Gå til innhold

Middag som er KJAPP, proteinrik og sunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt inspirasjon. Jeg spiser bare ferdigpizza, ferdigmat som varmes i microen o.l.. Med sunn mener jeg at den inneholder proteiner og grønnsaker. Jeg bryr meg ikke om kaloriinnhold, men næringsinnhold 

Anonymkode: fd951...7ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wok er jo lettvint. Kan ha både kylling, skalldyr, storfe, eller svin, og de grønnsakene du har. Kan bruke litt soyasaus som saus til, eller lage en egen som du har for flere dager. Laks vil også fungere bra her. 

Om du tåler litt tid i ovnen, så kan oppkuttede grønnsaker fra butikken sammen med noe protein var gull å ha ha i stekovnen, og en god omelett er også lettvint og kan tilsettes masse grønnsaker. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er glad i gryter og supper. Da kan jeg lage opp stort og fryse ned til senere. Det tar litt tid å lage, men er kjapt å varme senere. 

Av kjappe hverdagsmiddager kan jeg foreslå stekt laks med couscous, svinekotelett med avocado, tomat og fetaost eller seibiff med mye løk og råkost. 

• Liker 1
Skrevet
Brunhilde skrev (7 minutter siden):

Jeg er glad i gryter og supper. Da kan jeg lage opp stort og fryse ned til senere. Det tar litt tid å lage, men er kjapt å varme senere. 

Av kjappe hverdagsmiddager kan jeg foreslå stekt laks med couscous, svinekotelett med avocado, tomat og fetaost eller seibiff med mye løk og råkost. 

Har du en god oppskrift på gryte? Feks med høyrygg

Anonymkode: 4aed1...355

Skrevet

Stek en biff (eller annet kjøtt du foretrekker) i meieirismør i en stekepanne. Ta ut biffen og la den hvile på tallerken mens du steker grønnsaker i samme panna. Legg grønnsakene på tallerkenen når de er ferdigstekt. Lag en saus på noen sekunder av litt creme fraiche og krydder i panna for å få med deg smakene. Hell over tallerken. 

Anonymkode: 35c45...ea1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

kjøttdeig, kikerter, linser, kutte noen biter grønnsaker. krydre godt. frese i panna 10 minutter eller koke i 15 min. server med kesam eller rømme. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du en god oppskrift på gryte? Feks med høyrygg

Anonymkode: 4aed1...355

Jeg er glad i stroganoff fra Gladkokken, den er i tillegg fin å fryse.

Skjær høyrygg i terninger, brun og sett til siden. Stek finsnittet løk til den blir blank. Kutt et par gulrøtter i passe biter. Lag en brun jevning av et par ss smør og en ss mel, ha alt gryte og hiv oppi en boks eller to med hermetiske tomater og like mye kraft (vann og buljongterning går fint). Det du liker av krydder, jeg er glad i chili og paprika. Kok 2-3-4 timer til kjøttet er mørt og smak til med salt og pepper. Server med potetmos og grønnsaker. Bønner, brokkoli og blomkål passer godt. Hvis du foretrekker kremet gryte, så kan du tilsette fløte eller crème fraiche mot slutten av koketiden. 

Skrevet

Kjapp og sunn: Ovnsbakt Frøyalaks med hjemmelaget potetmos og smørdampet brokkoli. Jeg pleier å å ha skivet sitron over laksefileten i tillegg til olivenolje, salt og pepper. Med potetmos er saus eller rømme unødvendig. Middag på under en halvtime. Jeg har dette et par ganger i måneden. 

Anonymkode: 00767...1ee

Skrevet

Hadde idag entrecote, og en sånn pose med ferdigkuttede grønnsaker som jeg laget en form for asiatisk sauswok av som tilbehør. Var ferdig raskere enn en frossenpizza.

Når du først lager middag, lag mye og frys ned porsjoner. Da slipper du å lage middag hver dag, og det er bare å tine i mikroen.

Nå er det fårikåltider. Lag en stor panne, og frys ned.

Anonymkode: e3bac...377

• Nyttig 1
Skrevet

Kutt opp masse grønnsaker, rotfrukter, poteter, og ha i en gryte. Tilsett vann og buljong. Småkok, og ha i til sist f.eks. pølsebiter, kyllingbiter, eller annet kjøtt. 

Anonymkode: 877e4...00e

Skrevet

Min raskeste go to er kald tortillalefse med spiseklar salatkylling og ferdig pose-salat 😅

Skrevet

Samboer steker kyllingfilet for flere dager. Han bruner de i pannen, har de i ovnen i ildfast form med løk, hvitløk og urter. 

Når de er ferdig lar han de hvile på benken før han skjærer de i tynnere skiver, legger det i en boks i kjøleskapet. Enkel å mixe med salat, eller koke ris, pasta eller poteter så har man mange retter å variere mellom :) 

Anonymkode: 189dc...31f

• Liker 1
Skrevet

Min go to når det er kort tid mellom skole og aktiviteter er fullkornspasta og frosne grønnsaker kokt sammen, og slenger i ferdigrensede reker til slutt. Jeg har ofte pesto på. 

Ellers er jo fiskeburger i grovt hamburgerbrød veldig raskt, og godt hvis du har litt grønt på burgeren (tomat, agurk og salat feks). 

Anonymkode: fc176...457

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...