Gå til innhold

Urovekkende blodprøver

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, det kan være andre årsaker, feks en medisin jeg har tatt en periode. Eller kreft. Eller noe annet kjipt. I beste fall slår prøvene ut på grunn av en sykdom/infeksjon jeg hadde for litt siden. 

Men jeg kan ikke ta sjansen på at legen foreslår å ta en alkotest. For da må jeg si nei, lyve, si at det ikke trengs osv. Og da blir legen mistenksom.Jeg bruker ingen annen rus, så det er jeg ikke bekymret for.

Anonymkode: 14010...868

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvis prøven slår ut med høye tall, noe som vil føre til at jeg må ta prøver i et halvt år. I verste fall mister jeg sertifikatet. Da mister jeg jobben. 

Jeg vil aldri at legen skal tro jeg har et rusproblem, det kan aldri være et tema.

Ts

Men tydeligvis mistenker du at du har drukket så mye at det gir utslag på prøvene… og vil gjøre alt for å skjule det. Dette er jo alkoholiker-oppførsel… 

Kanskje du lyver for deg selv? 
Er det ikke bedre å få svarene så du lærer at du ikke kan drikke så mye.

Tipper det skal mer til enn et par seminarer siste tiden for at alkohol skal gi slike utslag på prøvene…enten lyver du for deg selv mtp alkoholbruket, ellers er ikke alkoholen problemet, og da er det viktig å følge opp evt andre årsaker til utslagene. 

Anonymkode: c0314...2d9

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er for at testene skal forklares med alkoholmisbruk. Det kommer til å forfølge meg resten av livet.

Det kan dessverre være andre farlige sykdommer, men det venter jeg gjerne 14 dager med å få vite.

Prøvene er såpass ille at etter hva jeg leser, så jeg tar høyde for at det settes i gang en utredning. Men den må vente.

Nei, det kan det ikke være. Peth er en spesifikk test for alkoholinntak.

MEN den analysen taes i samband med utredning av evt ANNEN (alvorlig sykdom), for å UTELUKKE at symptomer er forårsaket av alkoholmisbruk

Anonymkode: b5e2d...3e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvis prøven slår ut med høye tall, noe som vil føre til at jeg må ta prøver i et halvt år. I verste fall mister jeg sertifikatet. Da mister jeg jobben. 

Jeg vil aldri at legen skal tro jeg har et rusproblem, det kan aldri være et tema.

Ts

Worst case, du må ta prøver en stund og bevise at du ikke er alkoholiker. Det er vel ikke verdens undergang? Ingen har vel noen gang mistet hverken lappen og jobben på bakgrunn av tre uker med litt hardt festing i ferien? 

Enten har du litt større problemer med alkohol enn du vil innrømme, ellers overtenker du dette noe voldsomt. Håper det løser seg for deg. 

Anonymkode: f4e68...8d8

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er for at testene skal forklares med alkoholmisbruk. Det kommer til å forfølge meg resten av livet.

Det kan dessverre være andre farlige sykdommer, men det venter jeg gjerne 14 dager med å få vite.

Prøvene er såpass ille at etter hva jeg leser, så jeg tar høyde for at det settes i gang en utredning. Men den må vente.

Jeg er redd for...

Skrevet

Hvorfor tok du prøver i utgangspunktet? Hvilke prøver var utenfor normalen? Siden det første du tenker er alkohol.

Anonymkode: a1099...998

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Legen ønsker nok å finne årsaken til utslagene på blodprøvene. Kan du ikke bare si at det har blitt mer alkohol enn ellers i det siste ved flere sosiale sammenkomster om problemstillingen dukker opp? Da ser jeg ikke at det er behov for PEth- test. Sannsynligheten vil legen følge dette opp med videre tester, eventuelt kontroll av blodprøvene etter en stund. 

Ellers var det vel en grunn til at du oppsøkte lege  Dette tas nok også med i beregningen når legen skal foreta vurdering. Du stresser for lite. Kan ta tid før du hører noe hvis det ikke er snakk om noe akutt eller noe som haster. Eventuelt hører du ikke noe, fordi noen har utslag utenfor normalområdet uten at det tyder sykdom. Verdiene skal tolkes 

Anonymkode: 38ed7...658

• Liker 1
Skrevet

Det er litt rart å være redd for peth test. Den brukes faktisk ofte for å se om pasienten drikker mindre over tid.

En høy prøve kan komme av festhelg like før prøve 1. To eller flere høye tester derimot, da blir det bekymringsfullt 

Anonymkode: 6bc67...858

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Legen ønsker nok å finne årsaken til utslagene på blodprøvene. Kan du ikke bare si at det har blitt mer alkohol enn ellers i det siste ved flere sosiale sammenkomster om problemstillingen dukker opp? Da ser jeg ikke at det er behov for PEth- test. Sannsynligheten vil legen følge dette opp med videre tester, eventuelt kontroll av blodprøvene etter en stund. 

Ellers var det vel en grunn til at du oppsøkte lege  Dette tas nok også med i beregningen når legen skal foreta vurdering. Du stresser for lite. Kan ta tid før du hører noe hvis det ikke er snakk om noe akutt eller noe som haster. Eventuelt hører du ikke noe, fordi noen har utslag utenfor normalområdet uten at det tyder sykdom. Verdiene skal tolkes 

Ja, håper det tar lang til før legen ser på prøvesvarene. Jeg har tilfeldigvis time om tre uker, håper legen venter til da med å gjøre noe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er litt rart å være redd for peth test. Den brukes faktisk ofte for å se om pasienten drikker mindre over tid.

En høy prøve kan komme av festhelg like før prøve 1. To eller flere høye tester derimot, da blir det bekymringsfullt 

Anonymkode: 6bc67...858

Tre festuker. Jeg skulle tenkt meg om og utsatt timen. Men jeg forventet jo ikke de kriseblodprøvene.

Blir det utslag på Peth blir det nok mange flere prøver.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tre festuker. Jeg skulle tenkt meg om og utsatt timen. Men jeg forventet jo ikke de kriseblodprøvene.

Du høres alt for redd ut til ikke å være alkoholiker...

Anonymkode: b09c3...982

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvilke prøver har du tatt som er krise?

Du er på et anonymt forum.

Anonymkode: 7c4d0...515

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har nok grenset mot alkis i en periode. Jeg har hatt ferie i tre uker, og har tatt igjen masse festing. Det var en intens periode. Men det var ikke mitt vanlige jeg.

Ts

Det skal ganske mye til for å slå ut som alkoholiker. Min søster drakk daglig i 2 år før det slo ut slik. Hun mener at hun ikke har et alkoholproblem selv om hun må ha hver dag. Hun mener også at det er sitt siste forhold sin skyld, han drakk mye så hun heiv seg på. 

Hun har blitt fratatt førerkortet og mener fremdeles at hun ikke har problemer med alkohol. 

Anonymkode: 2204b...836

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo bare si som sant er at du ønsker å utsette å ta prøvene i to uker fordi du ønsker å sjekke dine normale verdier og ikke verdiene etter 3 uker med festing?

Jeg fikk avdekket en autoimmun leversykdom pga forhøyede leverprøver. Mitt problem var at legen ikke ville ta det alvorlig, fordi han mente det kunne komme av alkoholbruk. Han ville ikke tro meg når jeg sa at jeg var meget avholden. Så jeg endte opp med å gå til en annen lege. Ved blodprøver utenfor normalområdet er det svært viktig å få avdekket årsaken.

Anonymkode: ee7f7...c36

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan jo bare si som sant er at du ønsker å utsette å ta prøvene i to uker fordi du ønsker å sjekke dine normale verdier og ikke verdiene etter 3 uker med festing?

Jeg fikk avdekket en autoimmun leversykdom pga forhøyede leverprøver. Mitt problem var at legen ikke ville ta det alvorlig, fordi han mente det kunne komme av alkoholbruk. Han ville ikke tro meg når jeg sa at jeg var meget avholden. Så jeg endte opp med å gå til en annen lege. Ved blodprøver utenfor normalområdet er det svært viktig å få avdekket årsaken.

Anonymkode: ee7f7...c36

Helt utenfor trådens tema, men hva slags sykdom var dette? Har opplevd noe lignende, er avholds (som følge av flere med alkoholisme i nær familie), slank, sliter med ledd, stivhet og smerter. Legene gir ikke noe svar. 

Anonymkode: 2204b...836

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke ulovlig å drikke alkohol. Hvis du sier det har blitt litt mer alkohol enn ellers i det siste innrømmer du det, og da trengs ikke Peth- prøve. Peth gir heller ikke sikkert svar. En fuktig helg kort tid før prøven kan for eksempel vise forhøyet verdi, uten at man har drukket jevnlig alkohol over tid. 

Det er et samfunnsproblem at flere og flere har en usunn livsstil/ kosthold. Av den grunn er det garantert nok av dem som kommer til legen med forhøyet kolesterol, vitaminmangel, høyt blodtrykk, dårlig kondis etc. Det er ikke straffbart, men legene ønsker at pasientene skal ha så god helse som mulig og vil nok gi råd deretter. Om man ikke tar tak i ting som kan tas tak i kan det utvikle seg til sykdom og helseproblemer. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg lurer på hvorfor du tok prøver som kan indikere alkoholmisbruk i utgangspunktet?

Anonymkode: 3c6b4...45e

Skrevet

Hvorfor måtte disse prøvene tas nå? Og hvorfor tror du ikke legen kommer til å tro deg når du sier at du har "tatt igjen" masse festing? Har du barn som gjør at du ikke burde ha hatt tid til å feste så mye? 

Hvorfor er det et problem å måtte avlegge prøver en periode for å vise at du er nykter som en bedehusforsamling en søndag?

Anonymkode: 9dd03...21d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har nok grenset mot alkis i en periode. Jeg har hatt ferie i tre uker, og har tatt igjen masse festing. Det var en intens periode. Men det var ikke mitt vanlige jeg.

Ts

Hvis du har følt et så sterkt behov for å «ta igjen masse festing» at du nå må lure deg unna blodprøver for å ikke risikere å miste lappen som et forebyggende tiltak, da kan du virkelig ikke påstå at du har et greit forhold til alkohol. Dette er jo åpenbart ditt vanlige jeg. Ingen uten alkoholproblemer havner i denne situasjonen. 

Anonymkode: cf545...ef3

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvis du har følt et så sterkt behov for å «ta igjen masse festing» at du nå må lure deg unna blodprøver for å ikke risikere å miste lappen som et forebyggende tiltak, da kan du virkelig ikke påstå at du har et greit forhold til alkohol. Dette er jo åpenbart ditt vanlige jeg. Ingen uten alkoholproblemer havner i denne situasjonen. 

Anonymkode: cf545...ef3

Noen er litt overbekymret av natur, eller sliter med angst. Eventuelt har noen dårlige erfaringer fra tidligere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...