Gå til innhold

Kan det kreves tilgang til hus/leilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde besøk av feier her om dagen. Han kikket litt rundt i huset og det var hyggelig og greit. Men så har jeg begynt å lure på om de egentlig kan kreve å få tilgang til huset mitt? Jeg vet jo at politiet kan det dersom de har ransakingsordre, men hvem andre har denne rettigheten?

Anonymkode: bb59f...0c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro at de kan ilegge fyringsforbud i boligen din dersom de ikke får tilgang. 

Anonymkode: 2dec4...626

• Liker 7
Skrevet

Hva har du som må «gjemmes» bort da?

• Liker 1
Skrevet

De skal jo sjekke pipa innvendig, brannalarmer osv. 

Hvis du nekter så kan du få fyringsforbud. Fyrer du likevel og det faktisk blir brann kan du sitte dypt i det… 

Hvorfor skulle du nekte det?😅

Anonymkode: 1601a...8dc

• Liker 4
Skrevet

De sjekker / registrerer ildstedet. 
Sjekker brannslukkingsapparat. 
Tester røykvarslere.

Nekter du de å gjøre jobben sin får du fyringsforbud, og/eller kan miste muligheten til å leie ut, hvis du har utleiedel. 

Det er først og fremst en effektiv måte å dumpe verdien av boligen din på.

• Liker 1
Skrevet

De meldte vel fra i god tid i forkant? Da kan du ringe kontoret deres for å spørre om det stemmer. Du kan også aliere deg med noen du stoler på så dere er flere tilstede når de kommer. Tyver har jo begynt å ringe på dører med falske kort/papirer. Det er feiere, el-tilsyn, brannkontrollører påståtte kommuneansatte og jeg vet ikke hva som renner inn dørene for tiden.

Anonymkode: a5a95...5a3

Skrevet

Til de som lurer på hva som jeg har å skjule... Ingenting! Det var bare et spørsmål om hvem som har rett til å kreve tilgang til huset mitt. For meg er det altså helt i orden og jeg ser den som en fordel at kvalifisert personell sjekker om alt er på stell.

Takk for de som har svart konstruktivt. :)

Anonymkode: bb59f...0c1

Skrevet

Ja, i henhold til §6 i forskriften for brannforebygging er du pliktig til å gi dem den tilgangen de har behov for. 

Sitat

Etter å ha mottatt et varsel om feiing eller tilsyn, skal eieren sørge for at feieren har tilfredsstillende atkomst til hele fyringsanlegget.

Anonymkode: 10be8...fc1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...