Gå til innhold

Ny fastlege, bli-kjent samtale?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Om du har spesiell historikk som trenger å forklares ville jeg bestilt bli kjent time. 

Min nye fastlege er kvinne og er veldig grei, jeg liker vanligvis ikke kvinner som leger da de ofte kan virke nedlatende (min erfaring) når jeg skulle til henne for første gang har hun allerede lest hele journalen min og visste ganske mye om meg og historikken. Jeg har en del 😅 

Bytt lege. Du kan jo lese om din nye lege før du bytter så vet du hva du går til sånn ca

Anonymkode: 39e67...040

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste som svarer her er ikke kronikere - heldige dere!

For de av oss som dessverre trenger jevnlig kontakt med fastlegen og har ‘mye greier’ så er det faktisk lurt å bruke en time eller to på å bli kjent. For begge parter.

Jeg er en sånn pasient som legene kjenner ved fornavn, og har ymse diagnoser, inkludert en uhyre sjelden medisinsk raritet som er bare ca 10 tilfeller av i landet.

Samtidig er jeg fanget i vikar-karusellen, og måttet forholde meg til en haug nye leger siste årene. Jeg bestiller ikke en time for å bare bli kjent, men vanligvis får vi gjort unna mange ting i løpet av en legetime. (Ting må sjekkes og følges opp osv). Med en ny vikarlege vet jeg at størstedelen av de første timene vil gå med på å bli kjent og få legen up-to-speed på alt som foregår med denne skrotten. Så jeg vet at det vil trengs timer litt hyppigere i starten med ny vikar, for vi får bare gjort 1-2 småting hver time.

Når vi er kjent og legen kjenner min tilstand, så ordnes mye via telefon og HelseNorge. Men sjelden de føler seg komfortable med det før de har sett meg og blitt kjent med min litt komplekse situasjon.

Det blir mer effektivt for begge parter når jeg og legen har blitt kjent :)

Anonymkode: 31c2a...7da

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2025 den 8.43):

Fastlegeordningen ble innført i 2001.

Anonymkode: 36384...962

Det står i journalen mi fastlege siden 94. Så jeg lyver ikke. Men flott at du skal på peke noe slik. Sorry. Huska feil. 93. Så det så. 

IMG_6043.jpeg

Anonymkode: 24dd9...885

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det står i journalen mi fastlege siden 94. Så jeg lyver ikke. Men flott at du skal på peke noe slik. Sorry. Huska feil. 93. Så det så. 

IMG_6043.jpeg

Det betyr bare at du har hatt samme lege siden 93. Fastlegeordningen ble faktisk innført i 2001. 

Anonymkode: 5e89d...9a4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det betyr bare at du har hatt samme lege siden 93. Fastlegeordningen ble faktisk innført i 2001. 

Men herregud da. Så forbanna pettimeter du er. Du er hyggelig å være sammen med kan jeg tenke meg. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.9.2025 den 21.58):

Jeg skiftet fastlege for en tid tilbake, grunnet flytting. Har forøvrig aldri byttet før. Hun nye kjenner ikke meg og min historie i det hele tatt, hun har tydeligvis ikke lest noe i journalen min heller. Hun lytter ikke og avbryter hele tiden, synes hun er nedlatende og nesten litt oppgitt for at jeg i det hele tatt kommer. Gav henne noen timer sjanse, men det blir ikke bedre. Jeg snakker rolig og saklig, men når liksom ikke fram. Har tenkt på det i ettertid at det kunne vært nyttig med en slags bli-kjent samtale. Jeg har uansett nå bestemt å bytte, tror ikke legen og jeg har noe som helst kjemi. Hvordan har det vært for dere å bytte, ville legen bli kjent med deg og din helse? (Tenker ikke på dere som er hos legen typ hvert 10.år)

Anonymkode: 44cc9...a7f

Jeg mener man bør bytte lege en gang i blant ( hvert 5 år kanskje?). Rett og slett fordi leger er forskjellige med forskjellige kunnskaper og erfaringer, så det å få en lege til å "se på deg med nye øyne" tror jeg er bra med tanke på å stille riktige diagnoser. Min forrige lege gav meg f.eks. altfor kraftige blodtrykksmedisiner, så min nye lege fikk nesten hakeslipp av mitt lave blodtrykk.

Anonymkode: 44032...309

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

IMG_6043.jpeg

Fastlegeordningen ble innført i 2001 og ga alle som er bosatt i en norsk kommune rett til å ha en fastlege.
https://www.regjeringen.no/no/tema/helse-og-omsorg/helse--og-omsorgstjenester-i-kommunene/innsikt/fastlegeordningen/id115301/

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men herregud da. Så forbanna pettimeter du er. Du er hyggelig å være sammen med kan jeg tenke meg. 

Vi er to forskjellige brukere, men kjekt å møte folk som ikke tåler å ta feil.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oj, krenket dot no.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

i så fall burde du vel heller gå til en psykolog. eller noe. 

i stedet for å fylle opp tiden hos fastlegen...   

Anonymkode: eb74b...693

Hvorfor svarer du på ting du ikke kan noe om? 

Det er tullete å gå til en psykolog hvis "førstelinjetjenesten" (som fastlegen er) kan hjelpe deg. Det er stor mangel på psykologer, og mange trenger ikke psykologhjelp selv om de trenger samtaler. Bare flott hvis fastlegen kan hjelpe, eller annen lavterskel tjeneste (som fastlegen kan og skal informere om der det er aktuelt). 

Det er fastlegen sitt ansvar å kartlegge hva slags hjelp man har mest behov for, ikke KG sitt ansvar. Hvis fastlegen mener at her er det tilstrekkelig med samtaler med fastlegen, så flott. Da skal faktisk ikke du komme her og påstå noe annet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fastlegeordningen ble innført i 2001 og ga alle som er bosatt i en norsk kommune rett til å ha en fastlege.
https://www.regjeringen.no/no/tema/helse-og-omsorg/helse--og-omsorgstjenester-i-kommunene/innsikt/fastlegeordningen/id115301/

Vi er to forskjellige brukere, men kjekt å møte folk som ikke tåler å ta feil.

Jeg har og hatt samme fastlege siden 1993 og frem til hun sluttet, for jeg bor også i en av kommunene som innførte fastlegeordning i 1993.

Anonymkode: ea735...230

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg fikk ny fastlege i år da den jeg hadde sluttet, og legen satte opp en bli-kjent time uten at jeg spurte om det. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Flere kommuner prøvde ut ordningen i flere år før ordningen ble innført i  hele landet. Det såkalte fastlegeforsøket. På den måten har innbyggerne i disse kommunene hatt fastlege lengre enn siden 2001. Jeg mener enkelte kommuner var så tidlig ute som 93/94. 

Anonymkode: 37c07...68f

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...