Wasels Skrevet 9. september 2025 #1 Skrevet 9. september 2025 Minste jenta er 12,5 og har vell vert i puberteten i et år alt. Men denne tiden og endringen har gått for fort for meg. Hun har alltid hengt etter meg og ropt på mamma men nå det siste halve året er ikke jeg så viktig lengre. Hun kunne konstant kjedes seg og vi måtte finne på noe. Nå er det kanskje en cafe runde hun spør om eller en runde på normal. hun fatter litt for stor interesse rundt kropp og utseende og unnlater fort et måltid i tro om at det hjelper på vekten. men så blir en bekymret også hvor sundt er dette? Vet noen fler i klassen er like opptatt av dette men jeg syns dem er så små. Alt jeg gjør er stortsett teit men er det noe så kommer hun til meg og ikke far i huse. Så håper hun vet å benytte seg av det når det trengs. Flere som føler de mister litt kontroll og at de ikke helt henger med og kanskje krisemaksimere litt for mye noen ganger? det å finne et svar på om dette er normalt og at jeg bare overtenker eller er det en mer alvorlig lidelse bak som depresjon, Spiseforstyrrelse eller hjelper det å ha litt is i magen?
Umbreon Skrevet 9. september 2025 #2 Skrevet 9. september 2025 I utgangspunktet synes jeg alt dette høres helt normalt ut? 12-åringen høres ut som en helt normal 12-åring som har begynt å løsrive seg, og du høres ut som en helt normal mamma som synes hun er for liten og at det går for fort! Så skal man selvsagt følge med. Spesielt det med tanke på vekt, mat og utseende er jo skummelt hvis det får ta for stor plass. Tror det er helt vanlig at 12-åringer tenker på disse tingene, og de påvirker hverandre jo, men det er jo absolutt ikke bra hvis hun begynner å droppe måltider og slikt. Tror alle foreldre synes det er vanskelig å se om barna er innenfor det er som er normalt eller om det er fare på ferde. Kanskje ta initiativ til noen gode samtaler rundt dette, så du kan høre hva hun tenker?
Wasels Skrevet 10. september 2025 Forfatter #3 Skrevet 10. september 2025 Umbreon skrev (6 timer siden): I utgangspunktet synes jeg alt dette høres helt normalt ut? 12-åringen høres ut som en helt normal 12-åring som har begynt å løsrive seg, og du høres ut som en helt normal mamma som synes hun er for liten og at det går for fort! Så skal man selvsagt følge med. Spesielt det med tanke på vekt, mat og utseende er jo skummelt hvis det får ta for stor plass. Tror det er helt vanlig at 12-åringer tenker på disse tingene, og de påvirker hverandre jo, men det er jo absolutt ikke bra hvis hun begynner å droppe måltider og slikt. Tror alle foreldre synes det er vanskelig å se om barna er innenfor det er som er normalt eller om det er fare på ferde. Kanskje ta initiativ til noen gode samtaler rundt dette, så du kan høre hva hun tenker? Har prøvd noen runder men kommer ikke inn, men har satt henne i samtale med helsesykepleier og vi har vert en tur innom fastlegen. Dem er begge klar over alt jeg tenker og føler men veldig stor forskjell på fremtoning mot henne så da blir jeg usikker på hvor skoen trykker.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå