeg så at han liker ingenting, men REKEOST har han altså bestemt seg for å like XD 

Har du snakket med helsesøster eller lege? Hvordan er kostholdet blandt vennene hans? Er han opptatt at "ja-og nei"-mat eller går det kun på smak? Driver han med idrett? Hvordan er det med kroppsfokus på skolen?

Anonymkode: ae55c...17f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Masing hjelper overhodet ikke, så det bør du kutte ut med en gang. Om noe, virker masing mot sin hensikt. Kjøtt er næringsrikt. 
Gi han vitaminbjørner om du er bekymret. Kroppen klarer seg overraskende godt så lenge den var kaloriene sine. 

Ungen, og forsåvidt meg også, har alltid vært kresen. Nye ting kommer inn, sakte men sikkert. De smaker nå nye ting når de føler seg komfortable med det. 
Hun smaker nå gjerne på nye ting når jeg tar meg noe. På lørdager har vi hver vår middag. Da kan kun smake på mitt, og det faller ofte i smak. 

Hun kan også smake på mat fra andre når jeg ikke er der. Også har jeg sagt til henne når hun får tilbud om noe gratis, f.eks. på buffé, kan hun med fordel smake på en ny ting. Og det gjør hun. 

Men da mi var 11, da kjente jeg også på en innvendig frustrasjon. Det har løsnet masse de siste par årene. Hun er nå 15. Det hjelper også at hun er med på å lage mat. 

Tror nok at ungen vil sette pris på at måltidene er mer lysbetonte og at man heller fokuserer på annet enn å bli presset til å spise. 

Absolutt enig med deg at masing ikke er så lurt. Jeg prøver derfor å si slik som husker du den gangen du prøvde pommes frittes og hvor godt du endte opp med å like det, nettopp slik kan skje med annen mat også og lignende.. For jeg er litt nødt til å be han om å prøve nytt fordi han har ingen interesse eller viser null initiativ til det på egenhånd. Din jente virker i hvert fall nysgjerrig på å smake:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Lo litt da jeg så at han liker ingenting, men REKEOST har han altså bestemt seg for å like XD 

Har du snakket med helsesøster eller lege? Hvordan er kostholdet blandt vennene hans? Er han opptatt at "ja-og nei"-mat eller går det kun på smak? Driver han med idrett? Hvordan er det med kroppsfokus på skolen?

Anonymkode: ae55c...17f

Haha, ja det samme har jeg tenkt. Rekeost av alle ting! Vennene hans spiser taco feks og når de er her på middag så har de til og med reagert på at han bare vil ha lefse, agurk og kjøttdeig uten krydder. Men han virker helt uaffektert av det. Han har aldri vært noen idrettstype og nettopp sluttet på fotball fordi han synes ikke slikt er noe gøy. Kroppsfokus har jeg ikke noe inntrykk av at det er særlig på skolen. 

Skrevet

Noen som har noen tanker om dette er skadelig / at barnet ikke får i seg nok næring; eller går det helt fint for et barn å ha sånt kosthold? 

Skrevet

Men er barnet ditt underernært eller har noen mangler? Om ikke, så hadde jeg bare fortsatt.. 

To av mine har vært veldig kresne.. Her har jeg erfart at det går seg til helt uten noen form for masing og tvang, og nå har jeg tre store tenåringer som spiser alt. 

Anonymkode: 40835...db0

Skrevet

Om han er 11 skal han vel ha mat og helse på skolen dette året? Det hjalp mye på kresenheten hos mine barn.

Anonymkode: 82727...291

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2025 den 11.40):

Kokt potet og kokte grønnsaker er jo ganske grusomt, skjønner godt at han brekker seg av det. Veldig bra at han spiser kjøtt og fisk, det er næringstett mat! Hadde gitt ham masse kjøtt og fisk, ikke i form av pølser, burgere og nuggets, men ordentlig mat. Hva i all verden gjør du på MacDonalds med ungen?  Og hvorfor pusher du motbydelig usunn junk som pommes frittes på ungen? Det er jo helt sykt!

Høres for meg ut som du selv har et veldig usunt kosthold som du tror blir ok av å legge til noen slappe kokte grønnsaker...

Lag smoothie og putt grønnkål, avokado, eggeplomme etc i den sammen med frosne bær. Dropp polarbrød eller hvitt brød med UP-ost til frokost, gi heller smoothie. Dropp pizza, pasta og pølser annet enn på lørdag.

Finnes det noen rå grønnsaker han kanskje kan like? Sukkererter, babygulrøtter, nepe i staver? Hva med friske bær, liker han f.eks. bringebær, jordbær, blåbær eller moreller? Noe annen frukt enn epler du ikke har prøvd enda? Har du teste både umodne, middels modne og godt modne varianter av fruktene? Jeg liker f.eks, kun umoden frukt, mens søsteren min liker den godt moden (i mine øyne direkte bedervet), og ingen av oss kan spise den andre frukt uten å brekke oss.

Anonymkode: af7bf...54a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har en som er faktisk er verre. Men lag pizza og pastasaus selv, da kan du putte oppi masse grønnsaker og bønner. Også kjør det i blenderen. 

Anonymkode: 2d2d6...7a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kokt potet og kokte grønnsaker er jo ganske grusomt, skjønner godt at han brekker seg av det. Veldig bra at han spiser kjøtt og fisk, det er næringstett mat! Hadde gitt ham masse kjøtt og fisk, ikke i form av pølser, burgere og nuggets, men ordentlig mat. Hva i all verden gjør du på MacDonalds med ungen?  Og hvorfor pusher du motbydelig usunn junk som pommes frittes på ungen? Det er jo helt sykt!

Høres for meg ut som du selv har et veldig usunt kosthold som du tror blir ok av å legge til noen slappe kokte grønnsaker...

Oppfør deg.

Skrevet

Ikke kjøp inn maten dere ikke vil at han skal spise da. Regner med at han ikke handler inn og lager maten selv? 

Anonymkode: b0ac8...10a

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ikke kjøp inn maten dere ikke vil at han skal spise da. Regner med at han ikke handler inn og lager maten selv? 

Anonymkode: b0ac8...10a

Da hadde ikke sønnen min på 15 år spist i det hele tatt! Min har sensoriske vansker, og vi har fått beskjed av legen at han skal få den maten han liker. 

Det går heldigvis mye i melk, som inneholder det meste av næring (babyer får jo bare det) + at han er glad i pølser, pasta og grønnsaker. Veldig ensidig kost, men han legger på seg og har ingen mangler. Liker ikke brødmat, pizza, taco, burger osv. Han spiser kun kaker om vi er bedt bort 😅

TS, om du er bekymret, så kan du ta han med til fastlegen og få tatt en blodprøve. Der finner de ut av både vitaminer, jern osv. Selv tar jeg en sånn blodprøve ca én gang i året. 

Grønnsaker er ikke sånn superviktig tenker jeg. Veldig bra at han får i seg kjøtt (proteiner) 👍 

Anonymkode: a1d27...3cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2025 den 12.03):

Absolutt enig med deg at masing ikke er så lurt. Jeg prøver derfor å si slik som husker du den gangen du prøvde pommes frittes og hvor godt du endte opp med å like det, nettopp slik kan skje med annen mat også og lignende.. For jeg er litt nødt til å be han om å prøve nytt fordi han har ingen interesse eller viser null initiativ til det på egenhånd. Din jente virker i hvert fall nysgjerrig på å smake:)

Mi er enda vanskelig når det kommer til pålegg. Hun spiste baconost før, men nå er det kun leverpostei eller nugatti i matpakken. Det er godt nok tenker jeg. Hun trenger all jern hun kan få, så lager ikke noe nummer ut av det. Nugatti tar hun kun en gang i uken, for hun blir dårlig i magen om hun tar det oftere fant hun ut. 

I helgene kan hun lage seg eggerøre. 
Hun kan også ha varm tacolefse eller toast med hvitost og skinke, men ikke kald ost ost og skinke. 

Hun ble først litt nysgjerrig de siste årene. Men det er ikke slik at hun ber støtt og stadig om nye ting. Det som har hjulpet, er hun fant musikk fra nasjoner med annen matkultur samt YouTube-videoer med mat fra andre kulturer, Asia da. Så nå spiser vi faktisk veldig mye asiatisk. I går spiste hun rekordmye salat pga koreansk bbq. Vi to alene spiste en hel hjertesalat til middag.

Skrevet

Sånn var min også, i mange år. Hun er enda spesifikk på mat hun spiser, men ettersom hun har blitt eldre, har hun "åpnet" seg mer og mer for ny mat. Nå spiser hun masse vi ikke fikk henne til å prøve som 11-åring. Jeg har aldri presset mat på henne. Jeg var akkurat likedan, og min mor også. Min mor ble tvunget til å spise ting hun ikke ville, og sliter den dag i dag med masse. Derfor presset de aldri meg, og jeg er idag veldig glad i mat. Det virker som det var løsningen for min datter også. Hun får alltid tilbud om å smake, og tidligere var det uaktuelt. Så da lot vi være å pushe. Men nå, som 16-åring (det startet tidligere, kanskje ved 13-årsalder), smaker hun på alt. Så er det ok hvis hun ikke liker det, og en gledelig overraskelse hvis hun liker det. Nå har hun begynt på vgs og henger med venner som er ute og spiser, og hun er stadig vekk på nye steder med mat hun aldri ville prøvd tidligere. Jeg tror dette går seg til, og at man bare må være litt tålmodig.

Anonymkode: bd534...fee

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da hadde ikke sønnen min på 15 år spist i det hele tatt! Min har sensoriske vansker, og vi har fått beskjed av legen at han skal få den maten han liker. 

Det går heldigvis mye i melk, som inneholder det meste av næring (babyer får jo bare det) + at han er glad i pølser, pasta og grønnsaker. Veldig ensidig kost, men han legger på seg og har ingen mangler. Liker ikke brødmat, pizza, taco, burger osv. Han spiser kun kaker om vi er bedt bort 😅

TS, om du er bekymret, så kan du ta han med til fastlegen og få tatt en blodprøve. Der finner de ut av både vitaminer, jern osv. Selv tar jeg en sånn blodprøve ca én gang i året. 

Grønnsaker er ikke sånn superviktig tenker jeg. Veldig bra at han får i seg kjøtt (proteiner) 👍 

Anonymkode: a1d27...3cd

Jeg håper du vet at det er forskjell på kumelk til store barn/voksne og morsmelk til spedbarn, slutningen er ikke at vi får alt vi trenger fra kumelk fordi babyer får det av morsmelk. 

Anonymkode: 134b7...898

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2025 den 11.23):

Noen som har noen tanker om dette er skadelig / at barnet ikke får i seg nok næring; eller går det helt fint for et barn å ha sånt kosthold? 

Ut fra det du beskriver tror jeg ikke det vil være noen mangler, det skal i grunn litt til før de utvikler det. Kjøtt, fisk, melkeprodukter og smoothie, eplebåter dekker opp det meste og i smoothie kan man jo blande inn mye og litt ekstra næring uten at det merkes på smaken. Samme med pizzasaus f.eks. 

Men fortsett å tilby forskjellig mat og oppfordre til å smake, ta del i matlaging osv. Min gutt på snart 11 har begynt å bli åpen nå for å smake på mer, og ting han aldri hatt spist før.

Anonymkode: 6a5ee...1f0

Skrevet

Det er så mange måter å få mer næringsrik mat i barn på. 

Gulrotrundstykker, søtpotetvafler, matmuffins, pastasauser, pizzatoppinger, grønnsakspannekaker, 

Her er til og med blomkålpizza veldig populært. Og moussaka (men med kalv, ikke lam). Kjøttfarsen til taco inneholder både løk, ferske tomater og bønner. Quesedilla er kjempepopulært. I frokostburritos så går både avokado og agurk ned. Hjemmelagde fiskekaker - med revet gulrot og purreløk. 

Anonymkode: 34b41...1f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...