AnonymBruker Skrevet 10. september 2025 #41 Skrevet 10. september 2025 Det høres i aller høyeste grad ut som du har alkoholproblemer. La nå legen hjelpe deg, det er derfor de er der. Anonymkode: 39c21...af4 7 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2025 #42 Skrevet 10. september 2025 Men fastlegen kan uansett ikke kreve peth prøve. Eneste er jo om dette er nødvendig for å vurdere om du er egnet til å ha førerkort, men da kan du jo bare si du vil ta nye blodprøver om en måneds tid først. Dette er også vanlig måte å gjøre, når jeg har vært utenfor referanseverdier, så tar fastlegen en ny oppfølgingsprøve først, for å sjekke at utslaget ikke bare var tilfeldig. Anonymkode: 081f4...bf5 1
Snublefot62 Skrevet 10. september 2025 #43 Skrevet 10. september 2025 Dersom dette var et unntak og det ikke er en del av det normale livet ditt, så vil jo en gjentakende prøve vise at det var nettopp det du påstår. Eller så prøver du å overbevise deg selv, og du har faktisk et alkoholproblem. 3 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2025 #44 Skrevet 10. september 2025 Det er lov å ha festet mye. Det vil vises på blodprøvene fremover de neste 6 mnd om det ikke er vanlig for deg. Om du ikke kan ta blodprøver de neste 6 månedene, så hvorfor ikke? Mister du sertifikatet er det fordi du ikke er egnet til å kjøre bil. Drikk så mye du vil, men ikke kjør ute blant ungdommene våre om du ikke er skikket til å sitte bak et ratt. Mister du jobben? Da er du ikke skikket her heller. Igjen, drikk så mye du vil, men ikke velg for andre. Anonymkode: 7430a...4a4 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2025 #45 Skrevet 10. september 2025 er det noe være redd? er det ikke bedre at sannheten kommer på bordet? bedre gjøre noe nå med problem, enn vente og gjøre alt verre... Anonymkode: d5f36...943 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2025 #46 Skrevet 10. september 2025 Nå sporer noen helt av her. Jeg kjører ikke i fylla. Er det så vanskelig at jeg vil unngå å sette meg selv i en kjedelig situasjon om jeg kan unngå det? De ukene representerer ikke livet mitt. Men det vet ikke legen. Hvis legen tror at jeg drikker mye skjer det samme som med hun som har svart i tråden: jeg kommer ikke til å bli tatt seriøst. Legen kommer til å forklare mine helseproblemer med at de er alkoholrelatert. Ikke undersøke meg skikkelig for å finne hva som feiler meg. På grunn av tre uker i syden. Og så dør jeg i løpet av noen måneder, fordi legen tror jeg drikker og ikke tar meg seriøst. Det er det dere( endel av dere) anbefaler meg? Ts Anonymkode: 14010...868 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2025 #47 Skrevet 10. september 2025 Det er jo så dramatisk. Har en alkoholiker i familien. Han har drukket MYE de siste 20 årene, og det er først nå at blodprøvene har vist at overforbruket er farlig og at det har gått ut over bl.a levra. Han har tatt testene du snakker om, flere ganger uten store avvik. Om det virkelig kun er snakk om 3 uker med overdreven fyll og ikke noe mer, er du nok safe. Anonymkode: b09c3...982 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2025 #48 Skrevet 10. september 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er jo så dramatisk. Har en alkoholiker i familien. Han har drukket MYE de siste 20 årene, og det er først nå at blodprøvene har vist at overforbruket er farlig og at det har gått ut over bl.a levra. Han har tatt testene du snakker om, flere ganger uten store avvik. Om det virkelig kun er snakk om 3 uker med overdreven fyll og ikke noe mer, er du nok safe. Anonymkode: b09c3...982 Er du helt sikker på at det der stemmer? En jeg kjenner måtte ta slike prøver, og det skulle nesten ingenting til før hen fikk for høye verdier. Og da ble det flere måneder med prøver. En alkoholiker som drikker MYE vil alltid overskride grensa for hva som ansees som et moderat forbruk av alkohol. Jeg tror mange av dere ikke aner hva dere snakker om. Ts Anonymkode: 14010...868 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2025 #49 Skrevet 10. september 2025 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nå sporer noen helt av her. Jeg kjører ikke i fylla. Er det så vanskelig at jeg vil unngå å sette meg selv i en kjedelig situasjon om jeg kan unngå det? De ukene representerer ikke livet mitt. Men det vet ikke legen. Hvis legen tror at jeg drikker mye skjer det samme som med hun som har svart i tråden: jeg kommer ikke til å bli tatt seriøst. Legen kommer til å forklare mine helseproblemer med at de er alkoholrelatert. Ikke undersøke meg skikkelig for å finne hva som feiler meg. På grunn av tre uker i syden. Og så dør jeg i løpet av noen måneder, fordi legen tror jeg drikker og ikke tar meg seriøst. Det er det dere( endel av dere) anbefaler meg? Ts Anonymkode: 14010...868 Men hvorfor var du hos lege og tok blodprøver i førsteomgang? Og hvilke prøver kom utenfor referansen, som gjør at du tenker i de baner? Anonymkode: a1099...998 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2025 #50 Skrevet 10. september 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du helt sikker på at det der stemmer? En jeg kjenner måtte ta slike prøver, og det skulle nesten ingenting til før hen fikk for høye verdier. Og da ble det flere måneder med prøver. En alkoholiker som drikker MYE vil alltid overskride grensa for hva som ansees som et moderat forbruk av alkohol. Jeg tror mange av dere ikke aner hva dere snakker om. Ts Anonymkode: 14010...868 Det stemte for han hvert fall. Anonymkode: b09c3...982
AnonymBruker Skrevet 10. september 2025 #51 Skrevet 10. september 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det stemte for han hvert fall. Anonymkode: b09c3...982 Peth prøver slår ut med en gang Anonymkode: a1099...998 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2025 #52 Skrevet 10. september 2025 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nå sporer noen helt av her. Jeg kjører ikke i fylla. Er det så vanskelig at jeg vil unngå å sette meg selv i en kjedelig situasjon om jeg kan unngå det? De ukene representerer ikke livet mitt. Men det vet ikke legen. Hvis legen tror at jeg drikker mye skjer det samme som med hun som har svart i tråden: jeg kommer ikke til å bli tatt seriøst. Legen kommer til å forklare mine helseproblemer med at de er alkoholrelatert. Ikke undersøke meg skikkelig for å finne hva som feiler meg. På grunn av tre uker i syden. Og så dør jeg i løpet av noen måneder, fordi legen tror jeg drikker og ikke tar meg seriøst. Det er det dere( endel av dere) anbefaler meg? Ts Anonymkode: 14010...868 Du kan ta prøver de neste 6 mnd, og bevise at det ikke representerer livet ditt. Hvorfor er ikke det et alternativ? Resten er bare.. ja. Det er nesten litt fascinerende å se slik selvfornektelse i praksis. Anonymkode: 7430a...4a4 6 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2025 #53 Skrevet 10. september 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Peth prøver slår ut med en gang Anonymkode: a1099...998 Ok. Synes uansett at Ts krisemaksimerer litt her, om det kun er snakk om en sjelden fyllakule på 3 uker, er det jo ikke noe å bekymre seg over. Da vil testene i neste omgang være fine, om den første skulle gi utslag. Anonymkode: b09c3...982 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2025 #54 Skrevet 10. september 2025 Det blir bare en prøve om noe uker, og den kommer til å være helt fin. Var det egentlig noen som svarte på det jeg spurte om 😅 ts Anonymkode: 14010...868
AnonymBruker Skrevet 10. september 2025 #55 Skrevet 10. september 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ok. Synes uansett at Ts krisemaksimerer litt her, om det kun er snakk om en sjelden fyllakule på 3 uker, er det jo ikke noe å bekymre seg over. Da vil testene i neste omgang være fine, om den første skulle gi utslag. Anonymkode: b09c3...982 Det er jeg enig i. Derfor jeg lurte på hvilke prøven som var tatt hos legen nå som fikk ts til å tenke i disse baner i utgangspunktet, men det er ikke blitt svart på. Anonymkode: a1099...998 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2025 #56 Skrevet 10. september 2025 Men legen tar vel ikke peth-prøve uten grunn? Er du sikker på at denne prøven er tatt? Anonymkode: c36ed...97f
AnonymBruker Skrevet 10. september 2025 #57 Skrevet 10. september 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det blir bare en prøve om noe uker, og den kommer til å være helt fin. Var det egentlig noen som svarte på det jeg spurte om 😅 ts Anonymkode: 14010...868 Du vil utsette prøvene i 14 dager. Da ringer du og sier at du må utsette timen. Anonymkode: b09c3...982
AnonymBruker Skrevet 10. september 2025 #58 Skrevet 10. september 2025 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Nå sporer noen helt av her. Jeg kjører ikke i fylla. Er det så vanskelig at jeg vil unngå å sette meg selv i en kjedelig situasjon om jeg kan unngå det? De ukene representerer ikke livet mitt. Men det vet ikke legen. Hvis legen tror at jeg drikker mye skjer det samme som med hun som har svart i tråden: jeg kommer ikke til å bli tatt seriøst. Legen kommer til å forklare mine helseproblemer med at de er alkoholrelatert. Ikke undersøke meg skikkelig for å finne hva som feiler meg. På grunn av tre uker i syden. Og så dør jeg i løpet av noen måneder, fordi legen tror jeg drikker og ikke tar meg seriøst. Det er det dere( endel av dere) anbefaler meg? Ts Anonymkode: 14010...868 Kjære deg. Jeg forstår at du er redd og at tankene spinner ut av kontroll her. Men det er ikke unormalt at man får utslag på ulike prøver. Det har legene sett før. Og det er selvsagt ikke sånn at man hverken mister lappen, jobben eller videre utredning selv om du får utslag på en sånn prøve. Fortell legen sannheten. Du har vært på fylletur. Det er ikke spesielt dramatisk. Ei heller spesielt urovekkende. Det er helt urealistisk at legene skal stemple deg som alkoholiker på bakgrunn av det. Da er det i tilfelle andre faresignaler som legen har fanget opp i tillegg. Om du mot formodning opplever at legen ikke tar deg seriøst, så bytter du fastlege eller går privat. Hvis du mistenker alvorlig sykdom altså. Anonymkode: f4e68...8d8
AnonymBruker Skrevet 10. september 2025 #59 Skrevet 10. september 2025 Snublefot62 skrev (1 time siden): Dersom dette var et unntak og det ikke er en del av det normale livet ditt, så vil jo en gjentakende prøve vise at det var nettopp det du påstår. Eller så prøver du å overbevise deg selv, og du har faktisk et alkoholproblem. Synes du virkelig dette er noe å bruke skattepengene på? Hvor mye tror du kostnaden er for å analysere en blodprøve? Legen skal ha sitt, de som lager sprøyta skal ogsa ha betalt. Budet som henter prøven skal ha betalt og hun må også ha bil for å komme seg rundt. Bil er dyrt, også for miljøet. Og så er det de som lager pumpa, de må ha et lokale å jobbe i, utstyr til produksjon, lønn må de også få. Samme med Furst: lokale, ansatte, dyrt utstyr, lønn. Pengene flyr. Og så må noen sende prøvesvarene, og hun skal ha lønn. Og noen skal drifte helsenorge-appen osv osv. Hvor mange tusen vil du bruke på dette? Ts Anonymkode: 14010...868
AnonymBruker Skrevet 10. september 2025 #60 Skrevet 10. september 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synes du virkelig dette er noe å bruke skattepengene på? Hvor mye tror du kostnaden er for å analysere en blodprøve? Legen skal ha sitt, de som lager sprøyta skal ogsa ha betalt. Budet som henter prøven skal ha betalt og hun må også ha bil for å komme seg rundt. Bil er dyrt, også for miljøet. Og så er det de som lager pumpa, de må ha et lokale å jobbe i, utstyr til produksjon, lønn må de også få. Samme med Furst: lokale, ansatte, dyrt utstyr, lønn. Pengene flyr. Og så må noen sende prøvesvarene, og hun skal ha lønn. Og noen skal drifte helsenorge-appen osv osv. Hvor mange tusen vil du bruke på dette? Ts Anonymkode: 14010...868 Hvorfor reagerer du sånn på dette hvis du ikke har et alkoholproblem? Det er ingen lege som vil bry seg om at du har festet i tre uker på ferie. Anonymkode: f4e58...f8c 4 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå