AnonymBruker Skrevet i går, 10:24 #1 Skrevet i går, 10:24 Svigerfar har alltid vært ganske sur og jeg synes personlig han slipper for mye unna sin dårlige oppførsel. Han har sterke meninger rundt ting som jeg finner ubehagelig, spesielt rundt barna. Tema innvandring blant annet har jeg bedt han ti stille om, men tar ikke lang tid før han igjen prøver seg. Svigers bor to hus ovenfor oss, og han har også denne uvanen med at er han uenig med noen eller noen sier han i mot og "vinner" en diskusjon så reiser han seg opp og går hjem uten ett ord. Flere ganger jeg har kommet hjem fra jobb og møtt han oppi veien. Da er han sur for noe og hverken hilser eller prater til meg/oss hvis vi stopper bilen og spør. Skjer dette mens vi har besøk så må vi finne på hvite løgner hvis gjestene etterlyser svigerfar. Vi kan for eksempel si at han ble dårlig i magen og kommer nok ikke tilbake. Gjestene har også lurt på om svigerfar ble sur siden han gikk, noe jeg synes er pinlig å få spørsmål om da det trossalt er snakk om en snart 80 år gammel mann. Han kan gjøre dette både når han er på kort besøk, og ved festlige anledninger hvor han tar sin hatt og går når noen er uenige med han eller fornærmer han Nå nærmer det seg konfirmasjon her og vi skal ha hjemmeselskap senere på dagen med mye familie. Det vil si at det kommer flere som ikke er vant til hans oppførsel og dette med at han stormer ut. Jeg hadde blitt så flau og lei meg både på vegne av gjester, men også med tanke på konfirmanten siden det er hans dag. Vel er han vant med at bestefaren holder på sånn men tror nok ikke han ønsker det på konfirmasjonsdagen. Hva hadde dere gjort her? Vi har prøvd å prate med svigers i sin helhet men også hver for seg uten at det blir noen bedring. Anonymkode: 8a760...7a5
AnonymBruker Skrevet i går, 10:28 #2 Skrevet i går, 10:28 Min svigerfar er akkurat lik, bare å drite i det Anonymkode: 2b143...fd9 3 1
AnonymBruker Skrevet i går, 11:11 #3 Skrevet i går, 11:11 Det er ikke noe å gjøre med. Og han må selvsagt inviteres. Anonymkode: 6d137...643 2
AnonymBruker Skrevet i går, 11:14 #4 Skrevet i går, 11:14 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke noe å gjøre med. Og han må selvsagt inviteres. Anonymkode: 6d137...643 Vi har valgt å holde svigerfar utenfor konfirmasjonen til det siste barnebarnet. Han klarer ikke å oppføre seg, så da blir han heller ikke invitert. Så enkelt er det. En voksen mann får ikke ødelegge for 20 personer som vil ha det hyggelig. Anonymkode: 66ad2...ca1 4 2
Fjaselina Skrevet i går, 11:16 #5 Skrevet i går, 11:16 Må nok invitere han, men eg trur eg hadde svart ærlig dersom han hadde gått. "Svigerfar gjekk, for han er litt sær og taklar ikkje motstand. Det er greitt for oss, så ikkje tenk på det." 8 7
AnonymBruker Skrevet i går, 11:19 #6 Skrevet i går, 11:19 Slutt å unnskylde han! Gi faen i om han går og vær ærlig om grunnen. Er jo svigerfar det går ut over. Anonymkode: 3233e...0b6 8 6
Rødvinsfilosofen Skrevet i går, 11:28 #7 Skrevet i går, 11:28 Kan du «bordplassere ham inne» ? Sette ham sammen med egne barn, kone, folk han kjenner? Konfirmasjoner åpner kanskje ikke for veldig mye mingling annet enn når man forsyner seg av mat/kaker. Da er det kanskje litt begrenset med hvor mange innvandrere han rekker å foreslå deportert? 2
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #8 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skjer dette mens vi har besøk så må vi finne på hvite løgner hvis gjestene etterlyser svigerfar. Vi kan for eksempel si at han ble dårlig i magen og kommer nok ikke tilbake. Gjestene har også lurt på om svigerfar ble sur siden han gikk, noe jeg synes er pinlig å få spørsmål om da det trossalt er snakk om en snart 80 år gammel mann. Ikke gjør det der lenger. Da viser dere jo bare at det er greit og til og med forståelig at han holder på sånn. Jeg håper dere ikke springer etter ham når han går, for å prøve å blidgjøre ham igjen? Sannsynligvis er det nettopp det han vil ... At han bare går får dere nok ikke gjort så mye med. Så bare la ham gå, men ikke unnskyld ham til andre. Fjaselina sitt forslag syns jeg var godt. Anonymkode: 1247e...4fd 1 3
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #9 Skrevet 23 timer siden Hvorfor unnskylde og glatte over? Han ble i kjent stil sur, fornærmet og gikk, kan du si neste gang. Regner med at hans kone og barn har unnskyldt ham sånn et helt liv,nå holder det. Anonymkode: defe2...105 2 4
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #10 Skrevet 23 timer siden Hadde et familiemedlem holdt på sånn hadde jeg aldri glatta over. Jeg hadde flirt og sagt "ja han går når han blir sur, voksne mannen. Nytter ikke å prøve å endre en gammel mann". Kan ikke tro at jeg ville brydd meg, om han vil gå så får han da bare gjøre det. 🤷♀️ Du/dere har jo ingen makt til å fikse dette problemet, aksepter det først som sist og slutt å bry dere tenker jeg. Anonymkode: 0db21...ef4 2 5
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #11 Skrevet 23 timer siden Ikke finn på hvite løgner eller dekk over for ham! Da får han jo bare fortsette. Si det som det er, at han fort blir sur og da velger å forlate åstedet pga ting andre ikke ville reagere på, og at dere er vant til det og bare rister det av dere. Men du må nok invitere ham, ja. Men unnskylde og bortforklare? Nei! Han får ta ansvar for egne handlinger så lenge han er frisk (og det regner jeg med siden du ikke sier noe annet, at det ikke er demens eller andre ting inne i bildet). Anonymkode: a3aa9...b9d 1 2
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #12 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skjer dette mens vi har besøk så må vi finne på hvite løgner hvis gjestene etterlyser svigerfar. Vi kan for eksempel si at han ble dårlig i magen og kommer nok ikke tilbake. Gjestene har også lurt på om svigerfar ble sur siden han gikk, noe jeg synes er pinlig å få spørsmål om da det trossalt er snakk om en snart 80 år gammel mann. Anonymkode: 8a760...7a5 Det er vel bare å si at gretten gammel gubbe på 80 år dro hjem. Ikke noe flaut for dere det. Anonymkode: 88318...d4e 5
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #13 Skrevet 23 timer siden Jeg tenker at han er som han er når han er 80 år. Han velger å forlate en situasjon når han ikke klarer å håndtere den sindig lenger. Det er hans måte å håndtere det på og det går faktisk ikke ut over andre. Det finnes flust av folk som ville blitt sittende og gitt stikk eller bare vært sur og mutt og det hadde helt klart vært et mye verre alternativ. Jeg ville heller blitt nysgjerrig på om han har reflektert rundt sin egen reaksjon og om han har noen tanker om hvor den kommer fra (UTEN å ha til hensikt å endre den). Det kan være nyttig for å avdekke litt grufs i familiehistorien som gjerne har forplantet seg nedover i generasjoner. Anonymkode: c268f...57c 2
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #14 Skrevet 18 timer siden Du trenger ikke være flau på andres vegne. Med mindre det er DU som stormer ut, trenger du ikke være flau. Om noen kommenterer eller spør, så bare rist på skuldrene og be de spørre han selv. Anonymkode: 4d704...483 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #15 Skrevet 18 timer siden Rødvinsfilosofen skrev (6 timer siden): Kan du «bordplassere ham inne» ? Takk for mange gode svar. Vi forsøkte dette sist gang det var en større feiring av rundt tall i familien. Det resulterte bare i at han kjedet seg sammen med "sine" og begynte å bevege seg rundt og mingle med andre. Da også var det noen som hadde fornærmet han og forsvant som en pil ut døra før desserten. Dere har vel rett i at jeg får slutte å lage unnskyldninger. Bare synes det er pinlig oppførsel. -Ts Anonymkode: 8a760...7a5
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #16 Skrevet 18 timer siden Slutt å unnskylde han. Det er pinlig oppførsel, men det er pinlig for han, ikke for deg. Han bryr seg tydeligvis ikke om det, så da trenger ikke du heller. Ikke gjør det større enn det trenger å være. "Åja, han drar når han blir sur, litt sær på sine eldre dager" så fortsetter du det du holdt på med. Hvis du vet at han er sånn, så kan du også slutte å stoppe i gata og spørre han hva det er for noe. Du får ikke endret han, men du kan endre hvordan du forholder deg til det. Anonymkode: f7b08...199 2 4
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #17 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Takk for mange gode svar. Vi forsøkte dette sist gang det var en større feiring av rundt tall i familien. Det resulterte bare i at han kjedet seg sammen med "sine" og begynte å bevege seg rundt og mingle med andre. Da også var det noen som hadde fornærmet han og forsvant som en pil ut døra før desserten. Dere har vel rett i at jeg får slutte å lage unnskyldninger. Bare synes det er pinlig oppførsel. -Ts Anonymkode: 8a760...7a5 Det er pinlig ja, men ikke for dere, kun for han. Slutt med unnskyldningene, bare si at han er sær. Min svigerfar er også ganske sær, men det er jo ikke han jeg er gift med, og skammer meg ikke over hans oppførsel, den får han stå for selv. Anonymkode: ee99d...a4e 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #18 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Bare synes det er pinlig oppførsel. Pinlig for ham selv, absolutt. Dere har ikke noe å være pinlig berørt for, han er absolutt gammel nok til å ha ansvaret selv for sine egne handlinger. Samboers bestefar kunne være mye på den samme måten, og ble jo belønnet for det så lenge alle unnskyldte ham og bukket og skrapte for fyren. Merkelig nok skjerpet han seg når noen av oss fikk nok og gav ham enda mer motstand, evt gav beskjed om at han fikk værsågod skjerpe seg ... Anonymkode: 1247e...4fd 1
AprilLudgate Skrevet 17 timer siden #19 Skrevet 17 timer siden (endret) Her hadde jeg sagt at han dessverre ikke får komme i familieselskapet da han ikke klarer regulere atferd. Dette er SØNNENS dag. Og når bestefar surner blir det hele minnet hans. Så det hadde jeg orientert om på forhånd. Det nytter ikke med spesiell bordsetting osv - for konfirmanten og dere foreldre kommer til å bruke all energi på å håpe at han holder kjeft. Si det rett ut. «Du klarer ikke regulere sinnet ditt, og sist selskap ble dråpen». Endret 17 timer siden av AprilLudgate
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #20 Skrevet 17 timer siden AprilLudgate skrev (27 minutter siden): Her hadde jeg sagt at han dessverre ikke får komme i familieselskapet da han ikke klarer regulere atferd. Dette er SØNNENS dag. Og når bestefar surner blir det hele minnet hans. Så det hadde jeg orientert om på forhånd. Det nytter ikke med spesiell bordsetting osv - for konfirmanten og dere foreldre kommer til å bruke all energi på å håpe at han holder kjeft. Si det rett ut. «Du klarer ikke regulere sinnet ditt, og sist selskap ble dråpen». Det kan være vel så sårt å ikke ha bestefar i konfirmasjonen, og styret og såre følelser som blir rundt en slik avgjørelse. Det blir ikke hele minnet hans dersom de lar han gå, og ikke gjør det til en stor greie. At bestefar ikke får komme kan derimot fort bli et minne fra dagen. Mange eldre har ulike kognitive svikter, blant annet følelses og atferdsregulering. Ut i fra hva TS er det her ikke snakk om en bestefar som lager et helvette i selskapet, men derimot som surner og går. Det tåler det. Konfirmant og foreldre bruker ikke energi på det hvis de ikke bryr seg, så ved å slutte å unnskylde og håpe at det ikke skjer så forsvinner det energisluket. Det kommer til å skje, og da er selskapet over for han. De andre får fortsette. Ting tar ikke mer energi og ødelegger ikke mer enn hva man lar det. Anonymkode: f7b08...199 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå