AnonymBruker Skrevet 12. september 2025 #1 Skrevet 12. september 2025 Har tenkt å servere Tapas for første gang i bursdagsfeiring, vi blir 22 gjester totalt inkludert 5 små barn. Hva slags type dipper/sauser bør jeg servere til dette?? patatas bravas, stekt chorizo med persille, baconsurredede dadler, kylling på grillspyd, pølser i slåbrok, kjøttboller teryiaki, grilla tomater med pesto, paprikasalat, focaccia, brushetta, lefseruller med laks, spinat og fetaruller, løkringer, parmesanpoteter Anonymkode: 65100...195 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2025 #2 Skrevet 12. september 2025 Aioli. Jeg liker også romesco, men med både grillede tomater og paprikasalat på bordet blir det dobbelt opp. En dip/saus av yoghurt som tzatziki ville være godt fordi du har såpass mange kjøttretter, selv om det jo er mer gresk (eller tyrkisk) enn en typisk tapasrett - men du har jo også andre retter som ikke er spanske allerede. Eller kanskje tapenade kunne være noe? For du nevner ikke oliven. Anonymkode: 6be5c...89c 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2025 #3 Skrevet 12. september 2025 Det der er ikke tapas, det er et sammensurium av småretter. Så da anbefaler jeg også et sammensurium av dipper fra hele verden: Aioli er jo et ubestridt must Hummus Tzatziki Salsa Mayo Balsamico Rømme BBQ saus Ranch Guacamole Anonymkode: 7dcac...845 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2025 #4 Skrevet 12. september 2025 (endret) Ts: aioli, en god olivenolje (og gjerne litt saltflak gjestene kan drysse over olivenoljen) og en god eddik er godt til tapas. Du kan også slå til med mojo rojo eller mojo verde. Anonymkode: d130f...b89 Endret 13. september 2025 av Elaine Marley 5 2 6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2025 #5 Skrevet 12. september 2025 Jeg ville laget en karri dressing, en hvitløksdressing og en typ "hamburgerdressing" med sylteagurk. Og aioli! Anonymkode: 8bffb...312 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2025 #6 Skrevet 12. september 2025 Tror en balsamicodressing samt en tzatziki kunne funket bra til. Og aioli Syns du hadde en fin sammensetning av gode småretter, mye godt 😀 Anonymkode: 3c55a...43e 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2025 #7 Skrevet 12. september 2025 Personlig hadde jeg blitt skuffa over å bli servert det der… pølser i slåbrok?😅 sleng i det minste sammen et fat med spekemat, ost og oliven? Aioli burde du ha, men da hjemmelaget, ordentlig aioli. Tapenade derimot kan du godt kjøpe ferdiglaget… og selvfølgelig en god olivenolje og havsalt Anonymkode: 5f55c...328
AnonymBruker Skrevet 12. september 2025 #8 Skrevet 12. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror en balsamicodressing samt en tzatziki kunne funket bra til. Og aioli Syns du hadde en fin sammensetning av gode småretter, mye godt 😀 Anonymkode: 3c55a...43e Takker for det 😊 Ts Anonymkode: 65100...195
AnonymBruker Skrevet 12. september 2025 #9 Skrevet 12. september 2025 (endret) Synes rettene høres helt topp ut! Fikk skikkelig lyst på baconsurrede dadler selv. Lurer på om den tacosausen med mango og ananas eller hva det er kunne vært godt til det. Ellers har jeg skikkelig sans for eldorado sin chilli cheese-saus, men den kan sikkert bli litt sterk for unger. Anonymkode: 8327f...5b2 Endret 13. september 2025 av Elaine Marley 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2025 #10 Skrevet 12. september 2025 Jeg har også gjerne laget en saus av rømme eller creme fraiche blandet med sweet chili-saus, synes den blir god til alt mulig, egentlig. Anonymkode: 8327f...5b2 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2025 #11 Skrevet 12. september 2025 (endret) Jeg synes du har et bra utvalg tilpasset de som kommer, og det er jo kjempebra at barna også får mulighet til å smake på så mye forskjellig! 😊 Å lage en god tomatsaus er enkelt, du finner masse ulike oppskrifter. De kan dessuten lages dagen før, og om du koker den litt inn så kan du også lage to varianter av en slik saus, hvor den med litt biter er voksnere variant, og så en som du kjører til "ketsjup" med en stavmikser. Du kan skrelle noen hvitløkfed og legge i olivenolje også (skal du servere i morgen eller i helgen, knus hvitløkfeddene, så det blir mer smak), ha en skål med salt sammen med. Enkelt og godt på brød, kanskje ha litt oppskåret tomat sammen med. Denne er god også: https://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/muhammara,2298823 Om du griller noen hele auberginer i stekeovnen (lag hull i skallet med en gaffel), så kan du også lage en kjempegod dipp. De må stekes på høy varme til de faller litt sammen. Åpne dem med en kniv på langt, bruk en skje til å skrape ut innholdet fra skallet. Ha dette i en høy beholder (gjerne slik som følger stavmikser, eller noe annet litt høyt som er stort nok), hvitløk, salt + en god del olivenolje, og ferskpresset sitron. Kjør glatt med stavmikser. Smak deg frem, blir enda bedre om den får stå noen timer. Kjempegodt! Anonymkode: 2b305...9f8 Endret 13. september 2025 av Elaine Marley 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2025 #12 Skrevet 12. september 2025 (endret) AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg synes du har et bra utvalg tilpasset de som kommer, og det er jo kjempebra at barna også får mulighet til å smake på så mye forskjellig! 😊 Å lage en god tomatsaus er enkelt, du finner masse ulike oppskrifter. De kan dessuten lages dagen før, og om du koker den litt inn så kan du også lage to varianter av en slik saus, hvor den med litt biter er voksnere variant, og så en som du kjører til "ketsjup" med en stavmikser. Du kan skrelle noen hvitløkfed og legge i olivenolje også (skal du servere i morgen eller i helgen, knus hvitløkfeddene, så det blir mer smak), ha en skål med salt sammen med. Enkelt og godt på brød, kanskje ha litt oppskåret tomat sammen med. Denne er god også: https://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/muhammara,2298823 Om du griller noen hele auberginer i stekeovnen (lag hull i skallet med en gaffel), så kan du også lage en kjempegod dipp. De må stekes på høy varme til de faller litt sammen. Åpne dem med en kniv på langt, bruk en skje til å skrape ut innholdet fra skallet. Ha dette i en høy beholder (gjerne slik som følger stavmikser, eller noe annet litt høyt som er stort nok), hvitløk, salt + en god del olivenolje, og ferskpresset sitron. Kjør glatt med stavmikser. Smak deg frem, blir enda bedre om den får stå noen timer. Kjempegodt! Anonymkode: 2b305...9f8 Kjempeflott 😊🙌 supre tips! Ts Anonymkode: 65100...195 Endret 13. september 2025 av Elaine Marley 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2025 #13 Skrevet 12. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Personlig hadde jeg blitt skuffa over å bli servert det der… pølser i slåbrok?😅 sleng i det minste sammen et fat med spekemat, ost og oliven? Aioli burde du ha, men da hjemmelaget, ordentlig aioli. Tapenade derimot kan du godt kjøpe ferdiglaget… og selvfølgelig en god olivenolje og havsalt Anonymkode: 5f55c...328 Kan vell tenkes at pølser I slåbrok er til småungene i selskapet? Oliven og oster, spekemat blir servert, listet dem ikke opp siden det ikke er noe jeg "lager" men bare serverer. Ts Anonymkode: 65100...195 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2025 #14 Skrevet 13. september 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Personlig hadde jeg blitt skuffa over å bli servert det der… pølser i slåbrok?😅 sleng i det minste sammen et fat med spekemat, ost og oliven? Aioli burde du ha, men da hjemmelaget, ordentlig aioli. Tapenade derimot kan du godt kjøpe ferdiglaget… og selvfølgelig en god olivenolje og havsalt Anonymkode: 5f55c...328 Jeg har aldri skjønt meg på mennesker som blir invitert på middag hos andre, og velger å bli skuffet over maten. Særlig når verten faktisk gjør en innsats med maten, slik ts gjør. Jeg setter pris på å bli invitert bort, slippe å lage mat selv, slippe oppvask, slippe å gå i butikken å handle selv osv. Også er gjerne selskapet i seg selv koselig. Pølser i slåbrok passer utmerket til barn (mange voksne vil også like det). Anonymkode: d130f...b89 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2025 #15 Skrevet 13. september 2025 Muhammara er et must når vi har tapas. Tar litt tid å lage men det er såå godt med bare brød og muhammara Anonymkode: 3b2fd...d11
AnonymBruker Skrevet 13. september 2025 #16 Skrevet 13. september 2025 Aioli er jo et must. Personlig savner jeg flere sauser til tapas og skulle ønske man kunne få en varm saus til. Men vet ikke hva det skulle være.. Anonymkode: 7ae8b...500
AnonymBruker Skrevet 13. september 2025 #17 Skrevet 13. september 2025 Jeg lagde en hvitløkssaus/dip her om dagen etter oppskrift av Sofia Wood, svensk influencer, som var litt annerledes og veldig god. Du finner oppskriften på hennes Instagram, hun kaller sausen backås. Jeg brukte bare omtrent en halv boks creme fraise, ikke en hel som hun skriver og litt soyasaus i stedet for fond. Funket fint Anonymkode: b70d4...439
AnonymBruker Skrevet 13. september 2025 #18 Skrevet 13. september 2025 Jeg googlet litt og fant denne: https://legourmetcentral.com/our-blog/10-spanish-sauces-you-need-to-try/?srsltid=AfmBOorkKRZsYWeARuVMoIsIp8OuVvIlrr0oGYmoTEwNKjmc0hTVByvy Fortsatt savner jeg mulughet for varm saus til tapas, men jeg vet som sagt ikke hva det skulle være. Nesten sånn at jeg vurderer å servere en god peppersaus eller rødvinssaus neste gang det er Tapas. Men ut fra det du listet opp i HI om rettene du skal servere så passer de vel ikke så godt til verken peppersaus og rødvinssausg og det meste av det passer vel gjerne best til nettopp kald dip. Men det såg godt ut det du hadde på lista di altså! Det blir nok veldig bra! Anonymkode: 7ae8b...500
Brunhilde Skrevet 13. september 2025 #19 Skrevet 13. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Muhammara er et must når vi har tapas. Tar litt tid å lage men det er såå godt med bare brød og muhammara Anonymkode: 3b2fd...d11 Jeg måtte se hva muhammara var og det så utrolig godt ut. Takk for tips! 👍
Elaine Marley Skrevet 13. september 2025 #20 Skrevet 13. september 2025 Tråden er ryddet for avsporinger, brukerdebatt, brukerangrep, latterliggjøring og svar til dette. Elaine Marley, mod. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå