Gå til innhold

Hvilken vei setter du inn stikkpilla?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men den butte eller spisse enden først?

Har det noen betydning på effekt?

Anonymkode: 9e80b...172

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Butte enden først har jeg lært. Virkningen er samme så lenge den er inne til den har smelta

Skrevet

Jeg leste eller så er sted at "alle" tror at spissen skal inn først. Og da ble det sagt at det var feil vei. Best å spørre på apoteket, tenker jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
Stor pike skrev (10 minutter siden):

Jeg leste eller så er sted at "alle" tror at spissen skal inn først. Og da ble det sagt at det var feil vei. Best å spørre på apoteket, tenker jeg. 

Han på apoteket sa at den butte enden skal ført inn, men hvorvidt det er enighet om dette blant folk på apotek vet jeg ikke

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Han på apoteket sa at den butte enden skal ført inn, men hvorvidt det er enighet om dette blant folk på apotek vet jeg ikke

Hva, hvordan er det mulig å ta så feil. Selvsagt skal den spisse enden inn først, det er jo for at innføringen skal skje enklere. For folk som ikke er vant til å få ting INN i anus, kan det være ganske stramt når ting skal inn den veien, og derfor er det en spiss for å gjøre det mindre smertefullt. 

Anonymkode: 6c5a8...3d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva, hvordan er det mulig å ta så feil. Selvsagt skal den spisse enden inn først, det er jo for at innføringen skal skje enklere. For folk som ikke er vant til å få ting INN i anus, kan det være ganske stramt når ting skal inn den veien, og derfor er det en spiss for å gjøre det mindre smertefullt. 

Herregud, hvordan er det mulig å ta så feil. Den skal jo inn med butte enden først. Er det sykeste jeg har hørt. AU. kommer jeg ALDRI til å gjøre. Fy faen 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer ann på hvor avslappet barnet er når stikkpiller skal inn. Jeg har hørt at butte enden er best for det gjør det vanskeligere å klemme den ut igjen, men om du ikke får den inn pga at barnet ikke slapper av nok så er det bedre å lure den inn med den spisse enden.

Beste stillingen vi hadde var at barnet stod på beina med overkroppen bøyd og hendene ned i gulvet og fua i været. Det gjorde målet lett å se, komme til og vanskelig for dem å stramme i mot.

Anonymkode: e44f9...e55

AnonymBruker
Skrevet

Den butte enden! 

Anonymkode: 896f0...3fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Herregud, hvordan er det mulig å ta så feil. Den skal jo inn med butte enden først. Er det sykeste jeg har hørt. AU. kommer jeg ALDRI til å gjøre. Fy faen 

Den skal med butte enden først. Da vil konfassongen på den gjøre at den går lenger inn av seg selv

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

100 prosent enig! Her er noen enten grovt feilinformert, eller så har de en forvirret sannhet i at sånn skal ting gjøres! 

Anonymkode: 896f0...3fd

AnonymBruker
Skrevet

Med den butte enden inn. Med den spisse enden inn vil den lettere skli ut igjen. 

Anonymkode: a4369...791

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er faktisk du som tar feil her.

Den butte enden skal inn først. Det handler om hvordan tarmperistaltikken tar opp medikamentet og hvordan det løses opp, og ved å sette butt ende først tar musklene i anus i mot medikamentet og fører det innover, i motsetning til ved spiss ende først hvor muskelringen vil klemme på feil sted og presse medikamentet ut. 

I praksis bruker de fleste spiss ende, og kliper igjen det de kan for at den skal forbli inne, men det er altså forklaringen.

Anonymkode: 2491d...d30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...