Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er tråden for oss med hytte som lurer på stort og smått. Håpet er at vi kan utveksle erfaringer og lære av hverandre. 

Trådens første spørsmål: Hva fryser på hytta?

Jeg har nylig kjøpt en hytte på fjellet med solcellepanel,  uten strøm eller innlagt vann. Det kommer til å bli ganske kaldt her til vinteren. Jeg lurer på hvilke drikkevarer som kommer til å fryse når minusgradene dukker opp? Jeg har et lager med vin, øl, havremelk, farris, brus og juice. 

Anonymkode: 1f5d1...4f1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er tråden for oss med hytte som lurer på stort og smått. Håpet er at vi kan utveksle erfaringer og lære av hverandre. 

Trådens første spørsmål: Hva fryser på hytta?

Jeg har nylig kjøpt en hytte på fjellet med solcellepanel,  uten strøm eller innlagt vann. Det kommer til å bli ganske kaldt her til vinteren. Jeg lurer på hvilke drikkevarer som kommer til å fryse når minusgradene dukker opp? Jeg har et lager med vin, øl, havremelk, farris, brus og juice. 

Det kommer ann på hvor kaldt det blir. Ting med alkohol fryser senere enn ting uten. Men alt kan fryse og da ryker emballasjen ofte og det blir ganske grisete når det tiner. 

Anonymkode: 4bf05...62d

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar! Ja, er det jeg er redd for at vil skje. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også hytte med solcelle, men uten innlagt strøm og vann. Til nå, i løpet av de femten årene vi har hatt hytte, har jeg heldigvis ikke opplevd at emballasje har blitt ødelagt, men vi har tatt våre forholdsregler likevel. Man vet jo aldri. Derfor oppbevarer vi vin, øl og brus i plastkasser/-bokser (f.eks Smart store eller Home box fra Europris). Skulle noe sprekke, vil det i så fall bare renne ut i kassa, og ikke ut overalt eller ødelegge så mye. Vi har pleid å la flasker og bokser stå istedenfor å ligge, slik at ingen blir liggende underst og få ekstra vekt oppå seg. 

Av erfaring har vi funnet ut at vi ikke trenger å lagre så mye brus og vin på hytta. Dette fordi vi aldri helt husker hva vi har der, og ender med å kjøpe med oss noe hver gang. 😄 Vi har jo litt stående, og også litt hermetikk og tørrmat, men ikke så mye. Det er i alle fall lurt å prøve å sirkulere litt på det man har der, slik at ting ikke blir for gammelt. 

Anonymkode: 1ec4c...914

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker hytta til svigers som det ikke er strøm på

Vi har latt noe alkohol stå uten at det har blitt ødelagt.

Saft, brus osv har vi ikke latt stå på vinteren, hvis vi ikke ska raskt tilbake. Tørvarer har vi noe av, men blir da oppbevart i en lukket plastboks slik at mus osv ikke ska ha noe å spise på

Anonymkode: 1d1fb...2fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Støtter dette med lukket plastboks til matvarer 

Anonymkode: 30d8e...2f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.9.2025 den 21.45):

Jeg har også hytte med solcelle, men uten innlagt strøm og vann. Til nå, i løpet av de femten årene vi har hatt hytte, har jeg heldigvis ikke opplevd at emballasje har blitt ødelagt, men vi har tatt våre forholdsregler likevel. Man vet jo aldri. Derfor oppbevarer vi vin, øl og brus i plastkasser/-bokser (f.eks Smart store eller Home box fra Europris). Skulle noe sprekke, vil det i så fall bare renne ut i kassa, og ikke ut overalt eller ødelegge så mye. Vi har pleid å la flasker og bokser stå istedenfor å ligge, slik at ingen blir liggende underst og få ekstra vekt oppå seg. 

Av erfaring har vi funnet ut at vi ikke trenger å lagre så mye brus og vin på hytta. Dette fordi vi aldri helt husker hva vi har der, og ender med å kjøpe med oss noe hver gang. 😄 Vi har jo litt stående, og også litt hermetikk og tørrmat, men ikke så mye. Det er i alle fall lurt å prøve å sirkulere litt på det man har der, slik at ting ikke blir for gammelt. 

Anonymkode: 1ec4c...914

Jøss, overraskende at ingenting har blitt ødelagt over den tidsperioden! Kanskje jeg skal prøve å ha litt drikkevarer der en vinter og se. Takk for at du deler erfaringen din og for  tips med plastkasser. Kjenner meg igjen i å alltid kjøpe med noe, lageret blir større for hver gang jeg er der!

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fjellhytte, uten strøm og vann. Har akkurat montert nytt kjøkken, men er usikker på hva jeg skal ha på veggen mellom benkeplaten og overskapene. Veggen er panel, beiset med farge «drivved» (tror jeg ). Har tenkt maling, fliser, farget glass, stål… klarer ikke å bestemme meg. Hva har andre?

Anonymkode: dc008...e35

Skrevet

Jeg har åpne hyller i ubehandlet tre, veggene er også ubehandlet, furu. Bruker de til å ha servise og andre kjøkkenting i. Har også hengt opp noen knagger for å henge kjøkkenhåndduk og oppvaskbørste på. Både dekorativt og passer fint på en hytte med enkel standard. Jeg bruker Pinterest mye for å hente inspirasjon, har du sett der?

AnonymBruker
Skrevet

Har hytte på fjellet, uten strøm og uten innlagt vann, og når jeg drar fra hytta tar jeg med meg alt - bortsett fra tørrvarer og hermetikk. Har en gamme utenfor hytta, til lagring av mat, men ingen garanti for at det ikke fryser. Så jeg tar med meg det jeg tenker å bruke iløpet av hytteturen og tar resten med tilbake. 

Anonymkode: 096e0...82e

AnonymBruker
Skrevet

Mus på hytta

Hytta vår står tom på vinteren, og da får vi alltid musebesøk. Vi oppbevarer ikke mat der, og har tettet så godt vi kan. Men det er ei laftet, gammel hytte, så det er umulig å tette alt. 

Noen gode tips til å bli kvitt musene? 

Anonymkode: 041ba...03a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 11.59):

Mus på hytta

Hytta vår står tom på vinteren, og da får vi alltid musebesøk. Vi oppbevarer ikke mat der, og har tettet så godt vi kan. Men det er ei laftet, gammel hytte, så det er umulig å tette alt. 

Jeg har også en gammel tømmerhytte og hadde mus en periode. Til slutt fant jeg ut hvor de kom seg inn, det var under hytta rundt pipa. Så da kjøpte jeg musebørste og stakk det rundt pipa. Hytta mi står på påler så var mulig for meg å komme inn under. Etter det ble vi kvitt det problemet. 

Ang drikke på hytta så bruker spriten å holde seg helt fint. Pils og brus bruker å bånnfryse, oppbevares i plastkasse i tilfelle det sprekker. Det har jeg opplevd har skjedd et par ganger. Kvaliteten går også ned på den kullsyreholdige drikken etter en vinter, så prøver å unngå å la noe sånt overvintre der. 

Anonymkode: 70626...a9f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 11.59):

Mus på hytta

Det er ikke umulig. Du må finne ut hvor de kommer inn, og bruke musebørste («pinnsvinkost»). Jeg har tømmerhytte og hadde store problemer med mus før. Bla lagde de bol i torvtaket. Den ene veggen har stående kledning, og da vi byttet den og satte på museband forsvant 99% av musene. Torvtaket ble også byttet og det ble lagt ny underlagspapp.

Musefeller hjelper ikke. Museskremmere virker en stund, men det kommer bla på hvilken muse-art du har.

Anonymkode: bb23b...a54

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør du for å gjøre hytta klar for vinteren?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Senker temperaturen til 10 grader og stenger vannet. Tar med hjem alle matvarer med kort holdbarhet.

Anonymkode: 26f55...b0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har hytte uten strøm og vann. Stenger den når snøen kommer, som regel en gang i  oktober/november. Begynner å bruke hytten igjen i februar/mars.

Før stengingen gjøre jeg følgende forberedelser:

Vasker og rydder slik at alt er klart til neste sesong. Ser til at det er nok ved. Fyller på med opptenningsbriketter, fyrstikker, lampeolje osv.

Egentlig alt som kan stå over vinteren, som ruver litt og som er tungt å dra med seg på ski. Som hermetikk, posemat, kjeks og sjokolade som kan være greit å ha hvis man tar seg en dagstur i løpet av vinteren.

Sørger for at batteriene til solcellepanelet er ok. Tar inn alt av utemøbler, verktøy og alt annet som står ute. 

Setter lemmer foran vinduene. Plasserer ut noen spader slik at vi kan grave oss inn dersom det blir en snørik vinter.

Anonymkode: dc008...e35

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...