Gå til innhold

Urovekkende blodprøver

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tok legen CDT også da? Det er serumblod som også kan vise om det har vært høyt inntak av alkohol de siste 4 uker. 

Peth er helblod og viser det samme, men tror det er noe kortere halvering på denne slik at den er mer spesifikk på om det var en uke, tre dager siden enn 3-4 uker siden. 

som sagt: Det skal mye til før en lege varsler statsforvalter eller politi om. Det skjer i blant om man kommer syndelig ruset og kjører bil samtidig. Noen ganger kan jobben be om slike prøver om de har mistanke om rus over tid. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Minitroll skrev (1 time siden):

Tok legen CDT også da? Det er serumblod som også kan vise om det har vært høyt inntak av alkohol de siste 4 uker. 

Peth er helblod og viser det samme, men tror det er noe kortere halvering på denne slik at den er mer spesifikk på om det var en uke, tre dager siden enn 3-4 uker siden. 

som sagt: Det skal mye til før en lege varsler statsforvalter eller politi om. Det skjer i blant om man kommer syndelig ruset og kjører bil samtidig. Noen ganger kan jobben be om slike prøver om de har mistanke om rus over tid. 

Nei, tok ikke den. Men det ble tatt et sett av prøver (helsesjekk) og blant disse er det flere som kan indikere mye drikking.  Noen slo ut på meg, andre ikke. 

Jeg var ikke hos legen pga alkoholbruk, det var ikke et tema. Men jeg garanterer at legen kommer til å ta det opp etter at hunhar sett prøvesvarene. Da har jeg heldigvis ikke drukket på lenge, og tanken blir lagt død.

Anonymkode: 14010...868

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes du virkelig dette er noe å bruke skattepengene på? Hvor mye tror du kostnaden er for å analysere en blodprøve?

Legen skal ha sitt, de som lager sprøyta skal ogsa ha betalt. Budet som henter prøven skal ha betalt og hun må også ha bil for å komme seg rundt. Bil er dyrt, også for miljøet. Og så er det de som lager pumpa, de må ha et lokale å jobbe i, utstyr til produksjon, lønn må de også få.

Samme med Furst: lokale, ansatte, dyrt utstyr, lønn. Pengene flyr. Og så må noen sende prøvesvarene, og hun skal ha lønn. Og noen skal drifte helsenorge-appen osv osv.

Hvor mange tusen vil du bruke på dette? 

Ts

Dersom du er såpass i fornektelse som det virker som du er, så synes jeg absolutt det er rett å bruke skattepengene på å forhindre at du kjører beruset og potensielt skader noen.

Utgiftene i forbindelse med ulykker forårsaket av kjøring i beruset tilstand er hentes og fra skattepengene, og er vesentlig høyere enn utgiftene for å følge opp prøvene dine. Så jeg synes absolutt det er verdt det ja.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du høres alt for redd ut til ikke å være alkoholiker...

Anonymkode: b09c3...982

Og behov for å drikke og feste 3 uker i strekk er heller ikke normalt.

Anonymkode: 46a73...1e7

• Nyttig 3
Skrevet

Ikke engang det året jeg fylte 20 drakk jeg tre uker i strekk, og da var jeg passelig alkoholisert… Dette finnes jo ikke normalt.

Anonymkode: 39c21...af4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har et altfor høyt alkoholforbruk og hatt det i ti år, kommer ikke på noen måte til syne på blodprøver - ennå.
Hva med å snakke med legen din, om han vil ta mer tester? Du virker som en som krisemaksimerer ekstremt. Hvis du ikke har et problem, blir ikke dette et problem.

Anonymkode: 1d4fe...77c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå sporer noen helt av her. Jeg kjører ikke i fylla.

Er det så vanskelig at jeg vil unngå å sette meg selv i en kjedelig situasjon om jeg kan unngå det? De ukene representerer ikke livet mitt. Men det vet ikke legen.

Hvis legen tror at jeg drikker mye skjer det samme som med hun som har svart i tråden: jeg kommer ikke til å bli tatt seriøst. Legen kommer til å forklare mine helseproblemer med at de er alkoholrelatert. Ikke undersøke meg skikkelig for å finne hva som feiler meg. På grunn av tre uker i syden.

Og så dør jeg i løpet av noen måneder, fordi legen tror jeg drikker og ikke tar meg seriøst.

Det er det dere( endel av dere) anbefaler meg?

Ts

Dette er som å høre min eks.
Ja, han fikk er stort alkoholproblem. Ingen med et alkoholproblem vil vedkjenne seg at de har bikket over til alkoholisme. Ikke på lang lang tid som regel. 

Det var «bare» unnskyldninger for seg selv hele tiden. Måtte ha en øl til fotballkampen, måtte drikke vin med den og den. Etter hvert øker mengden fordi man ikke oppnår like stor effekt som før. Da må man ha mer. Da ble han mer og mer paranoid. Han forsto innerst inne. 

Fornektelse holdt han på i mange år.
Han hadde fått skade på leveren. Den er ikke reversibel. Så det gikk for langt. Han klarte ikke slutte. Gikk gjennom avrusningsbehandlinger. Han jobbet ennå under dette og fortsatte med fornektelse. (De aller fleste alkoholikere jobber ennå)
Det handler ikke om drikking i 3 uker eller 1 år for å komme til hans stadium. En peth prøve vil ikke kun spole tilbake for 3 uker. En vanlig person uten et alkoholproblem ville aldri bekymret seg for et peth prøve. For hva har man å skjule? Ingenting. 

Anonymkode: f659b...56f

• Nyttig 1
Skrevet

Det blir bare en prøve om noe uker, og den kommer til å være helt fin.

Var det egentlig noen som svarte på det jeg spurte om 😅  ts

Men hva med de andre prøvene og at du er redd du skal dø?

Anonymkode: 9dd03...21d

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis prøven slår ut med høye tall, noe som vil føre til at jeg må ta prøver i et halvt år. I verste fall mister jeg sertifikatet. Da mister jeg jobben. 

Jeg vil aldri at legen skal tro jeg har et rusproblem, det kan aldri være et tema.

Ts

Vel, hvis du HAR et problem med for høyt alkoholinntak, så er du jo heller ikke egnet til hverken sertifikat og yrket ditt..?

For de jobbene der helsekrav er såpass strenge så er det jo en grunn til det. Det er for å ivareta sikkerheten.

Anonymkode: 1d1c1...924

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er du helt sikker på at det der stemmer?

En jeg kjenner måtte ta slike prøver, og det skulle nesten ingenting til før hen fikk for høye verdier. Og da ble det flere måneder med prøver. En alkoholiker som drikker MYE vil alltid overskride grensa for hva som ansees som et moderat forbruk av alkohol.

Jeg tror mange av dere ikke aner hva dere snakker om.

Ts

Har som sagt nevnt min søster som drikker heftig. Jeg ordner meg f.eks et par glass saft, et glass med brus, 4 glass med vann per dag. Min søster har samme antall, bare fylt med alkohol. Det drikkes som vann.

Samtidig et par glass vin til middag hver dag som går over til flere glass vin foran Tv på kvelden, som kos. Så fylla annen hver helg oppå det igjen. 

Her er det ca mengde 1-3 vinbokser per uke + 4-6 smirnoff. Dette daglig over 2 år før det ble tatt prøver og da slo det ut på skader på lever og fratatt førerkort. 

Kan ikke dra på enkle aktiviteter, små selskap, barnebursdag, kino, restaurant, etc uten å snike med seg alkohol. 

Rimelig fjern døgnet rundt, etter middagstid er det bortkastet å prate sammen for hun får ikke med seg noe. 

Hvis du slår ut på noe nå så tviler jeg på at det kun er snakk om 3 uker med alkohol. 

Anonymkode: 2204b...836

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tre festuker. Jeg skulle tenkt meg om og utsatt timen. Men jeg forventet jo ikke de kriseblodprøvene.

Blir det utslag på Peth blir det nok mange flere prøver.

Det er ikke veldig farlig med én høy skåre. Og det her kan jeg faktisk si fordi jeg jobber med mennesker som tar slike prøver jevnlig. 

Peth er mest interessert over tid.

Og din argumentasjon om hvor kostbare slike prøver er for samfunnet. Eh, det er ikke akkurat tillitsvekkende 

Anonymkode: 6bc67...858

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det at du utsetter oppfølging selv om du kan ha kreft sier mye om hvor alvorlig problem du har med alkohol. 

Anonymkode: f4e58...f8c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har som sagt nevnt min søster som drikker heftig. Jeg ordner meg f.eks et par glass saft, et glass med brus, 4 glass med vann per dag. Min søster har samme antall, bare fylt med alkohol. Det drikkes som vann.

Samtidig et par glass vin til middag hver dag som går over til flere glass vin foran Tv på kvelden, som kos. Så fylla annen hver helg oppå det igjen. 

Her er det ca mengde 1-3 vinbokser per uke + 4-6 smirnoff. Dette daglig over 2 år før det ble tatt prøver og da slo det ut på skader på lever og fratatt førerkort. 

Kan ikke dra på enkle aktiviteter, små selskap, barnebursdag, kino, restaurant, etc uten å snike med seg alkohol. 

Rimelig fjern døgnet rundt, etter middagstid er det bortkastet å prate sammen for hun får ikke med seg noe. 

Hvis du slår ut på noe nå så tviler jeg på at det kun er snakk om 3 uker med alkohol. 

Anonymkode: 2204b...836

Selvfølgelig slår det ut. Prøven viser hvor mye man har drukket de siste to til fire ukene. 

Prøven viser ikke om kroppen er skadet av alkohol. Den viser hvor mye alkohol man har drukket de siste ukene.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig slår det ut. Prøven viser hvor mye man har drukket de siste to til fire ukene. 

Prøven viser ikke om kroppen er skadet av alkohol. Den viser hvor mye alkohol man har drukket de siste ukene.

Så det vil si de andre prøvene du har tatt og fått utslag på viser at du har fått skader? Og så vil du redusere peth verdiene før du tar peth prøve så de ikke kan si det er alkohol sin skyld?

Anonymkode: a1099...998

Skrevet

Super merkelig at TS ikke vil svare på hva slags prøver som gav så store utslag.  Man tenker jo at det er snakk om leverprøver, men jeg skjønner ikke dette skal føre til angst for å bli mistenkt for alkoholforbruk? Det er mye heller mye annet man mistenker - sykdom etc. Jeg fikk en gang utslag på nærmere 400 på ALAT. Da var det noen medisiner leveren min ikke tålte. Fikk aldri spørsmål om alkohol.

Her ligger det nok mer bak historien. Å ignorere en melding av legen der han ber deg komme inne raskere. For så å utsette den oppsatte timen som allerede var senere, er mistenkelig oppførsel.

Anonymkode: 02e17...a9e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Og behov for å drikke og feste 3 uker i strekk er heller ikke normalt.

Anonymkode: 46a73...1e7

Nei, ikke blant de i min krets hvert fall. Bortsett fra han alkoholikern i familien, da.

Anonymkode: b09c3...982

Skrevet

Det er mange fylliker, som drikker hver helg, og hele ferien.

Det er også mange alkiser som drikker ette jobb.

Det betyr ikke at ikke de er edru når de kjører til og fra jobb.

Det blir uansett vanskelig å forklare skrumplever for legen.

Anonymkode: 22960...368

Skrevet

Jeg tror TS, at det du frykter mest er ikke å miste jobben eller lappen. Du frykter trolig å bli tvangsskilt fra alkoholen. Det er svært vanlig, og egentlig en rasjonell frykt når man er så avhengig. De fleste kommer til et veiskille der man må velge mellom livet og avhengigheten. Jeg hadde begynt å stille meg selv kritiske spørsmål og begynt modningsprosessen.

Uavhengig av om du har et problem eller ei så har du jo en paranoia og en unnskyldningsrekke som potensielt går på helsa løs nå. Det må du ordne opp i for din egen del.

Anonymkode: 7c4d0...515

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nå sporer noen helt av her. Jeg kjører ikke i fylla.

Er det så vanskelig at jeg vil unngå å sette meg selv i en kjedelig situasjon om jeg kan unngå det? De ukene representerer ikke livet mitt. Men det vet ikke legen.

Hvis legen tror at jeg drikker mye skjer det samme som med hun som har svart i tråden: jeg kommer ikke til å bli tatt seriøst. Legen kommer til å forklare mine helseproblemer med at de er alkoholrelatert. Ikke undersøke meg skikkelig for å finne hva som feiler meg. På grunn av tre uker i syden.

Og så dør jeg i løpet av noen måneder, fordi legen tror jeg drikker og ikke tar meg seriøst.

Det er det dere( endel av dere) anbefaler meg?

Ts

Nei. Folk anbefaler deg å si det som det er. Først da kan legen gi deg riktig behandling. Du mister ikke lappen av en høy leverprøve!

Anonymkode: 6d5d3...76f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, ikke sant, takk. Jeg skal faktisk avbestille den timen og bestille ny time litt lenger fram i tid for å gi meg selv litt mer tid. Jeg tar ingen sjanser.

Om folk her inne hadde vist hvor dårlig folk med rusproblematikk blir behandlet i helseforetak( bare les dere opp). Jeg vil ikke bli behandlet sånn.

Jeg har faktisk allerede fått melding fra legen, han kommenterte prøvene og ville følge det opp, og foreslo at jeg skulle komme innom om ei ukes tid. Han spurte også om noe om de verdiene, mer sier jeg ikke.

Jeg kommer ikke til å svare legen på en god stund.

Ja, forresten, den ene verdien som kan indikere kreft bl.a var fordoblet. Skulle være under 300, var 600 😬 Legen skrev ingenting om dette.

Dette er vanskelig, siden en av grunnene til legebesøket var kaldsvetting og nattesvette.

Ts

Svarer du ikke legen kommer h*n til å ringe. Til slutt kan det hende h*n ringer familien din (jeg snakker av erfaring).

Du må svare legen, ikke utsette timen, og være ærlig om disse tre ukene. Først da kan nye prøver tolkes riktig og evt alvorlig sykdom avdekkes.

Anonymkode: 6d5d3...76f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...