Gå til innhold

Vanskelig situasjon med fast delt bosted

Fremhevede innlegg

snekker_andersen
Skrevet

Jeg har en gutt på 10 år sammen med den andre forelderen hans. Vi gikk fra hverandre da han var under 1 år gammel, og siden den gang har vi hatt fast delt bosted – han bor annenhver uke hos oss begge. Likevel har han hele tiden hatt folkeregistrert adresse hos den andre forelderen.

Da hen bodde på krisesenter i 2023 (etter å ha gått fra en ny samboer), nektet hen å la sønnen min bo mer hos meg, selv om barnevernet anbefalte at det ville være til barnets beste. Hen valgte i stedet å ha ham med på krisesenteret.

Som følge av alle flyttingene til vedkommende mistet han skoleplassen sin. Jeg foreslo en enkel løsning – at vi flytter folkeregistrert adresse til meg, siden jeg bor innenfor den skolekretsen han sogner til. Det ville gitt ham stabilitet og trygghet. Den andre forelderen nektet, og registrerte i stedet sønnen vår på en tilfeldig adresse i nærområdet. Tidligere har hen også hatt feilaktig adresse registrert på ham.

Jeg er bekymret for at dette kan skje igjen: at han mister skoleplassen sin, eller at hen roter det til på en måte som skaper ustabilitet for ham. Jeg har bodd på samme adresse i snart seks år, med stabile rammer og rutiner, og jeg mener det er mye tryggere for ham å ha folkeregistrert adresse her. Jeg forstår ikke hvorfor hen nekter – om det handler om økonomi eller andre motiver.

Kan jo også legge til at hen dessverre driter i alt av rutiner (skjermtid, leggetid, skjerm på senga, dropper leksene / gjør dem for ham osv osv). Jeg føler at jeg alltid må være den strenge og kjipe, mens hen alltid er den kule som gir mest skjerm, mest frie rammer og minst med lekser osv. 

Har dere noen tanker om hva jeg burde gjøre? Jeg står helt fast. Og ja, vi har vært hos familievernkontoret og bv tidligere - men der sitter hen bare og sier de riktige tingene og hevder at hen gjør alt etter boka hele veien. Det gjør at det bare blir ord mot ord.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å betale en sum i mnd mot en slags avtale om at vedkommede skaffer seg en fast bolig i kretsen der barnet går på skole? Ellers hører dette merkelig ut. Spesielt det med de tilfeldige adressene. 

Anonymkode: 37e4f...337

Skrevet

Hadde kontaktet barnevernet.  Dette er en sak som trenger en telefonsamtale fra dem for å riste litt i fjæra.

Anonymkode: e96a4...a58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...