AnonymBruker Skrevet 10. september #1 Skrevet 10. september Jupp! Slik ser det ut som min «nye hverdag» har blitt/ kommer til å bli.. Jeg har over lang tid slitt med helt sinnsyke PMS- plager. Sist syklus var jeg tilnærmet suicidal.. Fikk da endelig bestilt legetime, og var hos legen i dag. Hun mente det kunne være PMDD. Hun skrev ut ny resept på nye p-piller, på antidepressiva cipralex (!!), og henviste meg til gynekologisk avd. Føler jeg ble tatt seriøst og er takknemlig for det. Men har jo nå tuuusen spørsmål i hodet. Har noen her erfaring med cipralex? Helt ærlig er jeg livredd for å legge på meg..! (Ja jeg er så forfengelig..) Og jeg vet at vektøkning kommer ikke til å gi meg en bedre psyke. Jeg trodde mer jeg skulle få noen hormonbehandling iom jeg er 43 år, og etter det jeg har lest kan plagene mine kobles til nedsatt østrogennivå. Men det er vel derfor jeg er henvist til gyn. Jeg har fått et skjema jeg må fylle ut for kartlegging i ca 2 mnd, men om jeg nå starter på både antidepressiva og nye p piller- så vil jo ikke den kartleggingen være reell (om jeg føler meg tipp topp da). Men helt ærlig så tørr jeg ikke la være å starte opp m denne medisinen- da jeg faktis er livredd for hva jeg kan gjøre mot meg selv i neste syklus.. Noen som har erfaringer?? Tips og råd? Anonymkode: c8153...288
Durancell Skrevet 10. september #2 Skrevet 10. september (endret) Akkurat begynt på p-piller pga ubalanse, men jeg selv er sikkert på overgangsalder. Har alle symptomer på det, men gyn ville jeg skulle prøve p-piller før eventuelt østrogen/ progesteron. Har hatt pmdd hele livet, men ikke skjønt det før de siste årene hvorfor det nærmest klikker fullstendig for meg hver måned. Gikk på Brintellix( antidepressiva) for noen år siden da Cipralex er uaktuelt pga vektøkning. Jeg takler rett og slett ikke å legge på meg. Veit om flere som har lagt på seg minst 20 kg på de. La ikke på meg et gram på Brintellix, men følte ingen virkning av de etter et par år, så slutta. Ikke aktuelt å øke dosen heller, for jeg ønsker ikke å gå på sånne piller i utgangspunktet. Hadde ikke begynt på begge deler samtidig tror jeg, men så er jeg generelt skeptisk av meg når det gjelder tabletter. Hva slags p-piller skal du gå på? Endret 10. september av Durancell
AnonymBruker Skrevet 10. september #3 Skrevet 10. september Jeg er 43 og kjenner det her igjen. Det er noen dager i måneden jeg er helt crazy. Bekymrer meg over alt! Jeg har fått resept på både progesteron og østrogen. Gynekologen ba meg om å teste ut kombinert og hver for seg. Virker som om progesteron hjelper meg. Usikker på østrogener. Men så har jeg tendenser til pcos, og tror jeg har østrogendominans og at mer østrogen ikke nødvendigvis hjelper Anonymkode: f468d...d15
AnonymBruker Skrevet 10. september #4 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fikk da endelig bestilt legetime, og var hos legen i dag. Hun mente det kunne være PMDD. Hun skrev ut ny resept på nye p-piller, på antidepressiva cipralex (!!), og henviste meg til gynekologisk avd. Føler jeg ble tatt seriøst og er takknemlig for det. Men har jo nå tuuusen spørsmål i hodet. Har noen her erfaring med cipralex? Helt ærlig er jeg livredd for å legge på meg..! (Ja jeg er så forfengelig..) Og jeg vet at vektøkning kommer ikke til å gi meg en bedre psyke. Jeg trodde mer jeg skulle få noen hormonbehandling iom jeg er 43 år, og etter det jeg har lest kan plagene mine kobles til nedsatt østrogennivå. Men det er vel derfor jeg er henvist til gyn. Jeg har fått et skjema jeg må fylle ut for kartlegging i ca 2 mnd, men om jeg nå starter på både antidepressiva og nye p piller- så vil jo ikke den kartleggingen være reell (om jeg føler meg tipp topp da). Men helt ærlig så tørr jeg ikke la være å starte opp m denne medisinen- da jeg faktis er livredd for hva jeg kan gjøre mot meg selv i neste syklus.. Hei Ja, jeg har erfaring med cipralex under PMDD-perioder. DVS at jeg tar dem i 11 dager ca før mensen. Det blir i realiteten kortere, for jeg har noen dager der jeg merker at NÅ begynner det. Ofte er det mannen som merker det ved at jeg blir irritert på tv feks. Så går det bare nedover etter det. Men det snur på femøringen når jeg tar cipralex. Jeg har tatt siden jeg var 35 år, og nå er jeg snart 50 år. Det har nok "reddet livet mitt". Jeg vet ikke om det har gjort det, men i alle fall ekteskapet/andre relasjoner. Nei, jeg har ikke egentlig merket noe vektøkning på det. Jeg merket vel egentlig mer før, siden jeg ikke sov så godt, og var så ubalansert og dermed spiste jeg mer tull også. Nå er jeg veldig forsiktig med hva jeg spiser, for jeg merker jo at mye kjappe karbohydrater gir meg veldig hjernetåke. Så jeg prøver å trene som normalt, spise fornuftig osv. Jeg går ikke på p-piller, for jeg blir helt ko-ko av dem. Nå er det vel kanskje heller ikke noe fare ....siden jeg har blitt så gammel, Men jeg gikk ikke på dem. Vi hadde fått de ungene vi skulle ha, så mannen snippet tingen. Det er ikke problemfritt å ha PMS (PMDD) lenger, men det er jo veldig mye bedre når du får regulert depresjoner og humør. Anonymkode: f6918...51b 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. september #5 Skrevet 10. september For meg var PMDD knyttet til underliggende traumer. Da jeg fikk hjelp med det, og løste opp i alt grumset fra fortida så forsvant plutselig selvmordstankene og nedstemtheten hver PMS og min ekstreme labilitet rundt eggløsning. Hah, det er helt sykt å tenke tilbake på, en dag i måneden der jeg ble grense-psykotisk og faen meg mista all sans og samling. For ikke å snakke om hvor enormt dette belastet meg resten av måneden å skape drama med samboer, og all tvilen på om jeg kunne leve. Stakkars fyr. Og stakkars meg. Anonymkode: 427ca...721 1
AnonymBruker Skrevet 10. september #6 Skrevet 10. september Like gammel som deg. Pmdd. Har antageligvis hatt det siden jeg var tenåring, men har ikke sett sammenhengen før de siste 5-10 åra. P-piller gjør med konstant nedstemt + en rekke andre bivirkninger. Har prøvd ulike antidepressiva, inkludert cipralex og brintellix, uten at det hjalp stort mot pmdd. Gikk ikke opp i vekt av dem, men fikk søvnvansker som igjen ikke er positivt for psyken. Fikk HRT sist jeg var hos legen, østrogen plaster og progesteron piller. Det har jo god effekt på de fleste virker det som, men jeg ble bare verre. Tror det er progesteron jeg ikke tåler. Ble rett og slett så suicidal at jeg ikke holdt ut mer enn to måneder. Med HRT, altså. Jeg lever fortsatt. Håper på å kunne prøve antidepressiva i perioden mellom eggløsning og mens da mange har god effekt av det. Anonymkode: e0ee5...c9a
AnonymBruker Skrevet 10. september #7 Skrevet 10. september Jeg begynte på cipralex mot PMDD. Prøvde først syklisk, men syntes ikke det hjalp så veldig så prøvde også å ta hver dag. Det hjalp i den forstand at jeg ble helt flat. Sluttet etter relativt kort tid, for jeg syntes ikke det var verdt å miste kontakt med alle de gode følelsene jeg har mye av ellers i måneden. Jeg begynte på hormonbehandling mot overgangsalder for ett år siden (ikke hormonprevensjon, men bioidentisk østrogen), samtidig som jeg også gikk i ketaminassistert terapi for kompleks PTSD. Opplever at det som før var PMDD nå er mer som en vanlig PMS: depresjonen har sluppet taket, men jeg plages fremdeles med utmattelse og litt mer «frynsete» nerver. Jeg vet ikke om bedringen skyldes ketaminbehandlingen eller østrogensprayen (eller en kombinasjon), men det er uansett utrolig deilig å slippe den følelsen av at verden raser sammen hver måned ❤️ Hetetokter og leddsmerter er også borte, og det er jo helt klart takket være østrogenet. Jeg er enige at det kanskje ikke er lurt å begynne med begge deler samtidig. Basert på min erfaring ville jeg prøvd hormonbehandling først. Da jeg ble henvist til gynekolog var det 6 mnd ventetid. Jeg syntes det ble alt for lenge å vente, så etter tre måneder betalte jeg for en privat time hos samme gynekolog jeg var henvist til, for å «tjuvstarte» litt. Anonymkode: 787f5...b1a
AnonymBruker Skrevet 10. september #8 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Fikk HRT sist jeg var hos legen, østrogen plaster og progesteron piller. Det har jo god effekt på de fleste virker det som, men jeg ble bare verre. Tror det er progesteron jeg ikke tåler. Ble rett og slett så suicidal at jeg ikke holdt ut mer enn to måneder. Med HRT, altså. Jeg lever fortsatt. Håper på å kunne prøve antidepressiva i perioden mellom eggløsning og mens da mange har god effekt av det. Anonymkode: e0ee5...c9a Jeg opplevde også å bli verre av progesteron. Min gynekolog sa at så lenge jeg har regelmessig syklus kan jeg ta kun østrogen, for da produserer kroppen nok progesteron selv. Må inn for regelmessig sjekk av livmorslimhinnen da, for å fange opp tidlig dersom det skulle være en uheldig utvikling. Anonymkode: 787f5...b1a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå