Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Seroxat skrev (6 timer siden):

Jeg forstår ♥️ Jeg rakk ikke å spørre legen om det, fordi hun hadde  så dårlig tid. Derfor jeg tenkte å høre med dere her inne på forumet ♥️ Er det vanlig med økt angst og depresjon under opptrapping?Trenger noen oppmuntrende ord 🙏

Har selv begynt på Cipralex for to uker siden. Jeg sliter med helseangst og har jobbet mye med å ikke lete etter symptomer disse to ukene, for en del av det kan jo være placebo. Men jeg merker at jeg er litt kvalm, har hatt hodepine og litt insomnia, samt problemer med magen. Men samtidig har jeg også sovet bedre, og angsten har roet seg litt. Så jeg har det totalt mye bedre enn da angsten var på sitt verste. 

Nå har jeg ikke trappet opp, går bare på 5 mg, men skal nok opp på 10 mg etter neste legetime. Forventer vel at jeg kanskje får litt av de samme symptomene, men at det roer seg raskere. 

Anonymkode: d103b...046

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Seroxat skrev (6 timer siden):

Jeg forstår ♥️ Jeg rakk ikke å spørre legen om det, fordi hun hadde  så dårlig tid. Derfor jeg tenkte å høre med dere her inne på forumet ♥️ Er det vanlig med økt angst og depresjon under opptrapping? Trenger noen oppmuntrende ord 🙏

Ja, det er vanlig å få kjenne på bivirkninger både når man starter og når man trapper opp. Det burde går over i løpet av et par uker.

Fra pakningsvedlegget:

Sitat

Bivirkninger er vanligst i 1. eller 2. behandlingsuke og avtar vanligvis i intensitet og frekvens ved fortsatt behandling.

Anonymkode: 802d5...296

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 30.9.2025 den 20.15):

Ja, det er vanlig å få kjenne på bivirkninger både når man starter og når man trapper opp. Det burde går over i løpet av et par uker.

Fra pakningsvedlegget:

Anonymkode: 802d5...296

Jeg forstår. Vet du når jeg kan regne med bedring etter doseøkning?Takk for tilbakemelding ♥️

Endret av Seroxat
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 30.9.2025 den 20.06):

Har selv begynt på Cipralex for to uker siden. Jeg sliter med helseangst og har jobbet mye med å ikke lete etter symptomer disse to ukene, for en del av det kan jo være placebo. Men jeg merker at jeg er litt kvalm, har hatt hodepine og litt insomnia, samt problemer med magen. Men samtidig har jeg også sovet bedre, og angsten har roet seg litt. Så jeg har det totalt mye bedre enn da angsten var på sitt verste. 

Nå har jeg ikke trappet opp, går bare på 5 mg, men skal nok opp på 10 mg etter neste legetime. Forventer vel at jeg kanskje får litt av de samme symptomene, men at det roer seg raskere. 

Anonymkode: d103b...046

Jeg forstår ♥️ Så bra at du har noe mindre angst etter oppstart♥️ Hos meg ble også angsten mindre på 14 dager, men depresjonen tar lenger tid før den blir bedre. Jeg håper at den snart vil bli bedre 🙏🙏 Er det noen som vet hvor lang tid etter en doseøkning man kan regne med bedring ♥️? I dag har det gått en uke.

Endret av Seroxat
Skrevet
Seroxat skrev (På 24.9.2025 den 17.40):

Jeg forstår ♥️ Husker du hvilken dose du tok og hvor lang tid det tok før du opplevde bedring? Takk for tilbakemelding ♥️

Jeg opplevde den første bedringen i løpet av den første uken allerede. Da som små glimt, sekunder av lys/følelse av håp.  Så kom det gradvis flere slike øyeblikk. Brukte 10 mg. helt fra start, og står fortsatt på den samme dosen. Det kommer jeg nok til å gjøre resten av livet. 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Kalevala skrev (På 6.10.2025 den 13.22):

Jeg opplevde den første bedringen i løpet av den første uken allerede. Da som små glimt, sekunder av lys/følelse av håp.  Så kom det gradvis flere slike øyeblikk. Brukte 10 mg. helt fra start, og står fortsatt på den samme dosen. Det kommer jeg nok til å gjøre resten av livet. 

Jeg forstår ♥️ Hvor lang tid tok det for deg før depresjonen ble betraktelig bedre? Kan jeg regne med bedring etter 3-4 uker? I helga opplevde jeg det du beskriver etter doseøkning. Deler av lørdag og søndag var bedre. Og i dag var det å dusje og vaske håret litt lettere enn hva det har vært tidligere. Håper at det fortsetter framover 🙏🙏 Vi reiser til Kypros neste lørdag så håper så inderlig at jeg kan kjenne på litt bedring på depresjonen da. Trenger noen oppmuntrende ord ♥️Takk for tilbakemelding♥️

Endret av Seroxat
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Da har jeg gått på den nye dosen med Cipralex i 2 1/2 uke. Venter intenst på bedring på depresjonen. Noen som vet hvor lang tid det tar etter doseøkning før man opplever bedring ♥️? Trenger noen oppmuntrende ord ♥️

Endret av Seroxat
AnonymBruker
Skrevet

Har vært på slike i mange år. Vil advare om å bli avhengig av slike. 

Vil også advare mot å slutte på slike nedisiner tvert, da det kan føre til skade på hjernen. Deponer svært sakte og gradvis. 

Jeg klarer ikke å slutte. Og er nok avhengig av de livet ut.

Anonymkode: 04968...193

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har vært på slike i mange år. Vil advare om å bli avhengig av slike. 

Vil også advare mot å slutte på slike nedisiner tvert, da det kan føre til skade på hjernen. Deponer svært sakte og gradvis. 

Jeg klarer ikke å slutte. Og er nok avhengig av de livet ut.

Anonymkode: 04968...193

Jeg forstår ♥️ Antidepressiva skal vel trappes gradvis ned på. Jeg har hatt depresjon i 2 år nå etter et traume så jeg håper at antidepressiva kan hjelpe meg tilbake til livet jeg engang hadde🙏🙏 Jeg ber hver eneste kveld for bedring 🙏Det får bare være om jeg blir avhengig av de. Jeg trenger å bli frisk 🙏 Er det noen som har noen oppmuntrende ord å komme med♥️

Endret av Seroxat
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 0.17):

Ikke sikkert at du vet at den noek gang fungerte før du eventuelt slutter. Det kommer snikende, gi det tid, og fokuser på andre ting. 

Anonymkode: b6069...299

Jeg forstår ♥️ Takk for tilbakemelding ♥️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...