Gå til innhold

Ludde saueskinn fra Ikea

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er det noen som har prøvd å vaske dette hvite saueskinnet fra Ikea? Mitt som ligger på gulvet ved sengen begynner å bli litt skittent og er ikke så fluffy lenger. Jeg er litt skeptisk til å vaske det i frykt for at det bare blir enda verre. Jeg er klar over at det er mulig å rense saueskinn, men det er ikke aktuelt for min del.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke ikea sitt saueskinn, men jeg fikk et gammelt og utrolig skittens skinn for en tid tilbake, og det vasket jeg i maskinen. Gikk helt fint det, det ble litt stivt på baksiden til å begynne med, men det gikk over.

Gjest Gjest
Skrevet

Nå skrev jeg at rensing ikke er aktuelt.

Missbumblebee, ble ullen fluffy etter vasken?

Skrevet

På en bruksanvisning jeg har fra Granberg Garveri står det følgende om vasking av ullskinn:"Skal det vaskes, kan en gå fram på samme måte som ved vask av ullklær (håndvask 30 grader) Etter at skinnet er avrent eller lett sentrifugert, gnis det godt inn på kjøttsiden med toalettsåpe, henges til tørk ute, eller inne i et trekkfullt rom. For å få skinnet mykt, strekkes det i alle retninger før det er helt tørt. Ullen kardes eller børstes når skinnet er tørket."

Dette gjelder for ekte ullskinn da. Vet ikke hvordan skinnene til Ikea er. Lykke til! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har vasket mitt i maskin på ullvask og hev det så i tørketrommelen med en tennisball i.

Da jeg la det inn i tørketrommelen var lille ludde en våt fille, men etter en times tid i tørken, var det blitt mykt og fluffy, det så det ut som det var en hel sau inni tørken :ler:

Lille ludde er like fin i dag! :)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har vasket mitt i maskin på ullvask og hev det så i tørketrommelen med en tennisball i.

Da jeg la det inn i tørketrommelen var lille ludde en våt fille, men etter en times tid i tørken, var det blitt mykt og fluffy, det så det ut som det var en hel sau inni tørken  :ler:

Lille ludde er like fin i dag!  :)

Så deilig, skulle bare ønske jeg hadde tørketrommel...

Skrevet

Jeg vasket Ludde for noen uker siden, tok den i en balje med milo og skylte den i dusjen etterpå, og for å toppe det hele la jeg den til tørk på badegulvet som har varmekabler i seg. Skinnet ble helt stivt, og Ludde ble redusert til en spelsau, sånne som har helt kort sauepels :sjenert: .... Ikke lurt å legge det på varmekabler, har prøvd å kamme Ludde så godt som mulig, men han vil ikke bli like fluffy igjen. Skinnet er ikke stivt lenger, men Ludde har mistet litt av sjarmen sin, men han fungerer enda, så helt ille ble det jo ikke. Jeg tror det var hele varmekabelgreiene som skar seg her. Skulle hatt han i maskin og tørketrommel ja.

Lykke til med din Ludde!

Skrevet

Jeg vasket 2 ludde saueskinn i vaske maskinen. Husker ikke akkurat nå hvilken temp jeg brukte...

Jeg lot de lufttørke og de ble litt stive med en gang, men det gav seg etter en stund. Selve ulla ble litt mer krøllete og ikke fult å fluffy. Vil du ha det fluffy igjen bør du nok prøve å få kardet etter "gredd" det noe etter vask....

Gjest Gjest
Skrevet

Her er IKEA's vedlikeholdsråd:

Håndvask, maks 40°C.

Kan ikke klorblekes.

Kan ikke strykes.

Kjemisk rensing, normal.

Tåler ikke tørketrommel.

Skrevet
Nå skrev jeg at rensing ikke er aktuelt.

Missbumblebee, ble ullen fluffy etter vasken?

Jeg børstet den litt men en hundebørste, og da ble den fluffy og fin den. :)

Skrevet

Hvorfor tennisball i tørketrommelen?!?! :forvirret: :klø:

• 1 år senere...
Skrevet

Det med hundebørste gjorde virkelig susen for Ludde'n min!!! Nå er'n myk og fluffy som aldri før!!!:)

Gjest Gjest_Petronella_*
Skrevet
Jeg børstet den litt men en hundebørste, og da ble den fluffy og fin den. :)

Jeg brukte hundebørsten (med tynne ståltagger) på mitt Luddeskinn da jeg vasket det sist uke - helt genialt .. Gullrent og fluffy. Jeg vasket det på 40 grader og lot det lufttørke før jeg gikk til verks med børsten.

Skrevet

Gamlemor fikk Ludde til jul, og nå er vel Ludde klar for vask, ja. Har tenkt å pælme Ludde i vaskemaskin på ullprogram med milo vaskemiddel og nye milo tøymykner. Så blir det vel en runde med hundebørsten, ja.

Bruker hundebørsten på flere hundefilter, så det er vi vant til.

Godt å se at andre har vasket Ludde med godt resultat, for gamlemor er blitt veldig glad i Ludde :fnise:

Gjest Gjest
Skrevet

Husk å gmi det inn med håndsåpe bakpå etterpaå, det hjelper til med å holde skinnet mykt!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har to Ludde-skinn i soafen som jeg vasker med jevne mellomrom. Ullvask med Milo på 30 grader, og tørker de flatt på stativ etterpå. Skal prøve tørketrommel neste gang for å se om de blir mer fluffy, men de blir jo uansett litt "flate" når man sitter på dem.

Skrevet

Jeg har ikke Ludde, men et annet saueskinn. renset det første gangen, ble stivt og rart, alltid etterpå har jeg vasket det på ullvask i maskinen - uten baller, med milo og børstet det etterpå. kjempefint blir det.

Noen som forresten vet hvem som har de billigste skinnene? Skal bruke dem utendørs og trenger flere, så jeg tenkte ta med noen av de rimeligste som er å få tak i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...