Gå til innhold

Hunden bjeffer på meg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan får jeg vekk det at hunden bjeffer på meg om jeg reiser meg eller skal noe. Hunden har innebygd tidsklokke og vet når jeg skal forskjellige ting og det blir ett spetakkel hver gang jeg rører på meg. Ber jeg den ligge stille så bjeffer den fordi den skal varsle om at nå skjer det noe. Den er en vakthund ovenfor meg tror jeg.

Anonymkode: 50a22...7e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La meg gjette. Border collie eller tilsvarende?

Anonymkode: cb0cd...7b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

La meg gjette. Border collie eller tilsvarende?

Ja det er en gjeterhund

Skrevet

Beste er sikkert omplassering, desverre.

Anonymkode: 09346...4f3

Skrevet

Forsette innlegg over

Til noen som kan med hund.

Anonymkode: 09346...4f3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ja det er en gjeterhund

Du har valgt en hunderase som er avlet til å gjete, og det er det du beskriver at den gjør (gjeting, ikke vokting). Trolig er den understimulert og trenger mer stimuli og utløp for instinkter i form av lange turer og trening der den får brukt hjernen. Etter min mening bør gjeterhundraser være forbeholdt de som skal bruke dem til gjeting eller i sporten, f.eks. til agility. Gjeterhunder kan være svært trivelige hunder i hjemmet, men det FORUTSETTER riktig og nok mosjon, trening, god oppdragelse og utløp for instinkter.

• Liker 5
Skrevet

Den virker utrygg. Har du hatt den siden den var valp? - alle inkl omplasserings trenger å bli trygg på deg og seg selv. Det kan ta tid å bonde skikkelig. Min gjeter er nå veldig trygg og har som mine tidligere hunder "av-knapp" inne. Aldri noe stress eller bjeffing. Ligger og koser seg på trassen eller i sengen sin inne. Det handler ikke bare om fysisk og mental trening, men om en rolig og trygg eier som har en energi som hunden forholder seg til. Så enkelt..så vanskelig? Kanskje du skal søke hjelp hos en hundeskole fx.

Anonymkode: 358b8...43e

Skrevet

Den bjeffer for forventninger. Og den har faktisk en postiv erfaring av å bjeffe. For jeg tipper det at du reiser deg ofte fører til å komme seg ut og luftes. Det er DU som skaper denne bjeffingen. 

Dette er ikke avansert hundepsykologi. Og uten en såpass enkel innsikt samt gjøre så dårlig research ved å skaffe seg en klassisk gjeter-rase. Den var vel grusomt søt da tenker jeg, det er ofte ikke dypere det stikker når det skaffes hund.

Et nødskrik til oppdrettere. For guds skyld, selg valpene deres til rette folk.

Anonymkode: ebe29...26c

Skrevet

Men hvorfor gir dere ikke konkrete rås til TS i stedet for å bare rakke ned på henne? Man kan vel være en god hundeeier selv om hunden har fått noen uheldige uvaner. 

TS, jeg har ikke huns selv så det kan være at dette rådet her nå blir regnet som dyremishandling (vi får se hva de andre her skriver etterhvert), og jeg har aldri gjort dette selv altså (har som nevnt ikke hund/dyr). Men jeg leste en gang et råd angående bjeffing om st man kunne stikke noen mynter i en tom blikkboks (type ølboks/brusboks), tape igjen drikkehullet, og så riste på boksen hver gang hunden bjeffer (fordi du reiser deg). Lyden er selvfølgelig ubehagelig for både mennesker og dyret, og målet er at den skal gi seg for å unngå at lyden kommer. Men om det er et godt råd vet jeg ikke. 

Og ikke gi hunden oppmerksomhet, uansett negativ eller positiv. 

Anonymkode: fd7c4...5b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Men hvorfor gir dere ikke konkrete rås til TS i stedet for å bare rakke ned på henne? Man kan vel være en god hundeeier selv om hunden har fått noen uheldige uvaner. 

TS, jeg har ikke huns selv så det kan være at dette rådet her nå blir regnet som dyremishandling (vi får se hva de andre her skriver etterhvert), og jeg har aldri gjort dette selv altså (har som nevnt ikke hund/dyr). Men jeg leste en gang et råd angående bjeffing om st man kunne stikke noen mynter i en tom blikkboks (type ølboks/brusboks), tape igjen drikkehullet, og så riste på boksen hver gang hunden bjeffer (fordi du reiser deg). Lyden er selvfølgelig ubehagelig for både mennesker og dyret, og målet er at den skal gi seg for å unngå at lyden kommer. Men om det er et godt råd vet jeg ikke. 

Og ikke gi hunden oppmerksomhet, uansett negativ eller positiv. 

Dette MÅ være troll😂 Her er det snakk om en hunderase med mye instinkter for gjeting (som er det hunden gjør her) og har lett for å bli understimulert og stresset som følge, derfor gir vi råd om mental og fysisk trening, stimuli for å dekke instinkter og mental ro. Mens du anbefaler å skremme den? 

TS, hvis du er usikker bør du alltid kontakte noen som er gode på spesifikt gjeterhund. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette MÅ være troll😂 Her er det snakk om en hunderase med mye instinkter for gjeting (som er det hunden gjør her) og har lett for å bli understimulert og stresset som følge, derfor gir vi råd om mental og fysisk trening, stimuli for å dekke instinkter og mental ro. Mens du anbefaler å skremme den? 

TS, hvis du er usikker bør du alltid kontakte noen som er gode på spesifikt gjeterhund. 

Hehe nei ikke et troll. 

Jeg har hatt mye å gjøre med border collie (men ikke eid eller oppdratt selv), og ingen av de har hatt denne uvanen med å bjeffe bare noen reiser seg. Faktisk vil jeg si at de bjeffet og gjetet veldig lite.

Poenget mitt var bare at det går an å venne av noen instinkter som følger med ulike raser. Men hva som er best å gjøre vet jeg ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du har valgt en hunderase som er avlet til å gjete, og det er det du beskriver at den gjør (gjeting, ikke vokting). Trolig er den understimulert og trenger mer stimuli og utløp for instinkter i form av lange turer og trening der den får brukt hjernen. Etter min mening bør gjeterhundraser være forbeholdt de som skal bruke dem til gjeting eller i sporten, f.eks. til agility. Gjeterhunder kan være svært trivelige hunder i hjemmet, men det FORUTSETTER riktig og nok mosjon, trening, god oppdragelse og utløp for instinkter.

Ts. Her var det mye uvitende dømmende svar. Hunden brukes til agility, rallylydighet, skogsturer, fjellturer med overnatting i telt over flere dager, nosework, smeller, lydighet, utstilling. Ja hva mer stimuli skal jeg gi den siden dere skriver den ikke får nok? 

Pluss masse ro som er like viktig eller kanskje mye viktigere. Den går også mye i bymiljø, og da setter vi oss ned i parker for å trene ro i byen. Eller så trener vi ro med noe godt å tygge i hjemme eller ute. Bruker mye Kong.

Og nei den gjeter ikke sauer. Men aktivitet får den.

Skrevet

veldig bra TS. Nå er det ikke alle som gir dømmende svar heldigvis😘 sjekk de gode rådene. En gjeterhund er ikke lett og for mye trening kan kanskje også bety problemer. Det handler veldig mye om eiers energi som sagt. Mental trening er aldri feil - men dagene den ikke får det kan muligens gi forventninger og stress? Og så er det at det er store individuelle forskjeller som ve alle slags raser. Min er fex kjent som en varsler..men den er absolutt ikke det.  Ter seg helt rolig og bare observerer. Jeg ville ha gått til en hundetrener som kan observere hunden og hva du som eier gjør. Hva du gjør i forskjellige situasjoner osv. 

Anonymkode: 358b8...43e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts. Her var det mye uvitende dømmende svar. Hunden brukes til agility, rallylydighet, skogsturer, fjellturer med overnatting i telt over flere dager, nosework, smeller, lydighet, utstilling. Ja hva mer stimuli skal jeg gi den siden dere skriver den ikke får nok? 

Pluss masse ro som er like viktig eller kanskje mye viktigere. Den går også mye i bymiljø, og da setter vi oss ned i parker for å trene ro i byen. Eller så trener vi ro med noe godt å tygge i hjemme eller ute. Bruker mye Kong.

Og nei den gjeter ikke sauer. Men aktivitet får den.

Vel, vi ga uvitende svar fordi du utelot all den viktige informasjonen i hovedinnlegget ditt. Mener du at vi skulle gjettet oss til at du bruker hunden din til alle disse tingene? Selv om aktivitet da kanskje ikke er problemet hos deg, er det utallige gjeterhunder i Norge som sitter og rister av frustrasjon fordi de ikke får nok av alt de trenger. Svært mange atferdsproblemer hos gjeterhunder kommer av nettopp dette, derfor er det den første logiske løsningen for oss å anbefale når vi ikke har informasjon om at hunden lever et aktivt liv. Og selv om rådet om aktivitet ikke var det du trengte, kan disse tipsene kanskje komme til nytte for noen andre. 

Skrevet

Er en uting at hunder skal bjeffe i tide og utide, vår gjør det en sjelden gang men vi har vært nazi på at hunden ikke trenger å bjeffe, naboenes hund står ute på terrassen å bjeffer på alt å alle, hadde vridd nakken på den om det hadde vært min

Anonymkode: a6786...a1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...