Gå til innhold

Anfall med lav hjerterytme

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2025 den 8.57):

Etter en god natts søvn er jeg i form til å svare på dette.

Ja, jeg fant det bekymringsverdig at pulsen ikke roet seg som vanlig over natten.   Dette var også informasjon som kardiologen fant nyttig.  (Han var forresten veldig interessert i å se på pulsgrafene mine for å sammenligne før og etter)

Og nei, jeg har ikke pulsklokkeangst. 
Hvis jeg hadde fulgt pulsklokken hadde jeg ikke reist på legevakten i går, for absolutt alle verdier var fine.  Pulsklokken anbefalte tvert i mot at jeg tok meg en lang rolig løpetur i går, noe jeg ikke gjorde, fordi jeg ikke følte meg helt bra. 

Symptomene var riktignok noe diffuse da jeg skrev første innlegg, for da hadde jeg akkurat stått opp, men plagene økte på minutt for minutt etter at jeg hadde begynt med de vanlige hverdagsaktivitetene hjemme, og innen jeg kom til legevakten var jeg riktig elendig.

Men jeg vil takke deg for at du ønsket å roe meg ned, og at du faktisk anbefalte meg å dra til legen tross at du trodde dette var psykisk.

Men jeg må si at det er skremmede at et par brukere her stoler blindt på at vanlig EKG er det eneste som gjelder når det gjelder diagnostisering av hjerteproblemer.  Hvis alle legene hadde vært av samme mening ville det vært mange med uoppdaget hjertesykdom rundt om i landet.

Vanlig EKG er det viktigste hjelpemiddelet for å fange opp de mest akutte hjerteproblemene som hjerteinfarkt og hjertesvikt, men for å fange opp ekstraslag og flimmer må disse symptomene være tilstede i det øyeblikket undersøkelsen ble tatt. 
For alt annet enn livstruende tilstander der sekundene teller, ønsker legene en kombinasjon av flere ulike målinger og prøver for å se hele bildet.

Tilstanden min var ikke livstruende der og da, symptomene mine var ikke tilstede hele tiden, og dermed ble det ikke fanget opp av EKG, men ble senere fanget opp av pulsmåler (på legevakten) og kardiologisk telemetri (på sykehuset).

Tilfeldigheter gjorde at tilstanden min ble fanget opp i går, for heldigvis ønsket legevaktslegen å få den lave pulsen undersøkt tross fin EKG, og henviste meg videre.

Ellers vil jeg takke alle for oppmuntringen og støtten dere har vist meg i denne tråden :) 

Anonymkode: d5983...804

Bare et spm siden jeg lurer, er telemetri en slags ekg , så den vil fange opp evt farlige ting?

Høy puls i seg selv trenger vel ikke være farlig? Jeg har det mye men er pga ME if ingen har utreda det noe mer. Men hadde telemetri på sykehus en gang pga noe annet og ingen sa noe på den…

Hadde du Arytmi eller «bare høy puls»?

Anonymkode: d87b4...ecd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Oi mener du at unormal lav rytme på klokken kan bety at man egentlig har høy puls?

Kardiologen sa at ikke alle pulsklokker klarte å fange opp raske slag (flimmer)eller uregelmessige slag, og at dette kan vises som lav puls.

Men noen har jo så lav puls naturlig også, så det må uansett følges opp med andre mer pålitelige tester.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare et spm siden jeg lurer, er telemetri en slags ekg , så den vil fange opp evt farlige ting?

Høy puls i seg selv trenger vel ikke være farlig? Jeg har det mye men er pga ME if ingen har utreda det noe mer. Men hadde telemetri på sykehus en gang pga noe annet og ingen sa noe på den…

Hadde du Arytmi eller «bare høy puls»?

Telemetri er egentlig bare et ord for "innsamling av data", men ja den  fanger opp farlige ting.

Jeg kan ikke så mye om dette (ennå), og føler meg ikke komfortabel med å svare på de andre spørsmålene dine.  Beklager det.  😔💗

Skrevet

Bra du kontakte lege, ts. 
Jeg var nylig innlagt ei uke på kardiologisk sengepost. 
Skal inn igjen og få satt på et Holter apparat over 72 timer slik at hjertearytmi blir fanget skikkelig opp. 
Det finnes mange ulike former for hjertesvikt. Og det er ikke bare gamle folk som dør av hjerteproblemer…

Anonymkode: d731f...e66

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bra du kontakte lege, ts. 
Jeg var nylig innlagt ei uke på kardiologisk sengepost. 
Skal inn igjen og få satt på et Holter apparat over 72 timer slik at hjertearytmi blir fanget skikkelig opp. 
Det finnes mange ulike former for hjertesvikt. Og det er ikke bare gamle folk som dør av hjerteproblemer…

Anonymkode: d731f...e66

Huff da, håper det går litt bedre med deg nå.

Det er visst Holter-måling jeg skal ha også, men bare 24 timer i følge beskjeden jeg fikk i dag.

God bedring til deg!

Skrevet

En liten oppdatering:

Det viser seg at jeg har uregelmessig hjerterytme, og episoder med hjerteflimmer.  Det er ufarlig slik det er nå, men veldig ubehagelig, og det krever noen tilpasninger i hverdagen inntil det blir bedre. 

Dette blir behandlet med betablokkere, og de forventer at hjerterytmen stabiliserer seg i løpet av en ukes tid.

Legene har en mistanke om at dette kan skyldes akutt høyt stoffskifte, men de må ta noen flere prøver over lengre tid før de kan konkludere med det.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...