Gå til innhold

Penger og 12 åringen

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Tenker ikke du kan forvente at hun sparer når hun tener ca 50 kr uka altså 200 kr månden. Skal hun kun bruke 25 krone uka da siden du tenker du vil hun skal spare halvparten?  Mange jenter på 11 liker å shoppe, de går i sentrum med venner. Da strekker ikke 50 kr uka langt.  En liten fries på burgerking koster 45, en liten brus koster 30, 1/5 av en topp

Anonymkode: 769e9...6fb

Jeg skjønner, jeg egentlig glemte å si at vi også spanderer med disse "ekstra" ting

Anonymkode: cd790...d44

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei, jeg vil gjerne å høre hva synes dere om temaet. Jeg virkelig trenger anbefalinger for å se hva er riktig, eller beste, eller...

Siden barna mi var 11 år  begynte hun å ha litt penger for det typiske hjelp hjemme. (Kaste søppel, oppvaskmaskin osv)

Hun får 50kr i uke, i tillegg, kan være noe ekstra job for lite penger, og1kr, 5kr.. mynter som for flere år siden hun satte på sparegrisen.

Problemet (synes jeg) er at hun vil å bruke penger hele tiden, når hun samlet 100 eller 150kr, hun kjøper dumme ting på Norli, eller godteri.. Hun vil bruke alt. Også, i forrige uke hun klarte å ta ut alle penger fra sparegrisen. Samme, for å bruke det

Ja, det kan være sånn at det er sin penger, hun kan gjøre hva hun vil. For andre side, jeg som foresatte kanskje må begrense det, så hun lærer hvordan viktig er å tenke litt om sparing...

Jeg har flere ideer i hode som for eksempel at hun MÅ spare minst halvparten av penger hun tjener.

Men jeg vil elske å hører på deres råd :)

Hva gjør dere?

Takk!

Mine har fått lommepenger endel tidligere, mest for å få inn en god vane.
Så de har lært fra tidlig barneskolealder at det de får i ukelønn eller månedslønn hjemme, så skal 50% spares. De får pengene og må gi halvparten fra seg igjen som skal på sparekonto. Og så har vi snakket om hvorfor det er lurt. Og så viser vi de hvert år hvor mye de tjener i renter på sparepengene sine. Vi tvinger dem til sparing, og sparekontoen har ikke de fri tilgang til. Bare for å få inn vanen med en gang. Det er dealen om de skal få penger hjemme. Men så passer vi på at de får "nok" da, så de får kanskje litt høy månedslønn. Men i praksis går bare halvparten til å bruke som de vil, så vi passer på at den halvparten ligger på gjengs nivå for behovet. Den andre halvdelen vil de få glede av senere, og handler mer om å lære dem om sparing og at det er noe man gjør hver gang man får lønn. 

Anonymkode: 279ba...0fa

Skrevet

Her får de 50 og100 kr i uka hvis de gjør alt de skal. 

50 % må spares. Vi prater også om det er noe de ønsker seg eller andre ting. 

Ender med at de sparer alle pengene. Ikke opplevd til dags dato at de bruker ukepengene sine. 

Tror nok noen bare er kronisk sparere, og andre ikke. 

Jeg brukte altid opp pengene mine som barn og  er selv dårlig på det som voksen. Er helt grusomt, men sånn er nå livet for mange. 

Anonymkode: fef3d...5ff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Her får de 50 og100 kr i uka hvis de gjør alt de skal. 

50 % må spares. Vi prater også om det er noe de ønsker seg eller andre ting. 

Ender med at de sparer alle pengene. Ikke opplevd til dags dato at de bruker ukepengene sine. 

Tror nok noen bare er kronisk sparere, og andre ikke. 

Jeg brukte altid opp pengene mine som barn og  er selv dårlig på det som voksen. Er helt grusomt, men sånn er nå livet for mange. 

Hvordan sparer barna, hjelper du å sette på bankkonto? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner, jeg egentlig glemte å si at vi også spanderer med disse "ekstra" ting

Hvis hun bare får 50 kr per uke, og dere betaler alt "ekstra", lærer hun jo hverken å spare eller disponere penger. Dere bør gi henne en fast sum som dekker det dere betaler "ekstra" i dag, og avtale med henne hva dette skal dekke - f.eks. aktiviteter med venner, kino, godteri, osv.. Når hun har brukt opp denne summen, får hun ikke noe mer til de tingene beløpet var ment å dekke før neste "lønning" (enten det er hver uke, hver måned eller hver 14. dag). Det er viktig at dere snakker ordentlig med henne om dette, og forklarer at dette er det hun får, og at det ikke er noen vits i å be om noe ekstra slik hun har pleid å gjøre. 

Ønsker hun seg noen litt større ting, utover det helt grunnleggende, må hun også få beskjed om at hun enten må spare av det beløpet hun får, ønske seg til jul/bursdag, eller ta på seg en større arbeidsoppgave, utover det vanlige, daglige husarbeidet.

Hvis hun får det hun vil ha av dere, har hun jo ingen grunn til å spare til noe hun ønsker seg, og hvis hun får en masse "ekstra" hele tiden, har hun jo ingen grunn til å lage et budsjett for egne penger. Hun lærer ikke noe fornuftig av dette, bare at hun får mer penger når hun har brukt opp sine egne. 

Anonymkode: db5d5...ca4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan sparer barna, hjelper du å sette på bankkonto? 

De putter i en sparebøsse/boks med lås. Den nøkkelen har jeg. Så ikke mulighet for å ta ut penger uten at jeg veit det. 

Lar de spare i kontanter siden det er enklere å forstå hvor fort penger forsvinner da. 

De hadde kort en stund og de trudde det var uendelig med penger selv om det ikke var det 🤦‍♀️ Men som de sa at de så og følte ikke pengene. 

Skrevet (endret)

11-åringen her får 100 kr i måneden, og får ekstra penger hvis han "jobber" hjemme. Klipper hekken, vasker badet eller liknende. Han får lov å disponere pengene fritt, inkludert bursdagspenger, jeg tenker det er en del av læringen. Han har egen konto med kort (og bankapp på telefonen), og en sparekonto i mitt navn, noen ganger når han sparer til noe spesielt ber han meg overføre penger til sparekontoen så han ikke skal bli fristet til å bruke dem opp. Stort sett bruker han ikke penger på fornuftige ting, men jeg tenker det er helt greit. 

Jeg forstår ikke hva dere ønsker å oppnå med tvungen sparing? Når har ungene spart "nok" til å kjøpe noe for pengene?

Endret av Amys
Skrevet

Forslår heller at dere gir mer i månedslønn/ukepenger, og holder tilbake på ting som dere spanderer på hun. Da lærer hun fort at hun ikke bare kan ta ting for gitt, hun må jobbe for pengene, og hun må lære å prioritere. Selvsagt mat og alt av viktige fornuftige ting bør dere fortsatt betale, men morsomhetene og ting som hun gleder seg til kan hun da ha et incentiv om å spare til. Ved å få 50kr i måneden så er det så symbolsk lite at det har ingen lærdom, spesielt hvis du ønsker at hun skal spare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...