Caniggia Skrevet 9. september 2025 #21 Skrevet 9. september 2025 Mooza skrev (41 minutter siden): MDG er vel ute etter å ta kua som fiser og slipper ut Co2, og komme med mange krav til landbruket. De har en totalt ulik syn på rovdyr. Sp og Mdg er slett ikke venner, og jeg kan egentlig ikke se for meg de to enes om mye. Sant nok, et av problemene med å være et særinteresseparti er at man har få venner utenfor særinteressene. Men hvis det er noe som er grønn kryptonitt for SP, er det markedsliberalistiske partier som på prinsipielt grunnlag tar avstand fra subsidier og tollmurer.
Hello katt Skrevet 9. september 2025 #22 Skrevet 9. september 2025 (endret) Caniggia skrev (13 timer siden): Ap og Høyre har vesentlig ulikt syn på sosial ulikhet, omfordeling og velferdsstat. For AP er skatter ikke bare et middel til å finansiere universelle velferd som helsetjenester og skole, men også et redskap i kampen mot sosioøkonomiske forskjeller som er i ferd med å bli så store at de truer det samholdet som er helt nødvendig for å få samfunnet til å fungere. Venstre (R.I.P.) var i sin tid et sosialiberalt velferdsstatsparti, med en utpreget distriktsvennlig profil. I dag er partiet blitt neoliberalistisk og sentralistisk med en økonomisk politikk som på mange områder står til høyre for Høyre. De ønsker å bygge ned velferdsstaten, og mener at statens fornemste oppgave er å subsidere privat spekulasjonskapital i det grønne skfiftet, slik at fellesskassen håndterer nedsiden, mens de private investorene høster gevinstene. Høye strømpriser skal bidra i samme retning. De andre gønne partiene har i motsetning til Venstre forstått at overgangen til et grønnere samfunn må skje på en sosialt rettferdig måte om den skal få legitimitet. Og tross i dette er partilederen i Høyre i min kommune, ordføreren fra Arbeiderpartiets beste samarbeidspartner. Arbeiderpartiet er mye mer opptatt av industri og nedbygging i min kommune dessverre. I valgkampen snakket de om at AP i distriktene varierte, blant annet sa de at AP i Tromsø lå nærme venstresiden enn den gjorde i Bodø. I min kommune ligger den nok litt mer mot sentrum. Men jeg er glad AP vant. Men i min kommune er det likevel de som har fått gjennomslag for å lagt ned flest skoler og bygge flere motorveier. Man må nok se mer på hvordan partiene handler, og ikke hva de sier. Jeg er helt enig om at de tre andre miljøpartiene på venstresiden er mer målrettet og hensynsfulle. Men venstre har under valgkampen flere ganger blitt satt sammen med venstresiden i debatter. Og at de ikke ønsker samme satsning som høyresiden i mye. Og at de ikke ønsker Sylvi som statsminister. Ser man på noe så enkelt som valgomatene på nrk vil man se dette og. Så de kan si hva de vil. Men de er mer opptatt av gründere og småaktører i næringslivet i venstre. Men de virker å ikke klare å bestemme seg hvem de er enige med egentlig. De har ingen spesifikke saker som skiller seg ut. Og de har vært lite effektive. Endret 9. september 2025 av Helene Louise
Rødvinsfilosofen Skrevet 9. september 2025 #23 Skrevet 9. september 2025 Tipper de i 2029 vil miste enda flere velgere til FrP, Høyre og KrF. Tror mange har tenkt «Hva skal man med SP når man har Sylvi Listhaug»
Perine Skrevet 10. september 2025 #24 Skrevet 10. september 2025 Druid skrev (På 8.9.2025 den 23.41): Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke skal gjøre det, de hører egentlig hjemme der. Det har jeg også lurt på, men konkluderer med at de har større muligheter for distriktspolitikk og subsidier på venstresiden. Men det kan jo være andre grunner til at de ville over til venstresiden?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå