AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Skrevet 3 timer siden Der jeg kommer fra er det brukt som et skjellsnavn. I samme sjanger som molbo. Men der jeg bor nå er det ikke det. har det noen betydning der du bor? Anonymkode: 0c9fe...e11
FrkSolsikke Skrevet 3 timer siden #2 Skrevet 3 timer siden Jeg har aldri hørt ordet før. Oppvokst og bor på østlandet. 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Skrevet 3 timer siden Syns det høres ut som navnet på ei koselig, lita hytte. Anonymkode: 04dcf...864 3
Daria Skrevet 3 timer siden #4 Skrevet 3 timer siden Jeg har aldri vært borti det - min første tanke var at det var et navn noen hadde satt på et lite hus; en variant av Lykkebo. 2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Skrevet 3 timer siden Betyr ingenting. Hverken i nord eller sør Anonymkode: eee73...20f
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Betyr ingenting. Hverken i nord eller sør Anonymkode: eee73...20f Jo. Husker Kjetta fra Kjettashow ble sint når han fikk dette ordet kastet etter seg. Han er fra Haugesund, og der er lillebo et negativt ladet ord Anonymkode: ac4ef...a68
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo. Husker Kjetta fra Kjettashow ble sint når han fikk dette ordet kastet etter seg. Han er fra Haugesund, og der er lillebo et negativt ladet ord Anonymkode: ac4ef...a68 Haugesund er ikke nord eller sør. Det er vest Anonymkode: eee73...20f
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Skrevet 3 timer siden Aldri hørt. Jeg er nordvestlending som har bodd både nord, sør, øst og vest i norge. Det må være et lokalt dialektord, det finnes mange slike. Anonymkode: 42c87...332 3
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Der jeg kommer fra er det brukt som et skjellsnavn. I samme sjanger som molbo. Men der jeg bor nå er det ikke det. har det noen betydning der du bor? Anonymkode: 0c9fe...e11 Hørte det ofte da jeg bodde i Haugesund. Her i Bergen hvor jeg bor nå har jeg aldri hørt det. Anonymkode: d424a...58e
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Skrevet 2 timer siden Lillebo var navnet på en skole og barnehage for psykisk utviklingshemmede i Haugesund. Tror de ble lagt ned en gang på 80- eller 90-tallet. Vi brukte ordet lillebo om folk som var litt dumme eller ikke forsto ting. "E du heilt lillebo, eller?" Anonymkode: 49e17...b1c 4
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Skrevet 2 timer siden Lillebo er ett etternavn på nordvestlandet. Jeg gikk på skolen med en persom som het lillebo til etternavn 🙂 Anonymkode: 3c926...416
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Lillebo var navnet på en skole og barnehage for psykisk utviklingshemmede i Haugesund. Tror de ble lagt ned en gang på 80- eller 90-tallet. Vi brukte ordet lillebo om folk som var litt dumme eller ikke forsto ting. "E du heilt lillebo, eller?" Anonymkode: 49e17...b1c Ah. Bra med en oppklaring. Det forklarer hvorfor ingen av oss andre har hørt ordet før. Der jeg kommer fra er det forøvrig et bofellesskap for (voksne) psykisk utviklingshemmede ved navn Tomtebo, og folk brukte det av og til som skjellsord på lignende måte. Selvsagt helt uforståelig for en som ikke er fra samme bygda! Anonymkode: 0b23b...51e 3
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Skrevet 2 timer siden Jeg er fra ei bygd på østlandet som har et tilsvarende begrep etter en institusjon for psykisk utvhemmede som var aktiv frem til Hvpu-reformen Anonymkode: 66654...7b8 1
Tiuren Skrevet 2 timer siden #15 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Der jeg kommer fra er det brukt som et skjellsnavn. I samme sjanger som molbo. Men der jeg bor nå er det ikke det. har det noen betydning der du bor? Anonymkode: 0c9fe...e11 La meg titte i krystallkulen min... Du kommer fra et sted ikke veldig langt fra Haugesund. Frem til ca 80 tallet var det en institusjon for utviklingshemmede i det området som hette Lillebo, derav uttrykket. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå