Gå til innhold

Burde vi bli mer sosiale pga barna?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er i 40 årene med to barn i barneskolealder. Vi har venner som vi omgåes hver for oss en sjelden kveld kanskje annenhver mnd. Vi treffer to andre barnefamilier kanskje tre ganger i året. Ellers treffer vi øvrig familie når det er bursdager og høytider. Som jo blir flere ganger i året. 

Men utenom det er vi i hverdagen mest oss 4. Ser rundt oss at feks naboene støtt og stadig har andre barnefamilier på besøk. Det er sikkert veldig positivt for barna. De får jo en større omgangskrets og flere venner. 

Men vi er ikke så sosiale av oss. Har nok med alt som skal gå rundt i det daglige. Skole, aktiviteter og lekser. I helgene vil vi slappe av. Er det dumt for barna? Er vi uvanlig usosiale?

Anonymkode: db15f...432

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har barna besøk av venner eller er på besøk hos venner da?

Anonymkode: 702bf...3d6

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja den eldste. Nr 2 har akkurat begynt i 1. Klasse. Har kun hatt besøk utenom bursdag 3 ganger. Burde vi hjelpe henne med å få venner?  Ved å utvide omgangskretsen?

Skrevet

Dere velger jo selv, men dere lærer barna at det sosiale er uviktig. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje barna er litt slik som dere? Ikke så glade i å være sosiale etter skoletid eller i helgene?

Her har det vært veldig mye unger inn og ut siden barnehagealder. Tror barna sier i fra hvis de vil ha besøk? Uansett tenker jeg det er viktig at vi foreldre støtter opp og tilrettelegginger for vennebesøk om barna ønsker det. Tenker ikke at dere voksne må presse dere for å å være mer med venner dersom dere ikke vil det.

Anonymkode: 4bd51...2d8

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror det er lurt å investere litt mer i de rundt seg.

Det trenger jo ikke være fancye greier.

Invitere til fredagstaco og spillekveld, f.eks. 

Man må jo ikke gjøre det hver helg, eller fast hver måned. 

Hvis noe uforutsett skulle oppstå så er det enklere å kunne be om hjelp hvis man har et godt forhold til de voksne.

Tror det også er lurt i et langsiktig perspektiv?
Å kunne ha fortrolige samtaler med andre voksne som har barn på samme alder.

De andre får kanskje med seg ting som en selv ikke har plukket opp? 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Ungene her har et brødrepar i klassene sine som kun er med foreldrene sine. Har aldri besøk eller er på besøk utenom bursdager. Er med på fritidsaktiviteter da. De er veldig sære og skiller seg veldig ut. På cuper for eksempel, så er de sammen bare de. Tar ikke imot beskjeder fra andre voksne og lar seg ikke irettesette. Merkelig unger.

Anonymkode: 8fffc...80d

• Liker 3
Skrevet

Vi voksne her er heller ikke så sosiale, men har alltid lagt opp til at ungene kan ha med seg venner hjem. 

Anonymkode: 3f17e...740

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja den eldste. Nr 2 har akkurat begynt i 1. Klasse. Har kun hatt besøk utenom bursdag 3 ganger. Burde vi hjelpe henne med å få venner?  Ved å utvide omgangskretsen?

Kun besøk tre ganger siden skolestart? 
Nei, da er det på tide å invitere klassevenner med hjem. 

Anonymkode: e059c...87e

• Liker 5
Skrevet

Jeg har ikke et voldsomt behov for å være sosial men når min var mindre så gjorde jeg mer at slike ting som jeg egentlig ikke hadde behov for bare for at mitt barn skulle få opplevelsen av at jeg var "med". Var som regel med mine venner som har barn da og så deltok vi på ALT av skolegreier. 

Mitt barn er ganske så sosial av seg så derfor kunne jeg ta det litt med ro så jeg selv slapp å være med på alt. Når vi var på tilstelninger og slikt så løp han av gårde med vennene sine og så har jeg stått i prat med andre foreldre og ikke sett han før vi skulle gå eller han trengte noe. :D Han hadde med barn hjem fra han begynte i barnehagen og det var sjelden det gikk en dag uten at han hadde besøk selv eller var på besøk i ukene når han var liten. 

Mener du at eldste barnet bare har hatt besøk 3 ganger i det hele tatt utenom bursdag eller meinte du 3 ganger dette skoleåret, for det er jo ikke så krise når man er travelt opptatt.  Men viktig å få besøk og ikke minst gå på besøk, spesielt de første årene så er dette en greie for de.

Tenker at hvis dere er med på alt nå fra start så vil dere jo få litt folk å spille på og det yngre søskenet vil jo og tjene på dette. :) 

Skrevet

Vi har ikke så veldig ofte besøk, men treffer jo de andre foreldrene til barna på fritidsaktiviteter og bursdager (alle barn og foreldre er som regel med). Barna er ofte på besøk til andre, av og til er noen barn her, men sjelden hele familien er på besøk.

Nå kommer jeg fra en veldig usosial familie da, så for meg er det veldig vanlig. Men jeg ser flere i klassene til mine barn møtes, enten med eller uten barn. Folk er forskjellige.

Anonymkode: 0b6ff...5da

Skrevet

Jeg er overhode inne sosial. Liker meg alene hjemme. Min mann er mere sosial enn meg. Men han var ikke det når barna var små. Det hadde han ikke tid til. Men jeg har super sosiale barn. Minsta elsker å lage selskap. Inviterer forskjellige folk ofte. Min eldste datter er mye på besøk til venner. Sjeldent hun er bare hjemme. De er begge voksne. Og begge har flyttet ut. 

Anonymkode: b38dc...a30

• Liker 1
Skrevet

Vi er ganske sosiale, og da er også ungene det. For oss er det normalen, og vi trives med å ha det slik. Hvis ungene er store nok så kan du jo høre hva de selv tenker? Er lurt å legge opp til mer sosialliv hvis de trives med det. Og så er det fornuftig å kjenne barna de omgås på skolen og på trening. Hvis dere alle trives med lite sosialisering på fritiden så er jo alt i skjønneste orden.

Anonymkode: b9fad...995

Skrevet

Vi er lite sosiale foreldre. Orker rett og lett ikke etter en av oss ble kronisk syk. Barna har en drøss av venner likevel.

Vi avviser aldri barn som kommer på døra, men inviterer sjeldent.

Barna har så mange venner både i klassen, fra fotball og andre settinger at jeg tror ikke de tenker over engang at vi har lite besøk. De er med venner flere ganger i uken. Er veldig lettet over det.

Anonymkode: 808b0...4e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Kun besøk tre ganger siden skolestart? 
Nei, da er det på tide å invitere klassevenner med hjem. 

Anonymkode: e059c...87e

3 ganger er da ikke så fryktelig lite på 3 uker. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

3 ganger er da ikke så fryktelig lite på 3 uker. 

Helt enig! Min andreklassing har hatt besøk en gang siden skolestart. Han har besøk kanskje en gang i måneden i snitt. Han har mange å være med på skolen. Ettermiddagene flyr fort, og det er kjekt å være litt sammen som familie også. Skal sies at han egentlig går på fotball, men ikke akkurat nå pga brukket arm.

Anonymkode: af8b6...478

Skrevet

Har en venninne og hun nøter jeg en gang i måneden. Jeg er ikke sosial av meg. Men jeg forstår viktigheten av at barna skal og burde for å beholde og bygge opp vennskap. 

Har de fra første klasse ordnet alt av vennebesøk selv. Hos oss kommer og går venner som de vil. Barna bestemmer selv om de vil ha besøk, dra på besøk og hvor mye. Legger ikke begrensninger. 

Har som regel med en eller to barn ekstra på aktiviteter hvis barna ønsker. Jeg syns det er så koselig. De er nå 9 og 12.

Anonymkode: 621b4...59f

• Liker 1
Skrevet

Vi dro ikke på besøk til foreldrene og visa versa generelt.

Det vanligste er at ungene besøker hverandre? 

Skrevet

Syns ikke det hørtes så veldig unormalt ut. Sjeldent vi er sammen med andre barnefamilier i hverdagen, og heller ikke i helgene. Men barna er sosiale da, de har eller er på besøk nesten hver dag. 

Men syns det ser veldig koselig ut for de som er mye sammen med andre barnefamilier, og syns selv det er veldig koselig de gangene vi gjør det, men de få gangene i løpet av året holder for oss. 

Anonymkode: 63e4b...1ce

• Nyttig 1
Skrevet

Så lenge dere ikke hindrer ungene å ha besøk eller dra på besøk er det ikke så viktig hva dere voksne velger mener jeg. Så lenge man er tilfreds selv spiller det jo ingen rolle.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...