Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er ikke noe "gå til lege menneske". Har ikke vært hos legen med noen problemer siden tenårene. Nå er jeg midt i de 30 og singel, og har dermed ingen hensyn jeg MÅ ta på fritiden.... Har innsett ett mindre problem med min søvn, og hvor og når jeg sovner, og ikke minst lengden på søvnen.

La meg bare fortelle dere hvordan en uke arter seg for meg:

Mandag, 0600 står jeg opp og kler meg, og spiser frokost.

0700 er jeg på jobben, jobber som mekaniker.

0900 er det frokost på jobben, en brødskive eller to og vann.

1200 er det lunsj, 4-5 brødskiver og flere glass vann.

1600 lager jeg middag og spiser veldig variert og sundt

1700 sovner jeg i stolen eller sofaen

2100 våkner jeg igjen, oftes til kjenningsmelodien til tv2nyhetene.

2100 tar jeg en brødskive eller et rundstykke og melk

2330 er jeg i seng, og sover som en stein helt til klokken ringer igjen 0600

Sånn går ukedagene. Noen ganger kan jeg duppe av litt mindre, som i dag.

Andre dager, og da generelt litt senere i uken så sover jeg gjerne rundt fra klokken 1700 til 0600. Detter kan umuligt være normalt, at en 35åring skal trenge søvn mellom 10 og 12 timer pr. døgn. Sover jo bort halve livet dersom jeg forsetter sånn.

Har prøvd å tvinge meg selv ut på sykkeltur, besøk, delta i forreninger/lag på kveldstid. Men etter en våken ettermiddag/kveld så sover jeg garantert rundt dagen etterpå, i tillegg til at jeg gjesper hele arbeidsdagen.

I helgene sover jeg gjerne fra midnatt til 14-15 tiden på lørdagene, og i seng igjen fra midnatt lørdag/søndag, og sover til langt på dag igjen søndag.

Prøver å sosialisere meg noe i helgene med venner og bekjente, men det blir ofte ikke mange timene i strekk.

Er jeg ute på fest/byen en lørdag kan jeg godt sove fra 03-04tiden da jeg ofte kommer hjem, helt til mandagsmorgen.

Min søvnmengde har blitt et problem for meg, føler jeg.

Noen som har opplevd noe liknende eller kjenner til liknende historier fra før?

Noen som har tips til hva som kan/bør gjøres?

Har ikke planer om å dra til lege med dette, iallefall ikke med det første.

Sånn som dette har livet mitt pågått i de siste 3-4 årene. :sur:

Videoannonse
Annonse
Gjest Oh oh oh Julie
Skrevet

Mangel på vitaminer??? Kjøp all slags vitaminer, se om det hjelper.

Bare et lite tips fra meg......

Gjest Thalassa
Skrevet

deprimert kanskje? vet om folk som sover mye når dem er deprimerte. eller kanskje du skulle fått deg en ny hobby eller noe, litt avveksling rett og slett?

Gjest Gjest
Skrevet

Kanskje vært lurt å tatt en blodprøve for å sjekke at du ikke mangler noe..??

Du sover jo alt for mye, man blir trøtt av det også..

Prøv å spis litt mer variert.

Når du kommer hjem i fra jobb, istedet for å sette deg i sofaen så tvinger du deg selv til å ut en tur. Gå, sykle, jogge, hva som helst, noe du synes er gøy.

Når du så kommer inn igjen tar du deg en dusj, lager middag, og DA har du lov til å slappe av.

BAre et tips som fungerer på meg..

Lykke til ;)

Skrevet

Høres ut som du har mye til felles med min samboer (Som for øvrig er på samme alder og også er mekaniker, uten at det egentlig har noe med saken å gjøre). Han slet i tillegg noe voldsomt med å komme seg opp om morgenen og var komplett umulig å vekke.

I hans tilfelle forsøkte man først med fjerning av mandler/drøvel for å eliminere det man trodde var pusteproblemer som førte til nedsatt søvnkvalitet og dermed økt søvnbehov. Det hjalp ikke ham, men det betyr jo ikke at dette ikke kan hjelpe deg. Siden du bor alene, kan det jo godt være at du snorker som et uvær og har relativt lange perioder hvor du faktisk ikke puster skikkelig.

Det som imidlertid fungerte, og som du kan forsøke først, er å sørge for å få nok lys. For det første kjøpte vi en soloppgangsvekkerklokke som gjør at man våkner av stadig sterkere lys i stedet for lyd. I tillegg har han fått en lampe som gir ham ekstra tilførsel av lys mens han spiser frokost. Dette, i tillegg tillegg til at han sørger for å stå opp og legge seg til samme tid hver dag, også i helgene, har hjulpet helt enormt!

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

gå til lege, kanskje? Selv om du ikke pleier å slite ned dørstokken hos legen, kanskje han eller hun kan

1) utelukke noe alvorlig og/eller

2) finne årsaken til problemet og hjelpe deg med det..?!

Kan jo være tusen ting som gjør en søvnig og sliten, alt fra mangel av noe til depresjon til alvorlige somatiske sykdommer til ditt og datt, hadde aldri turt å stole på disse sidene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...