Gå til innhold

Urovekkende blodprøver

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja, det kan være andre årsaker, feks en medisin jeg har tatt en periode. Eller kreft. Eller noe annet kjipt. I beste fall slår prøvene ut på grunn av en sykdom/infeksjon jeg hadde for litt siden. 

Men jeg kan ikke ta sjansen på at legen foreslår å ta en alkotest. For da må jeg si nei, lyve, si at det ikke trengs osv. Og da blir legen mistenksom.Jeg bruker ingen annen rus, så det er jeg ikke bekymret for.

Anonymkode: 14010...868

Du må ikke lyve, du kan si nei og si sannheten. For hvis sannheten er at du har ett moderat forbruk ellers, og det faktisk kun har vært tre uker fest nå, så vil det synes på eventuelle prøver. 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nå sporer noen helt av her. Jeg kjører ikke i fylla.

Er det så vanskelig at jeg vil unngå å sette meg selv i en kjedelig situasjon om jeg kan unngå det? De ukene representerer ikke livet mitt. Men det vet ikke legen.

Hvis legen tror at jeg drikker mye skjer det samme som med hun som har svart i tråden: jeg kommer ikke til å bli tatt seriøst. Legen kommer til å forklare mine helseproblemer med at de er alkoholrelatert. Ikke undersøke meg skikkelig for å finne hva som feiler meg. På grunn av tre uker i syden.

Og så dør jeg i løpet av noen måneder, fordi legen tror jeg drikker og ikke tar meg seriøst.

Det er det dere( endel av dere) anbefaler meg?

Ts

Jeg hadde utslag på leverprøver. Jeg sa rett ut til legen at jeg drakk omtrent hver dag. Det var i en periode jeg hadde mye angst. 

Satte det meg i en vanskelig situasjon? Nei. Trodde legen at jeg drakk så mye at det var skadelig? Nei. Trodde legen at jeg kunne funnet på kjøre i fylla? Nei. 

Legen melder ikke inn slik at du risikerer miste lappen, med mindre legen mener det er sannsynlig at du vil kjøre bil etter å ha drukket. 

Og hvis du dør i løpet av noen måneder pga manglende helseoppfølgning fordi legen tror du drikker, så dør du ikke hvis det er du selv som ikke følger opp? 

Vør ærlig med legen, si at du har vært på en heidundrende jentetur til syden, med mimosa til frokost, tequila til lunsj, og champis til middag, og si hvordan forbruket ditt er ellers når du er hjemme. Man mister ikke lappen eller blir antatt alkis fordi man fester mye på ferie. Man mister lappen fordi legen mistenker fyllekjøring, og man blir antatt alkis dersom prøver viser avvik over tid. Ikke kun prøver rett etter syden... 

Anonymkode: b6b09...bcd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med den over her. Vil du ha minst mulig styr, så må du møte opp til timen og ta prøver og si ting som de er. Begynner du å lyve, så ringer alarmbjellene fort hos legen, og da blir det satt igang mye mer enn om du bare sier ting som de er.

Anonymkode: 6d5d3...76f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Enig med den over her. Vil du ha minst mulig styr, så må du møte opp til timen og ta prøver og si ting som de er. Begynner du å lyve, så ringer alarmbjellene fort hos legen, og da blir det satt igang mye mer enn om du bare sier ting som de er.

Anonymkode: 6d5d3...76f

Vi skjønner dette dreier seg om mer enn 3 uker utifra hva Ts prater med å være redd for hvordan man blir behandlet som rusmisbruker/alkoholiker. Ingen uten et problem vil tenke slikt. 

Du har rett i at leger er opplært til å lese de som nekter og ikke stiller opp på de vanlige undersøkelsene/ prøvene. 
Fastlegen til min eks hadde mistenkt alkoholisme i flere år. Selv om jeg sendte bekymringsmeldinger flere ganger og hun ble klar over hans problem, så ble han jo ikke tvunget til behandling. Legen behandlet han likt som tidligere. Hun så ikke ned på han fordi han hadde dette problemet.
Man mister ikke automatisk lappen heller. Etter hvert fikk han muntlig forbud. Leger har ulik praksis her, men en ting er helt klart. Man mister ikke lappen av en enkelt peth prøve og feks en forhøyet leverprøve. Det skal mer til.
Hvis du derimot unngår å ta disse prøvene kan det bli verre. Legen kan melde inn til fylkesmannen 

Anonymkode: f659b...56f

• Liker 2
Skrevet

TS har gått fra «langt unna alkis» til grenseland mot alkoholiker og planlegger nå hvordan man på snedigst mulig vis kan narre legen til ikke å oppdage reelt rusinntak fordi det vil være vanskelig å forklare med annet enn et rusproblem. 

Jeg har hatt en partner tidligere som dessverre endte med å gradvis gjemme bort det som liksom bare var å være glad i en fest og skled mer og mer ut. Det endte dessverre med å bare skli mer og mer ut. Naturlig nok, sånn når man anstrenger seg som best man kan for å i tillegg sitte alene når man først er i overkant tørst. 

Absolutt alle varsellamper lyser her. Hadde TS i hvert fall klart å bare si at det har sklidd ut og at man nå trenger hjelp med å få kontrollen igjen hadde ting sikkert gått bra. Men i denne tråden kan jeg krysse av på alle sjekkpunkter jeg så da eksen fornektet egen alkoholisme helt til hele greia bare gradvis forsvant ned i elendigheten. Mer og mer klink alkoholiker for hvert innlegg. 

Anonymkode: cf545...ef3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Helt utenfor trådens tema, men hva slags sykdom var dette? Har opplevd noe lignende, er avholds (som følge av flere med alkoholisme i nær familie), slank, sliter med ledd, stivhet og smerter. Legene gir ikke noe svar. 

Anonymkode: 2204b...836

PBC, https://nhi.no/sykdommer/magetarm/galleveier/primar-biliar-cirrhose

Det er en sjelden sykdom, så det er mange fastleger som vet lite om den. 

Anonymkode: ee7f7...c36

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvis prøven slår ut med høye tall, noe som vil føre til at jeg må ta prøver i et halvt år. I verste fall mister jeg sertifikatet. Da mister jeg jobben. 

Jeg vil aldri at legen skal tro jeg har et rusproblem, det kan aldri være et tema.

Ts

Herregud, bare vær ærlig. Skjer jo ingenting. Jeg har hatt skyhøye verdier. Vi bare snakket litt om det.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

PBC, https://nhi.no/sykdommer/magetarm/galleveier/primar-biliar-cirrhose

Det er en sjelden sykdom, så det er mange fastleger som vet lite om den. 

Anonymkode: ee7f7...c36

Det er to autoimmune leversykdommer til, AIH og PSC.

De med AIH kan ha smerter i leddene. https://nhi.no/sykdommer/magetarm/lever/autoimmun-hepatitt/diagnosen

Siden alle tre er sjeldne sykdommer, så har de slått seg sammen til en forening, FAL (Foreningen for Autoimmune Leversykdommer). 

Endret av Hulderen
Skrevet

Du mister til syvende og sist både førerkortet og jobben dersom det viser seg at du faktisk har alvorlig sykdom og kommer for seint inn til behandling også. Ville prioritert å få avklart blodprøvene og eventuell behandling tidligst mulig dersom det faktisk er noe der.

Anonymkode: 2aa59...5e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Selvfølgelig slår det ut. Prøven viser hvor mye man har drukket de siste to til fire ukene. 

Prøven viser ikke om kroppen er skadet av alkohol. Den viser hvor mye alkohol man har drukket de siste ukene.

Hun har fått sjekk av lever og påvist leverskade. Mulig det er snakk om mer enn 2 år med alkohol, hun har alltid vært veldig glad i smaken. Det er vært fall 2 år veldig synlig. 

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing, brukerdebatt og innlegg tilknyttet dette.

veronica<3, mod. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.9.2025 den 20.25):

Har som sagt nevnt min søster som drikker heftig. Jeg ordner meg f.eks et par glass saft, et glass med brus, 4 glass med vann per dag. Min søster har samme antall, bare fylt med alkohol. Det drikkes som vann.

Samtidig et par glass vin til middag hver dag som går over til flere glass vin foran Tv på kvelden, som kos. Så fylla annen hver helg oppå det igjen. 

Her er det ca mengde 1-3 vinbokser per uke + 4-6 smirnoff. Dette daglig over 2 år før det ble tatt prøver og da slo det ut på skader på lever og fratatt førerkort. 

Kan ikke dra på enkle aktiviteter, små selskap, barnebursdag, kino, restaurant, etc uten å snike med seg alkohol. 

Rimelig fjern døgnet rundt, etter middagstid er det bortkastet å prate sammen for hun får ikke med seg noe. 

Hvis du slår ut på noe nå så tviler jeg på at det kun er snakk om 3 uker med alkohol. 

En peth-prøve ville visst avvik for 2 år siden også.  De viser inntak av alkohol, ikke skader på kroppen.  De kommer over tid. Men mange leger er utrolig avventende før de tar affære. Min samboer tok jevnlig peth-prøver i 2 år før han selv innså at han trengte hjelp, og fikk behandling. Han fikk periodevis muntlig varsel om å ikke kjøre bil, men kortet beholdt han frem til han ble innlagt til behandling. Nå tar han prøver månedlig for å vise at han er nykter, og kunne beholde førerkortet

Anonymkode: 13a41...19d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...