GulleGull Skrevet 25. desember 2025 #81 Skrevet 25. desember 2025 Klementina skrev (På 25.11.2025 den 10.15): Hadde vi blitt flinkere til å slutte å følge disse influenserene i stedet for å følge de og irritere oss over de, så måtte de kanskje sett på andre måter å tjene penger på. Ut i fra hva man leser på rampelyset her på KG så virker det jo som folk følger influensere som virkelig irriterer de og sitter heller her og klager enn å gjøre det man burde, nemlig avfølge. Er ikke bedre selv. På snap har jeg nå aktivt avfulgt alle som ukritisk deler alt om barna sine. Unngår også å trykke på alle disse click bait overskriftene om graviditetstester og aborter fra desperate litt avdankede influensere som prøver å tjene litt ekstra penger. Orker ikke at de skal tjene penger (masse masse penger også) på meg. Utforsk hos meg i dag var full av sørgelige Clickbait overskrifter. Må være stusselig og nedverdige seg sånn for å tjene penger? Og det fascinerer meg at mennesker klikker seg inn på det. 2 1
gladidag Skrevet 25. desember 2025 #82 Skrevet 25. desember 2025 Veldig glad eg ikke har bidratt med en krone til galskapen 😅 uff.. det er bare flaut m sånne skrytesnaper… 4
Mei88 Skrevet 25. desember 2025 #83 Skrevet 25. desember 2025 Doris Becker skrev (På 27.9.2025 den 17.37): Finnes det influensere som ikke selger livet sitt? Altså som har et tydelig skille mellom jobb og privatliv. Som påvirker ved å fronte en livsstil, komme med motetips, sminketips osv, men uten å "ta med" følgerne hjem og på ferie, og ja, nå er det nye at de tas med inn på toalettet og inn i sexliv.... Er det det som må til for å kunne leve av SnapChat? Ei som heter Helle laget mat, kun fulgt litt for å samle litt oppskrifter, men hun filmer bare på eget kjøkken.
Mei88 Skrevet 25. desember 2025 #84 Skrevet 25. desember 2025 De største kritikerne sitter her inne på kg å kjempet for avfølging. Men feks Sara Emilie, det er jo bare en liten av brøkdelen av hennes følgere som følger med her inne. Sånn "vi må avfølge influencere" greier må ut fra kg og inn i medier "alle" leser. Her inne blir det jo bare ett kaninhull av tråder som rakker ned på disse menneskene uansett hva de foretar seg. Som igjen fører til at de som ikke følger fra før blir nysgjerrige, går inn å ser på innholdet (gir klikk/penger i kassa) å sånn holder de det bare ved like. Noen bruker argumentet med at noen må jo følge for å kunne oppdatere alle her inne. Men hvis alle oppdateringer her inne slutter så vil nok engasjement rundt de dø ut litt etter litt. Influenserne selv forteller jo om alt hatet på kg, som fører folk inn her 1 4
Granitta Skrevet 25. desember 2025 #85 Skrevet 25. desember 2025 Litt som å avfølge alle nye kg tråder?
GulleGull Skrevet 27. desember 2025 #86 Skrevet 27. desember 2025 Mei88 skrev (På 25.12.2025 den 22.28): De største kritikerne sitter her inne på kg å kjempet for avfølging. Men feks Sara Emilie, det er jo bare en liten av brøkdelen av hennes følgere som følger med her inne. Sånn "vi må avfølge influencere" greier må ut fra kg og inn i medier "alle" leser. Her inne blir det jo bare ett kaninhull av tråder som rakker ned på disse menneskene uansett hva de foretar seg. Som igjen fører til at de som ikke følger fra før blir nysgjerrige, går inn å ser på innholdet (gir klikk/penger i kassa) å sånn holder de det bare ved like. Noen bruker argumentet med at noen må jo følge for å kunne oppdatere alle her inne. Men hvis alle oppdateringer her inne slutter så vil nok engasjement rundt de dø ut litt etter litt. Influenserne selv forteller jo om alt hatet på kg, som fører folk inn her Det er en god del gode og reflektere innlegg i trådene her på KG selvom de er kritiske. Er jo flere som har sagt at å lese trådene setter ting i perspektiv på hva de faktisk følger på snap noe som gjør de til mer bevisste følgere om ikke annet. Så tror det går begge veier. Slutter vi å snakke høyt om det der man kan, blir det aldri noe endring i hvertfall. Vet det jobbes her og der for endringer. Er en del som finner inspo til kritiske innlegg som legges ut på andre SoMe via det som har kommet fra tråder på KG. Så må man også slutte å kalle kritikk for å rakke ned eller hate, det minimerer essensen i kritikken. . 3
Mei88 Skrevet 27. desember 2025 #87 Skrevet 27. desember 2025 GulleGull skrev (21 minutter siden): Det er en god del gode og reflektere innlegg i trådene her på KG selvom de er kritiske. Er jo flere som har sagt at å lese trådene setter ting i perspektiv på hva de faktisk følger på snap noe som gjør de til mer bevisste følgere om ikke annet. Så tror det går begge veier. Slutter vi å snakke høyt om det der man kan, blir det aldri noe endring i hvertfall. Vet det jobbes her og der for endringer. Er en del som finner inspo til kritiske innlegg som legges ut på andre SoMe via det som har kommet fra tråder på KG. Så må man også slutte å kalle kritikk for å rakke ned eller hate, det minimerer essensen i kritikken. . Poenget mitt er at budskapet må ut av KG og inn andre plasser om man ønsker å gjøre en endring. Hvis ikke blir det jo bare evige runddanser her inne 1 2
GulleGull Skrevet 27. desember 2025 #88 Skrevet 27. desember 2025 Mei88 skrev (9 minutter siden): Poenget mitt er at budskapet må ut av KG og inn andre plasser om man ønsker å gjøre en endring. Hvis ikke blir det jo bare evige runddanser her inne Det er som sagt, noe som foregår flere steder og på flere nivåer samtidig som diskusjonen foregår her. Mulig ikke alle følger med annet en på forum? 2
oss-to Skrevet 29. desember 2025 #89 Skrevet 29. desember 2025 Det er forunderleg å lese rampelyset på Kvinneguiden med eit ope blikk. Nokon ønskjer å møte ein influensar berre for å kunne vinke og smile, trass i at dei ikkje kjenner henne. Andre granskar kvar detalj i livet hennar , kva barnet et, kva det har på seg, om sokkane sit rett. Samstundes meiner somme at alt influensarar gjer er gale, medan andre går i full forsvarsposisjon. Kanskje er det nett dette paradokset – nærleiken utan relasjon, og engasjementet utan ansvar – som gjer at influensarar kan tene millionar på Snapchat. 1
Minimeg1234 Skrevet 30. desember 2025 #90 Skrevet 30. desember 2025 Mei88 skrev (På 25.12.2025 den 22.28): De største kritikerne sitter her inne på kg å kjempet for avfølging. Men feks Sara Emilie, det er jo bare en liten av brøkdelen av hennes følgere som følger med her inne. Sånn "vi må avfølge influencere" greier må ut fra kg og inn i medier "alle" leser. Her inne blir det jo bare ett kaninhull av tråder som rakker ned på disse menneskene uansett hva de foretar seg. Som igjen fører til at de som ikke følger fra før blir nysgjerrige, går inn å ser på innholdet (gir klikk/penger i kassa) å sånn holder de det bare ved like. Noen bruker argumentet med at noen må jo følge for å kunne oppdatere alle her inne. Men hvis alle oppdateringer her inne slutter så vil nok engasjement rundt de dø ut litt etter litt. Influenserne selv forteller jo om alt hatet på kg, som fører folk inn her Du har nok mye rett i dette. 1 2
Minimeg1234 Skrevet 30. desember 2025 #91 Skrevet 30. desember 2025 Mei88 skrev (På 27.12.2025 den 21.39): Poenget mitt er at budskapet må ut av KG og inn andre plasser om man ønsker å gjøre en endring. Hvis ikke blir det jo bare evige runddanser her inne Og samme nysgjerrighet oppnås i andre fora så den runddansen foregår flere steder. Og det er influenserne som tjener på det. 1 2
Mei88 Skrevet 30. desember 2025 #92 Skrevet 30. desember 2025 Minimeg1234 skrev (10 timer siden): Og samme nysgjerrighet oppnås i andre fora så den runddansen foregår flere steder. Og det er influenserne som tjener på det. Jo mindre de omtales her og i andre fora, jo mindre blest skaper det. Da er det evt det aviser,blader og det de legger ut selv på steder der det er åpne kommentarfelt. Ett fint sted å starte hadde kanskje vært i forumer, å ikke skrive om de. Et annet eksperiment hadde vært om det ble like intr for folk å gå inn å sjekke profilene om det kom ut kun positive ting, nå er det jo 90% negativt 1
skeiv-ostepop Skrevet 30. desember 2025 #93 Skrevet 30. desember 2025 Mei88 skrev (2 timer siden): Jo mindre de omtales her og i andre fora, jo mindre blest skaper det. Da er det evt det aviser,blader og det de legger ut selv på steder der det er åpne kommentarfelt. Ett fint sted å starte hadde kanskje vært i forumer, å ikke skrive om de. Et annet eksperiment hadde vært om det ble like intr for folk å gå inn å sjekke profilene om det kom ut kun positive ting, nå er det jo 90% negativt Jeg er uenig. Media har et usunt forhold til influensere og kan ikke stoles på i forhold til å være kritiske eller stille "vanskelige" spørsmål til de. Og influensere kontrollerer 100% sine egne kanaler og kjører som regel et hardt regime på negativ omtale og kritiske øyne. Derfor er åpne forum som dette et viktig verktøy hvor en kan stille kritiske spørsmål, komme med kritiske blikk og negativ omtale. Jeg vet om flere som har fått annet syn og nye tanker om det influensere legger ut etter å ha lest andre sine syn på influensere. Det inkluderer flere her på dette forumet. 1 4
Mei88 Skrevet 30. desember 2025 #94 Skrevet 30. desember 2025 skeiv-ostepop skrev (5 minutter siden): Jeg er uenig. Media har et usunt forhold til influensere og kan ikke stoles på i forhold til å være kritiske eller stille "vanskelige" spørsmål til de. Og influensere kontrollerer 100% sine egne kanaler og kjører som regel et hardt regime på negativ omtale og kritiske øyne. Derfor er åpne forum som dette et viktig verktøy hvor en kan stille kritiske spørsmål, komme med kritiske blikk og negativ omtale. Jeg vet om flere som har fått annet syn og nye tanker om det influensere legger ut etter å ha lest andre sine syn på influensere. Det inkluderer flere her på dette forumet. Men problemet jeg ser er når det forblir her inne og ikke kommer ut til alle de som ikke vet om disse menneskene på noe annet måte enn en avisartikkel. Og ja de styrer hva de legger ut, og den "farligste" er snap, for den har ikke noe kommentarfelt man åpent kan stille spørsmål, få svar og evt lese andres kommentarer. Kanskje man heller skal gå på media,spør de ut om hvorfor ikke de er mer kritiske osv. Kronikker feks? 1 1
skeiv-ostepop Skrevet 30. desember 2025 #95 Skrevet 30. desember 2025 Mei88 skrev (15 minutter siden): Men problemet jeg ser er når det forblir her inne og ikke kommer ut til alle de som ikke vet om disse menneskene på noe annet måte enn en avisartikkel. Og ja de styrer hva de legger ut, og den "farligste" er snap, for den har ikke noe kommentarfelt man åpent kan stille spørsmål, få svar og evt lese andres kommentarer. Kanskje man heller skal gå på media,spør de ut om hvorfor ikke de er mer kritiske osv. Kronikker feks? Kan man ikke gjøre flere ting? Jeg er regelmessig i kontakt med ulike journalister og snakker om influensere. Og jeg er her. Må jeg slutte med en av de? 3
oss-to Skrevet 30. desember 2025 #96 Skrevet 30. desember 2025 skeiv-ostepop skrev (3 timer siden): Kan man ikke gjøre flere ting? Jeg er regelmessig i kontakt med ulike journalister og snakker om influensere. Og jeg er her. Må jeg slutte med en av de? Ja,Det er forunderleg at dei som er mest positive til influensarar og som ofte forsvarar praksisen deira, samstundes meiner at det å snakke ope om barneeksponering skapar fleire følgjarar. Å informere om barneeksponering handlar ikkje om marknadsføring, men om medvit, kritisk refleksjon og barns rett til vern. Når ein reduserer slik informasjon til eit spørsmål om følgjartal, flyttar ein merksemda bort frå det grunnleggjande etiske ansvaret vaksne har overfor barn.Vidare er det problematisk å leggje skulda på dei som tek opp temaet, i staden for å diskutere sjølve praksisen. Open debatt og kunnskapsdeling er ein føresetnad for å kunne vurdere konsekvensar, setje grenser og utvikle betre normer. Å hevde at tausheit er betre enn informasjon, tener først og fremst dei som allereie tener på eksponeringa. 2
oss-to Skrevet 30. desember 2025 #97 Skrevet 30. desember 2025 Nyttårsønske: Avfølg dei som gjer barna sine til underhaldning. Tenk kritisk på kven du gir merksemd. Kvifor støttar du nokon som overvaker, pratar om eller eksponerer born for likes og følgjarar? Barn er ikkje content. Du er ikkje nøytral. 5
Tiger Jack Skrevet 30. desember 2025 #98 Skrevet 30. desember 2025 Doris Becker skrev (På 1.10.2025 den 9.02): Fot å ta noen eksempler: Jenny Skavlan, Jenny Gerken og Janka Polliani. De tre virker å ha klare og sunne skiller mellom jobb og privatliv på nett. Polliiani har for mye fokus på kropp og statusjag. Men jeg vil berømme henne for å holde familielivet og barna utenfor sine kommersielle kanaler. Både hun og Skavlan verner om barnas rett til privatliv. Det begynner å danne seg et tydelig skille mellom influensere som selger seg selv og familien på nett, og de som har et klart skille mellom jobb og privatliv. De førstnevnte startet gjerne ut i reality som søker over-opererte eller usikre mennesker med et sykelig behov for oppmerksomhet, uten at de evner å skape seg et liv utenom dette. Noen lanserer kleskolleksjoner, eller er ansikt utad for en merkevare, men de virker å være totalt avhengige av å stadig "sjokkere" på sin snapchat, og det er der inntekten deres ligger. De som klarer å skille mellom jobb og privatliv har gjerne en bærekraftig karriere ved siden av sine kommersielle kanaler, der kanalene i hovedsak benyttes til å sette søkelys på bedrift/karriere. De har et liv og et nettverk utenom sosiale kanaler som de verner om. Ikke enig. Det er selvsagt forskjell på ulike influensere, men disse du nevner er forrtsatt en stor del av problemet. De tjener seg rike på å få andre til å føle seg dårlig. At noen ikke eksponerer barna sine er jo bra, men det skulle jo bare mangle. Bare det å gi noen skryt for noe så åpenbart - å ikke eksponere barna sine uten samtykke på sosiale medier - sier jo ganske mye. Det er så kynisk og rått det som foregår at det er vanskelig å finne ord. Alt handler om å vise fram kunstig lykke og fasader som ikke er relle. Mange unge sitter hjemm og følger disse (også de mer "snille" influenserne som du nevner), og føler seg mislykket fordi det de ser er uoppnåelig. Enten det er matlaging, klær, kropp, sminke etc. - det er nøyaktig samme budskap - flashe en kunstig fasade for å tjene seg rik - på bekostning av mange ungs psykiske helse og selvbilde. Så er det bare trist at disse store selskapene bruker influensere til å promotere sine produkter bare for egen profitt, og de driter en lang marsj i at det ødelegger liv. Alt handler om penger, penger og penger. Det er til å spy av. Det kommer aldri til å skje - men om det utrolige skulle skje, at disse influenserne faktisk mister muligheten til å fortsette med dette, og faktisk må skaffe seg vanlige jobber, så skal jeg virkelig juble høyt. Det er noe riv ruskende galt at f.eks. sykepleiere ofrer familieliv og helse for å tjene til livets opphold - i meningsfulle jobber der de tar vare på medmennesker, mens influensere tjener det mangedoblede for å vise kroppen på sosiale medier og påfører unge mennesker elendig psykisk helse. 2
oss-to Skrevet 30. desember 2025 #99 Skrevet 30. desember 2025 Tiger Jack skrev (2 timer siden): Ikke enig. Det er selvsagt forskjell på ulike influensere, men disse du nevner er forrtsatt en stor del av problemet. De tjener seg rike på å få andre til å føle seg dårlig. At noen ikke eksponerer barna sine er jo bra, men det skulle jo bare mangle. Bare det å gi noen skryt for noe så åpenbart - å ikke eksponere barna sine uten samtykke på sosiale medier - sier jo ganske mye. Det er så kynisk og rått det som foregår at det er vanskelig å finne ord. Alt handler om å vise fram kunstig lykke og fasader som ikke er relle. Mange unge sitter hjemm og følger disse (også de mer "snille" influenserne som du nevner), og føler seg mislykket fordi det de ser er uoppnåelig. Enten det er matlaging, klær, kropp, sminke etc. - det er nøyaktig samme budskap - flashe en kunstig fasade for å tjene seg rik - på bekostning av mange ungs psykiske helse og selvbilde. Så er det bare trist at disse store selskapene bruker influensere til å promotere sine produkter bare for egen profitt, og de driter en lang marsj i at det ødelegger liv. Alt handler om penger, penger og penger. Det er til å spy av. Det kommer aldri til å skje - men om det utrolige skulle skje, at disse influenserne faktisk mister muligheten til å fortsette med dette, og faktisk må skaffe seg vanlige jobber, så skal jeg virkelig juble høyt. Det er noe riv ruskende galt at f.eks. sykepleiere ofrer familieliv og helse for å tjene til livets opphold - i meningsfulle jobber der de tar vare på medmennesker, mens influensere tjener det mangedoblede for å vise kroppen på sosiale medier og påfører unge mennesker elendig psykisk helse. 🎯
GulleGull Skrevet 1. januar #100 Skrevet 1. januar Mei88 skrev (På 30.12.2025 den 15.12): Men problemet jeg ser er når det forblir her inne og ikke kommer ut til alle de som ikke vet om disse menneskene på noe annet måte enn en avisartikkel. Og ja de styrer hva de legger ut, og den "farligste" er snap, for den har ikke noe kommentarfelt man åpent kan stille spørsmål, få svar og evt lese andres kommentarer. Kanskje man heller skal gå på media,spør de ut om hvorfor ikke de er mer kritiske osv. Kronikker feks? skeiv-ostepop skrev (På 30.12.2025 den 15.29): Kan man ikke gjøre flere ting? Jeg er regelmessig i kontakt med ulike journalister og snakker om influensere. Og jeg er her. Må jeg slutte med en av de? Ja vi er flere her på KG som både har yrker og personlig engasjement utenom KG vedr disse temaene på forskjellig nivåer. Ikke all jobbing og engasjement rundt dette som synes med en gang. Det er jo heller ikke sånn at det verken finnes artikler eller spm rundt dette til media eller som er løftet helt opp på politiker og regjeringsnivå. 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå