Gå til innhold

Barnehagestart og mannen!

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er ikke lov å skrive på dialekt her, så ikke så lett å skjønner at skrike=gråte. Høres ikke riktig ut å bruke ordet skrike om å gråte heller.

Anonymkode: 5cf76...fea

Jo det var lett å skjønne 

Anonymkode: 2c0e7...8ef

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er ikke lov å skrive på dialekt her, så ikke så lett å skjønner at skrike=gråte. Høres ikke riktig ut å bruke ordet skrike om å gråte heller.

Oslo-Oslo (Vest) her.

Og jeg forstod det. Er jo ikke akkurat det særeste eller mest sjeldne dialekt-ordet. 

Anonymkode: ef551...d4d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du høres veldig uvitende ut som ikke kjenner til talespråket i ditt eget land. Bor du et avsides sted på sørlandskysten uten særlig tilflytting? Eller er du veldig ung, i den generasjonen der dialektene er utvasket? 
Hilsen osloenser

Anonymkode: b5060...f72

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du høres veldig uvitende ut som ikke kjenner til talespråket i ditt eget land. Bor du et avsides sted på sørlandskysten uten særlig tilflytting? Eller er du veldig ung, i den generasjonen der dialektene er utvasket? 
Hilsen osloenser

Anonymkode: b5060...f72

Man skriver uansett ikke på dialekt i Norge.

• Hjerte 1
Skrevet

De aller fleste unger som gråter ved levering, blir glade igjen ganske raskt etter at foreldrene er ute av syne. Jo mer foreldrene styrer og trekker ut, jo mer gråter gjerne ungen også. Med mindre barnehagen sier at hun vantrives resten av dagen, har mannen helt rett. 

Anonymkode: 5b5d0...127

• Liker 4
Skrevet
DesmondMiles skrev (4 timer siden):

Eg har tydelegvis gått glipp av tidenes største endring i bokmålsnormeringa. Kudos til alle elevane mine som faktisk følger han på fritida men likevel prøver å skrive etter gamal norm når dei leverer arbeid i norsktimane. 

Skrevet
Mandagsunge skrev (3 minutter siden):

Eg har tydelegvis gått glipp av tidenes største endring i bokmålsnormeringa. Kudos til alle elevane mine som faktisk følger han på fritida men likevel prøver å skrive etter gamal norm når dei leverer arbeid i norsktimane. 

Hva vaser du om?

• Hjerte 1
Skrevet
Yoshi skrev (På 12.9.2025 den 15.49):

Tenker at det er en helt normalt opplevelse vi har som mødre. Vi har gjerne vært med barna våre hele dagen og plutselig så skal barnet ut av huset og over til andre. Fysiologisk sett så er det jo ganske unaturlig. Eneste grunnen til at vi gjør det slik er jo fordi samfunnet ikke gir oss så mange andre valg. Selv utsatte jeg barnehagestart så lenge vi kunne med første barn. Da jeg var ung så begynt man jo ikke i barnehage før 3 år og nå skal barna bort ved ett år. Klart det er tøft!

Barnet gråter nok ikke så veldig lenge etter å ha blitt levert, tenker jeg. De ansatte er flinke til å finne på aktiviteter og gjøre barnehagen gøy. Men at du og barnet ditt blir lei dere synes jeg er en helt normal reaksjon. 

Eneste fornuftige svaret.

• Liker 1
Skrevet

Far er rasjonell, og dveler ikke ved det vanskelige i overleveringen. Han vet at barnet er rolig og fornøyd så fort det har funnet seg til rette i nye, trygge rammer.

Det er riktig av far å ikke støtte mor som ved sin oppførsel gjør overleveringen av barn mer opprivende enn nødvendig for barnet.

Far fokuserer på barnets opplevelse, mor fokuserer på egen opplevelse. Far er den som gjør rett.

• Liker 1
Skrevet
Snok1 skrev (1 time siden):

Far er rasjonell, og dveler ikke ved det vanskelige i overleveringen. Han vet at barnet er rolig og fornøyd så fort det har funnet seg til rette i nye, trygge rammer.

Det er riktig av far å ikke støtte mor som ved sin oppførsel gjør overleveringen av barn mer opprivende enn nødvendig for barnet.

Far fokuserer på barnets opplevelse, mor fokuserer på egen opplevelse. Far er den som gjør rett.

Jepp, merkelig at det er kvinnelig overreaksjon som støtt og stadig skal sette presedens for samfunnet.

Anonymkode: 47e52...8a1

• Liker 1
Skrevet
DesmondMiles skrev (16 timer siden):

Hva vaser du om?

Viss det er sant at vi ikkje skriv dialekt i Noreg, så må det bety at elevane mine skriv bokmål i skriftleg kommunikasjon med vennar og familie på fritida. Det bokmålet ser i så fall veldig annleis ut enn det bokmålet eg lærte på skulen, ergo må det ha vore ein gjennomgripande endring i bokmålsnormeringa som eg har greid å gå glipp av. 

Skrevet
Mandagsunge skrev (3 timer siden):

Viss det er sant at vi ikkje skriv dialekt i Noreg, så må det bety at elevane mine skriv bokmål i skriftleg kommunikasjon med vennar og familie på fritida. Det bokmålet ser i så fall veldig annleis ut enn det bokmålet eg lærte på skulen, ergo må det ha vore ein gjennomgripande endring i bokmålsnormeringa som eg har greid å gå glipp av. 

Er dette skriftlig kommunikasjon med familie og venner….?

Skrevet
DesmondMiles skrev (På 13.9.2025 den 18.06):

"2 særlig muntlig gråte (høylytt) ; hulke"

https://naob.no/ordbok/skrike_2

Slutt med dette fjaset. Må jo være helt inngrodd i Oslo for å ikke vite at skrike brukes for å gråte i store deler av landet. 

Uansett TS så forstår jeg GODT at du synes dette er vanskelig! Veldig mange barn starter så utrolig tidlig i bhg og jeg skjønner at mange foreldre ikke har annet valg. Men hadde jeg vært deg hadde jeg sett på om det var mulig å jobbe redusert en periode slik at du i alle fall kan gi barnet kortere dager, for det kan jo gjøre situasjonen mindre vanskelig. 

Skrevet
Zikkzakk skrev (23 timer siden):

Slutt med dette fjaset. Må jo være helt inngrodd i Oslo for å ikke vite at skrike brukes for å gråte i store deler av landet. 

Hvorfor skal man bruke et begrep med dobbel betydning, når man kan bruke et som ikke kan misforstås?

Virker som at du ikke forstår poenget med kommunikasjon; noe som er gjengs for folk utenfor Oslo som er psykelig opptatt av å bevare dialekter kun et fåtall forstår.

Skrevet

Hvorfor skal man bruke et begrep med dobbel betydning, når man kan bruke et som ikke kan misforstås?

Virker som at du ikke forstår poenget med kommunikasjon; noe som er gjengs for folk utenfor Oslo som er psykelig opptatt av å bevare dialekter kun et fåtall forstår.

Det kan virkelig ikke misforstås at skrike betyr å gråte i denne settingen. Det er nok bare at folk gjør seg vanskelig. Hvis ikke er det på tide å utvide horisonten sin litt. 

Skrevet
DesmondMiles skrev (På 13.9.2025 den 18.06):

Skrike er ikke dialekt 

Skrevet

Oh sweet lord 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Skrike er ikke dialekt 

Skrike er absolutt dialekt. Skrike er ikke synonymt med gråte i Sør-Norge.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Oh sweet lord 

Jaja, du får be Gud om bedre kommunikasjonsevne 😉 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...