Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte i et vikariat i oktober i fjor, trivdes godt med arbeidsoppgavene. Men begynte å vise symptomer på utbrenthet etter noen måneder, før jeg traff veggen i mai…

Ser jo i ettertid at jeg brukte mye energi og kapasitet i å gjøre en god jobb, og tolket ikke signalene fra kroppen om at jeg burde bremse ned. 
Samtidig så er jeg alene med barn og alt som følger med. Jeg tenkte at å sette inn et ekstra gir kan føre til fast stilling, noe som er en trygghet…

Tydeligvis har jeg kjent på mer stress enn jeg har trodd. 
Jeg er bedre, men ikke bra nok til å begynne å arbeide igjen enda. Samtidig går vikariatet ut neste måned. 

Dere som har erfart dette. Hva skjer nå? Kan jeg be om forlengelse av vikariatet selv om jeg fortsatt er sykemeldt? 

Anonymkode: bde83...65d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke sannsynlig å få forlenget et vikariat om du er langtidssykemeldt. Du må søke jobber eller kontakte nav for veiledning.

Anonymkode: d9482...b40

• Nyttig 6
Skrevet

Tror du virkelig at arbeidsgiver vil forlenge din vikariat fordi du vil sykemelde deg? Leder kommer til å kvitte med deg så snart som mulig. 

Anonymkode: 782aa...3f9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tror du virkelig at arbeidsgiver vil forlenge din vikariat fordi du vil sykemelde deg? Leder kommer til å kvitte med deg så snart som mulig. 

Jeg har ikke valgt å bli sykmeldt😳

Fikk gode tilbakemeldinger fra både nærmeste leder og kollegaer mens jeg stod i jobb. Det ble bare litt mye på en gang. Igjen som sagt, pga hjemmesituasjon fordi jeg ble alene med barna. 
Samboer flyttet ut i fjor, hadde funnet seg ei ny. 

Jeg er mye bedre nå, om noen uker håper jeg å være frisk nok til å begynne jobb igjen. 
Det er umulig å få fast jobb innenfor dette feltet, alle begynner i vikariat…
Har ikke arbeidsgiver noe ansvar for sykemeldte arbeidstakere?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei. Det er døden de andre sier, arbeidsgiver kommer aldri til å forlenge et vikariat når den ansatte er sykmeldt. Uansett hvor flink du har vært så fort du blir sykmeldt vil de kvitte seg med deg.

Anonymkode: 3f079...52e

• Liker 1
Skrevet

Det er sjelden vikariater gir fast stilling eller forlengelse. Vanligvis kommer den det vikarieres for tilbake til avtalt tid.

Du skal uansett gjøre en god jobb. Det er det du er ansatt for. Hvis du ikke har kapasitet til full jobb og det privatlivet du har, må du enten redusere noe på hjemmebane eller gå over til redusert stilling.

Anonymkode: 17a24...703

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke valgt å bli sykmeldt😳

Fikk gode tilbakemeldinger fra både nærmeste leder og kollegaer mens jeg stod i jobb. Det ble bare litt mye på en gang. Igjen som sagt, pga hjemmesituasjon fordi jeg ble alene med barna. 
Samboer flyttet ut i fjor, hadde funnet seg ei ny. 

Jeg er mye bedre nå, om noen uker håper jeg å være frisk nok til å begynne jobb igjen. 
Det er umulig å få fast jobb innenfor dette feltet, alle begynner i vikariat…

Du har vært sykmeldt siden mai, og kanskje kunne tenkt å prøve å jobbe igjen om noen uker. Hvis du hadde vært leder ville du forlenge vikariatet til den personen eller få en ny som kan jobbe med en gang?

Arbeidsgiver har ikke ansvar for å forlenge din vikariat.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er ikke sannsynlig å få forlenget et vikariat om du er langtidssykemeldt. Du må søke jobber eller kontakte nav for veiledning.

Anonymkode: d9482...b40

Det heter ikke langtidssykemeldt før man er oppe i ett års sykemelding

Anonymkode: 97e31...a2c

Skrevet

Klart du kan spørre. Skader aldri å spørre.
Men - hvorfor ønsker du selv å fortsette i en stilling du tydeligvis ikke kan stå i 100%?
Det er jo ingen gode ide, verken for arbeidsgiver eller for deg selv...
Du må se etter en annen mindre belastende jobb antagelig. 
Du er jo bedre bare fordi du ikke jobber.
Helt usannsynlig at du kjenner på kroppen at om eks 5 uker er alt perfekt igjen... 
Du er fortsatt alene med barna, jobben er fortsatt den samme. 

Jeg tror DU vil få det bedre med å se etter en annen stilling som krever mindre av deg i ny livssituasjon. 
Men jeg skjønner at det hadde vært lettvint å få forlenget vikariatet for å ha noe å være sykemeldt fra.

Anonymkode: 8a32c...54a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det heter ikke langtidssykemeldt før man er oppe i ett års sykemelding

Anonymkode: 97e31...a2c

Det stemmer ikke. For alle praktiske formål er man langtidssykemeldt når man overstiger arbeidsgiverperioden på 16 dager.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Du kan jo spørre. Men du kan ihvertfall forlenge sykemelding selv om du er ikke har jobb lenger. Det vil jo ihvertfall gi deg inntekt. 

Anonymkode: 285d4...ebe

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ts har dessverre bevist at hun ikke taklet jobben og blir her realitetsorientert om enn på en litt brutal måte, men det er en ærlig sannhet. 

Hun sier hun ikke har valgt å bli sykemeldt, men det er litt symptomatisk for syke, de evner ikke se situasjonen fra arbeidsgivers side. 

Anonymkode: c12cd...921

Skrevet

Du kan be om forlengelse ja, men sjansene er ikke så store. Kanskje for ett mer kortvarig vikariat hvis du er tilbake i jobb? 

Det kan fort vekke mistanke når du blir sykemeldt idet sommeren ankommer, med varme, fint vær, og skolefri. Og når høsten kommer, og vikariat utløper, så er du klar for å jobbe igjen. 

Anonymkode: 3b78c...299

Skrevet

Nei, arbeidsgiver vil nok neppe forlenge et vikariat for en ansatt som fortsatt kommer til å være sykemeldt.

Anonymkode: 7fc00...e05

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Klart du kan spørre. Skader aldri å spørre.
Men - hvorfor ønsker du selv å fortsette i en stilling du tydeligvis ikke kan stå i 100%?
Det er jo ingen gode ide, verken for arbeidsgiver eller for deg selv...
Du må se etter en annen mindre belastende jobb antagelig. 
Du er jo bedre bare fordi du ikke jobber.
Helt usannsynlig at du kjenner på kroppen at om eks 5 uker er alt perfekt igjen... 
Du er fortsatt alene med barna, jobben er fortsatt den samme. 

Jeg tror DU vil få det bedre med å se etter en annen stilling som krever mindre av deg i ny livssituasjon. 
Men jeg skjønner at det hadde vært lettvint å få forlenget vikariatet for å ha noe å være sykemeldt fra.

Anonymkode: 8a32c...54a

Jobben er nok belastende på flere måter, er ikke uvanlig at folk blir helt eller delvis sykemeldte der. 
Personen jeg går i vikariat for, er på vei mot ufør. 
Men det er godt betalt! Og arbeidsoppgavene er interessante.

Jeg ga jernet når jeg begynte, og fikk som sagt gode tilbakemeldinger. Men det straffet seg da. På det verste måtte moren min bo her med meg og ungene, og eks-samboer måtte ta og hjelpe til også. 
Jeg har hatt jevnlig kontakt med min fastlege, og alt er dokumentert…

Den siste setningen din er bare tull. Jeg vil jo tilbake i jobben. Men kommer til å ta det mer med ro og ikke påta meg ekstraoppgaver…

Skrevet

Alt spørs på arbeidsgiver egentlig. På min arbeidsplass har sykemeldte i vikariat fått forlenget dersom de er tilbake i en hvis grad i jobben før utløpet av vikariatet. Men det spørs på din jobb. Jeg foreslår at du ber om en møte med jobben for å diskutere dette. De kan jo tolke det at du ble utbrent etter et halvt år i jobb tilsier at du ikke takler jobben, særlig siden du er alene med barn i tillegg.

Anonymkode: e1e7b...884

• Nyttig 1
Skrevet

Snakk med arbeidsgiver, eneste du kan gjøre. 
De fleste folk er mye mer menneskelig enn KG folket er på nett ;)
Be om et møte og vær litt reflektert rundt erfaringene du har gjort deg. Lykke til

Anonymkode: a686c...f25

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Be om et møte og vær litt reflektert rundt erfaringene du har gjort deg. Lykke til

Det er vel forskjell mellom yrker men i min bransje er det på hue ut. Det har jeg selv erfart og også sett med kollegaer.

Anonymkode: 3f079...52e

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Alt spørs på arbeidsgiver egentlig. På min arbeidsplass har sykemeldte i vikariat fått forlenget dersom de er tilbake i en hvis grad i jobben før utløpet av vikariatet. Men det spørs på din jobb. Jeg foreslår at du ber om en møte med jobben for å diskutere dette. De kan jo tolke det at du ble utbrent etter et halvt år i jobb tilsier at du ikke takler jobben, særlig siden du er alene med barn i tillegg.

Anonymkode: e1e7b...884

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Takk for konstruktive svar! 
Jeg har så absolutt tatt lærdom av dette. 
Skal snakke med arbeidsgiver. Jeg har vært ærlig hele veien om hvordan det har gått, og også om at jeg er på bedringens vei nå og gjerne vil tilbake. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jobben er nok belastende på flere måter, er ikke uvanlig at folk blir helt eller delvis sykemeldte der. 
Personen jeg går i vikariat for, er på vei mot ufør. 
Men det er godt betalt! Og arbeidsoppgavene er interessante.

Jeg ga jernet når jeg begynte, og fikk som sagt gode tilbakemeldinger. Men det straffet seg da. På det verste måtte moren min bo her med meg og ungene, og eks-samboer måtte ta og hjelpe til også. 
Jeg har hatt jevnlig kontakt med min fastlege, og alt er dokumentert…

Den siste setningen din er bare tull. Jeg vil jo tilbake i jobben. Men kommer til å ta det mer med ro og ikke påta meg ekstraoppgaver…

du er flink og kan gjøre en god jobb, men 6 måneder senere blir utbrent på grunn av det. Da arbeidsgiver må sitte men en som tar med ro på jobben,  må gjør mindre oppgaver for å ikke bli utbredt. Tror du virkelig at det finnes noen arbeidsgiver som hadde ønsket forlenge din vikariat? 
Og for din del, du skriver selv at du opplever jobb som belastende på flere måter, du er blitt utbrent bare etter 6 måneder. Kanskje det er ikke noe for deg, du klarer ikke den jobben i 100%.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...