Gå til innhold

Ny fastlege, bli-kjent samtale?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er det du stadig løper til legen for da, som gjør at hun må kjenne deg? Og hva er det du prøver å forklare henne? 

Jeg husker ikke hva min heter en gang... Jeg har vært innom for celleprøve 3-4 ganger, med noen "ja" og "nei" spørsmål. Og en runde med infeksjon og antibiotika, og kun snakk om symptomer og hva jeg måtte gjøre. Lar legen styre samtalen - de vet hvilken informasjon de trenger. 

Anonymkode: a7f39...172

• Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine legetimer har alltid startet med «hvorfor er du her i dag?» og så forteller jeg og legen kommer med ytterligere spørsmål. Aldri hatt bli kjent samtale, tror ikke det er vanlig. Men jeg skjønner at du skulle ønske legen viste mer om bakgrunnen din, men det kommer etter hvert. 
At legen ikke er lyttende og avbryter, hadde nok også fått meg til å bytte. Spørsmålet er egentlig litt hva legen avbryter. Forteller du livshistorien din eller er det mer konkret?

Anonymkode: 3e78c...c73

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt samme fastlege siden fastlegeordningen kom. Altså siden 94. Så jeg må si jeg gruer meg når hun går av. Hun kan teknisk gå av no. Men hun trives i jobben enda sier hun. Så hun har bare gått ned i stilling. Så det blir rart den dagen jeg må ha ny lege.  

Anonymkode: 24dd9...885

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har hatt samme fastlege siden fastlegeordningen kom. Altså siden 94. Så jeg må si jeg gruer meg når hun går av. Hun kan teknisk gå av no. Men hun trives i jobben enda sier hun. Så hun har bare gått ned i stilling. Så det blir rart den dagen jeg må ha ny lege.  

Anonymkode: 24dd9...885

Fastlegeordningen ble innført i 2001.

Anonymkode: 36384...962

• Nyttig 1
Skrevet

Bor på ett lite sted i Troms. Får tildelt ny fastlege ca hvert halvår. Pga at de fleste legene kun er her oppe kort tid. Frustrerende. Må fortelle alt på nytt hvert halvår. Har to kroniske sykdommer. Men har innstilt meg på at sånn er det bare. 

Anonymkode: d68f4...e41

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva er det du stadig løper til legen for da, som gjør at hun må kjenne deg? Og hva er det du prøver å forklare henne? 

Jeg husker ikke hva min heter en gang... Jeg har vært innom for celleprøve 3-4 ganger, med noen "ja" og "nei" spørsmål. Og en runde med infeksjon og antibiotika, og kun snakk om symptomer og hva jeg måtte gjøre. Lar legen styre samtalen - de vet hvilken informasjon de trenger. 

Vi er flere som har kroniske sykdommer som krever oppfølging. Jeg har to. Og da er det en fordel at legen kjenner til deg og sykdommen. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er flere som har kroniske sykdommer som krever oppfølging. Jeg har to. Og da er det en fordel at legen kjenner til deg og sykdommen. 

Men en fastlege kan jo ha "hundre og ørten" forskjellige pasienter innom. 

Så det er ikke sikkert at de klarer å huske akkurat deg, eller noen andre med kroniske sykdommer, nettopp fordi de har alt for mange pasienter å tenke på hele tiden..       

Anonymkode: eb74b...693

Skrevet

Sykdommen kjenner de nok, de er leger. Og har journalen. Hvorfor skal de kjenne deg? 

• Liker 1
Skrevet

Dette kommer jo veldig an på hva og hvor mye en feiler/sliter med. Er en så og si aldri hos legen er det ikke nødvendig, men er en hyppig innom så kan det være nyttig både for pasient og lege å ha en time hvor en går over det viktigste. Det har jeg hatt ett par venninner som har hatt. 

Jeg har også et familiemedlem med kreft, som måtte bytte fastlege pga den vedkommende gikk til sluttet. Den nye fastlegen tok selv kontakt med et brev når vedkommende så at familiemedlemmet hadde kreft. Det siste føler jeg er virkelig god service, og ikke noe jeg hadde forventet, men den legen var veldig oppdatert. 

Har en mye medisiner, og gjerne prøver og annet som må følges opp så kan en time i starten være lurt. En skal jo helst ha sett pasienten før en begynner å skrive ut medisiner i øst og vest, særlig noen typer. Er en i et forløp med NAV er det jo også viktig, eller trenger et samarbeid mellom fastlegen og spesialisthelsetjenesten. Sliter en psykisk og trenger ekstra kan det også være lurt. 

Faller du inn i noen av kategoriene her så tenker jeg det er innenfor å bestille en time. Ikke sikkert den nye legen har lest så mye om deg før du faktisk bestiller en time. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvordan har det vært for dere å bytte, ville legen bli kjent med deg og din helse? (Tenker ikke på dere som er hos legen typ hvert 10.år)

Byttet til mannlig lege for noen pr siden. Han satte på eget initiativ opp en dobbel time for å bli kjent.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du mener du selv har mye på hjertet ved en første konsultasjon, må du nesten be om en dobbelttime... og selvsagt forklare hvorfor

Anonymkode: 8b0b3...ddc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Sykdommen kjenner de nok, de er leger. Og har journalen. Hvorfor skal de kjenne deg? 

Det har jo mye med hvordan hver enkelt er preget av sykdommen, og hvordan de er som person. Min fastlege vet nå at jeg normalt ikke gir beskjed før det er virkelig et problem og tar det veldig seriøst. Han tar det mye mer seriøst nå som han kjenner meg, enn når han ikke kjente meg. 

Jeg har flere sjeldne diagnoser selv, og nei det er ikke noe alle fastleger kjenner til. Jeg erfarer at jeg ofte er «eksperten» med mindre jeg kommer til en spesialist for akkurat det, samme hvor jeg er. For det som er veldig unikt med meg så har jeg lagret informasjon på mobilen som gjør det lett for nye leger å sette seg inn i det. Noen leger er ydmyke på det de ikke kan, andre så absolutt ikke. Jeg er veldig fornøyd med min fastlege, men jeg fikk ikke samme hjelpen som ny, som jeg får idag. I dag stoler han på min bedømmelse, for han har sett jeg kan det, siden han nettopp kjenner meg. 

• Liker 2
Skrevet

Legetimer er en begrenset ressurs. Hver time som brukes gjør at det blir færre timer på andre. Fastlegene skal så raskt som mulig finne ut om det er et problem som må løses, de er ikke samtaleterapeuter. Og er man ikke syk så skal man ikke ta opp ressurser i helsevesenet.

Når barn begynner i barnehagen er det bli-kjent-møter. Slik er det ikke når voksne skal til legen. 

Anonymkode: 989b6...166

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Legetimer er en begrenset ressurs. Hver time som brukes gjør at det blir færre timer på andre. Fastlegene skal så raskt som mulig finne ut om det er et problem som må løses, de er ikke samtaleterapeuter. Og er man ikke syk så skal man ikke ta opp ressurser i helsevesenet.

Når barn begynner i barnehagen er det bli-kjent-møter. Slik er det ikke når voksne skal til legen. 

Helt enig i at timer er en begrenset ressurs, men for mange så er fastlegen en samarbeidspartner. Mange bruker fastlegen for lettere psykisk vansker, eller i påvente av mer behandling. Det er veldig vanlig. 

Jeg kjenner til og med en fastlege som har videreutdanning innen kognitiv terapi, og tilbyr samtaler med sine pasienter som trenger det. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jo, leger skal også være samtaleterapeuter, der det er behov og ikke nødvendig eller mulig med annen terapi. Det er god ressursutnyttelse og bare bra hvis man kan dekke behov på lavest mulig nivå. 

Har man en kompleks sykdomshistorikk kan det absolutt være lurt med en "oppstartssamtale" i stedetfor 14 separate konsultasjoner der fastlegen ikke helt ser sammenhengen i det komplekse. 

TS, det finnes ikke noe tydelig ja eller nei her, da vi ikke vet nøyaktig hva du har behov for. Det går jo an å bare spørre den neste legen din ved første time, si at du har historikk med x og y og derfor z, ser legen behov for egen time for å snakke mer helhetlig? 

Leger er utrolig ulike, det skal det være rom for, og de jobber på ulike måter. Ikke la KG definere hva du og din lege finner mest hensiktsmessig. 

• Liker 3
Skrevet

Ja. Jeg hadde «bli-kjent» samtale. Bestilte legetime og skreiv at tema var å bli kjent. Har en veldig sjelden medfødt diagnose som påvirker kroppen veldig i perioder. Står også på en haug av medisiner og går til jevnlig oppfølging i spesialisthelsetjenesten og fysio. Min lege sa at hun syns dette var veldig nyttig og det har gjort det mye lettere for begge parter når det dukker opp ting. Om hun får henvendelser fra nav har hun nå god oversikt. Også greit for hun å vite hva det er med dette mennesket som stadig må ha nye resepter og endring i medisiner når kroppen avviser de medisinene jeg har stått på :) Men for vanlige mann i gata eller om du har en vanlig tilstand ; type diabetes, leddgikt eller mage-tarm lidelse så treng nok ikke legen noe bli kjent samtale. Det meste skal jo stå i journalen din. 

Anonymkode: 0de25...a37

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jo, det kan de godt være!!! De er like mye leger for den psykiske helsen til pasientene som den fysiske helsen! Jeg bruker min fastlege som samtalepartner, har time hos henne en gang i måneden, og dit går jeg med god samvittighet! 

Anonymkode: e70cb...6f2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo, det kan de godt være!!! De er like mye leger for den psykiske helsen til pasientene som den fysiske helsen! Jeg bruker min fastlege som samtalepartner, har time hos henne en gang i måneden, og dit går jeg med god samvittighet! 

i så fall burde du vel heller gå til en psykolog. eller noe. 

i stedet for å fylle opp tiden hos fastlegen...   

• Nyttig 1
Skrevet

i så fall burde du vel heller gå til en psykolog. eller noe. 

i stedet for å fylle opp tiden hos fastlegen...   

Nei, hvorfor skulle jeg ta opp tiden til en psykolog? Jeg er nemlig ikke psyk nok til å få terapi. Dessuten har jeg like stor rett på å «fylle opp tiden» hos fastlegen som alle de andre pasientene hun har! Og du vet heller ikke årsaken til at jeg går der, hadde du visst det hadde du nok muligens også skjønt det.

• Liker 1
Skrevet

En legetime er like mye en time som en skoletime. Altså ikke en klokketime.

Det er naturligvis frustrerende å føle at en ikke rekker over alt på den avsatte tiden men om man tror eller vet det vil ta tid så bør man bestille en dobbelttime.

For de fleste ser jeg heller ikke poenget med en "bli kjent" avtale først. De fleste klarer fint å forklare hva de er der for og legge til det som trengs av nødvendig informasjon i løpet av den tiden som er satt av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...