Gå til innhold

Mat til besvær

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det jeg egentlig skal fram til er at levealderen har økt betydelig til tross for hvor farlig vi stadig får høre at maten vi spiser er på den ene eller andre måten er. Det blir brukt som argument at maten var så mye renere og sunnere i gamledager.

At det er mange årsaker til økt levealder er en selvfølge. Men alt i alt, at levealderen har økt betydelig til tross for all den "farlige" ultraprosseserte maten og tilsetningsstoffer er jo positivt.

Anonymkode: ee7fc...6b6

I USA, kongene av å spise ultraprossesert mat, så har jo levealderen gått ned i mange år. Pandemi og opioidkrise og at det er nærmest et u-land når det kommer til helsetjenester spiller jo inn, men det er også livsstilssykdommer som er knyttet til mat og overvekt som tar livet av mange tidlig. 

Som andre peker på så er det jo flere andre årsaker til at levealder har gått opp. Vi spiser sikkert mer ultraprossesert nå, men vi røyker jo også mindre, for eksempel. 

Det er jo også studier som knytter ultraprossesert mat til økt risiko for fedme og diverse sykdommer. Så skjønner jeg at man mister litt troen på vitenskapen når det er så mye motstridende greier som gjør at "vitenskapen" virker å ombestemme seg annethvert år i forhold til hva som er farlig og ikke 😅

Men likevel - å komme med den type litt sånn andekdotiske bevis at grandtante Berta spiste smør og fløte og ble 52, mens jeg spiser margarin og drikker Pepsi Max og løper marathon som 60-åring. Ergo så er ikke margarin så ille. Javel, men Berta røykte også 20 til dagen og bodde i et hus som var isolert med asbest og malt med bly og gikk aldri til legen.

Anonymkode: bd048...b6c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I USA, kongene av å spise ultraprossesert mat, så har jo levealderen gått ned i mange år. Pandemi og opioidkrise og at det er nærmest et u-land når det kommer til helsetjenester spiller jo inn, men det er også livsstilssykdommer som er knyttet til mat og overvekt som tar livet av mange tidlig. 

Som andre peker på så er det jo flere andre årsaker til at levealder har gått opp. Vi spiser sikkert mer ultraprossesert nå, men vi røyker jo også mindre, for eksempel. 

Det er jo også studier som knytter ultraprossesert mat til økt risiko for fedme og diverse sykdommer. Så skjønner jeg at man mister litt troen på vitenskapen når det er så mye motstridende greier som gjør at "vitenskapen" virker å ombestemme seg annethvert år i forhold til hva som er farlig og ikke 😅

Men likevel - å komme med den type litt sånn andekdotiske bevis at grandtante Berta spiste smør og fløte og ble 52, mens jeg spiser margarin og drikker Pepsi Max og løper marathon som 60-åring. Ergo så er ikke margarin så ille. Javel, men Berta røykte også 20 til dagen og bodde i et hus som var isolert med asbest og malt med bly og gikk aldri til legen.

Anonymkode: bd048...b6c

Du kunne like gjerne byttet ut "ultraprosessert" med junkfood eller usunn mat. Jeg forstår ikke helt hangen så mange har til å bruke et ord som kom inn bare for få år siden. Alle har visst lenge at et kosthold basert på pølser, chips, hvitt brød og masse olje og søt brus ikke har vært sunt. Ta bare en titt på britiske skolemåltider - slik de var for noen år siden, i alle falll...

.. sammenlignet er jo det tradisjonelle norske kostholdet milevis unna. 

Er enig i at man ikke skal bruke sånne anektoter, men samtidig synes jeg det er nyttig med en viss skepsis til "vitenskapen". Husker da min far fikk hjerteinfarkt - broren, som var nesten 20 år eldre, sa noe om at det ikke var så rart, så mye smør og annet mettet fett (fra kjøtt) han hadde spist. Denne broren var nokså fanatisk på helse selv, men fikk hjerteinfarkt bare et par år etter og hadde dårligere hjertelhelse enn min far og min far levde også lengre.... 

Anonymkode: 45fc1...9a6

• Nyttig 2
Skrevet
Skrevet

Det er vel heller mengde mat som er problemet

Anonymkode: 9f649...d05

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel heller mengde mat som er problemet

Anonymkode: 9f649...d05

Problemet er at junkfood er myk og er tilsatt f.eks. sukker - -det er lettere å spise myk mat, det "sklir ned". I tillegg gir f.eks. sukker i fet og salt mat apetitt på mer, så man spiser mer.

Vi som har levd en stund har kalt dette  "junkfood". Vi har visst i et par generasjoner at det ikke er sunt. Så har noen funnet på et annet ord "ultraprossesert", og så tror man at man har oppdaget noe nytt. Det har man jo ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor har du dette fra - antar at du ikke har forstått en av de mange artiklene om dette. 

Jeg gikk ned i vekt da jeg kuttet ut alle tilsetningsstoffer, så dette gir helt mening for meg.

Anonymkode: 7627a...1b5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jada, du lenker til en haug med utenlansk forskning. Men det står ikke et eneste sted at man går mer opp i vekt med samme kaloriinntak, som er påstanden som flere her imøtegått. 

"Deltakerne i studien la i snitt på seg over én kilo fett på tre uker, selv om de fikk servert like mange kalorier som gruppa som spiste «ren» mat."

• Liker 1
Skrevet
Blåttvann skrev (2 timer siden):

"Deltakerne i studien la i snitt på seg over én kilo fett på tre uker, selv om de fikk servert like mange kalorier som gruppa som spiste «ren» mat."

Det hender ganske ofte at folk ikke spiser all maten de får servert. 

Skrevet
Blåttvann skrev (9 timer siden):

Blåttvann skrev (8 timer siden):

Jeg venter fortsatt på solide kilder som backer påstanden din. Og sette et veldig snevert antall mennesker på en diett som de skulle holde i relativt kort tid er ingen solid kilde.

Fra en av dine kilder. Så med andre ord er det meget godt mulig at de som spiste Up spiste nærmere 4000 kalorier men de som ikke spiste Up spiste rundt 2000 kalorier

• «De fulgte de nasjonale britiske kostrådene, spiste mat fra samme matvaregrupper og med lik sammensetning av protein, karbohydrat og fett.
  • De fikk selv bestemme hvor mye de spiste, inntil en øvre daglig grense på 4000 kilokalorier.«

Anonymkode: 327ee...21c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...