AnonymBruker Skrevet 7. september 2025 #61 Skrevet 7. september 2025 aksase skrev (23 minutter siden): Vi har dobbelt så mange matbutikker pr. innbygger i Norge som i Sverige. Hadde det vært dårlig økonomi i å drive matbutikk i Norge, hadde det ikke vært så hinsides mange av dem. Nå har den ene kjeden så mye penger at de vil kjøpe en hel apotekkjede. Årsaken til at Lidl og flere har gitt opp Norge, det er at de kjedene vi har, har tatt full kontroll på alt fra produksjon, fabrikker, grønnskapakkerier, slakterier og bakerier til lager og distribusjon. Dette vil de jo ikke dele med konkurrenter, selvsagt, og dermed har de ganske effektivt hindret konkurranse. Om du starter en ny butikkjede, får du jo ikke kjøpt varer som du kan selge. Skal du starte opp en ny butikkjede i Norge, må du ikke bare starte butikken, men du må starte grønnsakproduksjon, bakerier, kjøttproduksjon, slakterier og bygge opp et landsdekkende distribusjonsnett. Det krever investeringer av en slik størrelse at det er uaktuelt i et lite marked som Norge. Enten heter du Anders, eller så er du bare flink til å bruke argumentene hans, som jeg for øvrig er helt enig i. En medvirkende årsak til at maten virker dyr, er at de sosiale forskjellene har økt. For de av oss som har en snittlønn, og oppover til de mange som tjener millioner, så er matprisene helt akseptable. Det har dessverre blitt en stor gruppe her til lands, som lever på et minimumsnivå. Dessverre vil fattigfolk fortsette å tro at det er de som er "folk flest", og vente på sin tur. Når en ser rundt seg, og ser hva folk tar seg råd til av hus, hytter, biler, reiser etc, så skulle det bare mangle om ikke matvarebransjen vil ha sin del. Anonymkode: 3f26a...27c 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2025 #62 Skrevet 7. september 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Enten heter du Anders, eller så er du bare flink til å bruke argumentene hans, som jeg for øvrig er helt enig i. En medvirkende årsak til at maten virker dyr, er at de sosiale forskjellene har økt. For de av oss som har en snittlønn, og oppover til de mange som tjener millioner, så er matprisene helt akseptable. Det har dessverre blitt en stor gruppe her til lands, som lever på et minimumsnivå. Dessverre vil fattigfolk fortsette å tro at det er de som er "folk flest", og vente på sin tur. Når en ser rundt seg, og ser hva folk tar seg råd til av hus, hytter, biler, reiser etc, så skulle det bare mangle om ikke matvarebransjen vil ha sin del. Anonymkode: 3f26a...27c Har du kilder på at vi har en stor gruppe i Norge som lever på et minimumsnivå? Sånn i verden generelt da. For du skjønner vel at ikke alle i Norge kan ha lønn over snittet? Anonymkode: b1d84...f5d 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2025 #63 Skrevet 7. september 2025 For de mest utsatte med store lån, typiske folk i etaberingsfasen, enslige forsøsørgere i jobb med boliglån eller høye leieutgifter, så har jo renten større betydning enn prisøkningen på mat. Det er lettere å se prisøkningen på mat, og den rammer alle - hver dag - derfor blir det nok litt for mye vektlagt når man skakker om dyrtid. Og åpenbart er det stor forskjell på innteksnivå her. Anonymkode: 66b0a...93a
AnonymBruker Skrevet 7. september 2025 #64 Skrevet 7. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I fjor gikk Norgesgruppen med overskudd på 4,88 milliarder. Anonymkode: 9cd64...deb Ja, helt i tråd med total omsetning. Anonymkode: 1aad6...34d
Brunello Skrevet 7. september 2025 #65 Skrevet 7. september 2025 Million skrev (5 timer siden): Hvorfor klarer Sverige å holde matvareprisene på det nivået de gjør, men ikke vi? Hva gjør Sverige som ikke Norge også kan gjøre? Styrer staten noe der? Eller er bare matvarekjedene i Sverige mindre grådige enn de norske? Jeg synes f.eks kyllinglårfilet har blitt sinnsykt dyrt. Vi liker å spise det fremfor rødt kjøtt, men det er sinnsyke priser. Svenskene bruker omtrent like stor andel av inntekten sin på mat som nordmenn. Så det skyldes i det vesentlige at prisnivået styres av kostnadsnivået.
Brunello Skrevet 7. september 2025 #66 Skrevet 7. september 2025 Million skrev (4 timer siden): Men har de ikke alltid vært billigere på mat enn Norge? Synes å huske fra mange år tilbake, da jeg var barn, at folk reiste til Sverige for å handle allerede da. Ser at Sverige ble med i EU i 1995, men da var jeg voksen. De er billigere fordi inntektsnivået er lavere. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2025 #67 Skrevet 7. september 2025 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Ja, helt i tråd med total omsetning. Anonymkode: 1aad6...34d Å da går det ikke å drive butikk i Norge med slike summer. De har bare økt og økt. Anonymkode: 9cd64...deb 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2025 #68 Skrevet 7. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du har virkelig falt for propagandaen til en viss blogger. Dette er en rekke løse påstander, framsatt som fakta. Hele regnestykekt er jo basert på en grunnlegende påstand om at det ikke er priskonkkurranse i markedet. Det er jo det selvsagt. For å bare ta ett punkt: Poenget med å senke imporvernet er å la andre aktører slippe til. Blant annet er Konkurransetilysnet helt klar på at importvernet selvsag spiller en rolle for pris. Anonymkode: 66b0a...93a Vel, det er jo ikke priskonkurranse når kjedene samarbeider om prissettingen. Det er en grunn for at de fikk milliardbøter. Anonymkode: 0b49f...cd5 4
Perfume Skrevet 7. september 2025 #69 Skrevet 7. september 2025 (endret) Hvor stor del av lønnen går til mat i andre land, sånn i snitt da? Syns det er heftig dyrt her, men det har jeg vel syntes lenge og det blir ikke akkurat bedre virker det som.. Vi har fortsatt råd til mat, men så bruker vi ikke så mye på annet enn bolig da.. Så jeg skjønner jo folk sliter.. Hadde aldri hatt råd til andre normale ting.. Ser jo f. Eks på luxusfellen at de alltid setter 500 per mnd i klær og sånn.. Det er jo 6000 I året.. Vi bruker kanskje.. 500 I året? Og da brukte klær som regel.. Sånne ting.. Så.. Enig med ts.. Aner ikke hva vi kan gjøre. Ønsker ikke eu medlemskap heller for det er så mye annet enn matpriser å tenke på. Jeg spurte chatgpt... Endret 7. september 2025 av Perfume 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2025 #70 Skrevet 7. september 2025 Million skrev (6 timer siden): Hvorfor klarer Sverige å holde matvareprisene på det nivået de gjør, men ikke vi? Hva gjør Sverige som ikke Norge også kan gjøre? Styrer staten noe der? Eller er bare matvarekjedene i Sverige mindre grådige enn de norske? Jeg synes f.eks kyllinglårfilet har blitt sinnsykt dyrt. Vi liker å spise det fremfor rødt kjøtt, men det er sinnsyke priser. Har du noen samanligningsgrunnlag med svenskepriser og norskepriser. ? Svenkene har redusert moms på matvarer, men svenskene er også langt mer selvfiorsynte på maten de lever av en i Norge. I Norge er det snart ikkje bønder igjenn, og det er verdikjærdene som tjener mest på det bonden produserer i Norge . Dessuetn har vi fått en grådighetskultur blandt de største matvarekjædene. Når Coop m/fl. har fått lagd ned dei fleste utkantbutikkene i distriktene har de fått det som ein ønsker. I Norge kjører mange flere mil til eit kjøpesenter, men idag har vel dei fleste el. bil og da koster det selvsagt ikkje noe. Anonymkode: 0685a...0ce
Flintis Skrevet 7. september 2025 #71 Skrevet 7. september 2025 thomH skrev (4 timer siden): Ja. Resultatmargin er stort sett litt i overkant av 3%. Så om en kjøper 4 kartonger melk og selger dem for 100 kroner i løpet av en uke så sitter en igjen med en fortjeneste på 3% ?
Soft mann Skrevet 7. september 2025 #72 Skrevet 7. september 2025 For oss som bor bå vestlandet og har ett døgn kjøring tur/retur til sverge. Så er vi nå i et tvunget matfengesel 4
Apis Skrevet 7. september 2025 #73 Skrevet 7. september 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du har virkelig falt for propagandaen til en viss blogger. Dette er en rekke løse påstander, framsatt som fakta. Hele regnestykekt er jo basert på en grunnlegende påstand om at det ikke er priskonkkurranse i markedet. Det er jo det selvsagt. For å bare ta ett punkt: Poenget med å senke imporvernet er å la andre aktører slippe til. Blant annet er Konkurransetilysnet helt klar på at importvernet selvsag spiller en rolle for pris. Anonymkode: 66b0a...93a Hvorfor skal ikke disse tre familiene ta den prisen markedet er villig til å betale, isteden for å bedrive veldedighet, slik de påstår de bedriver? 1
Tumelodijo Skrevet 7. september 2025 #74 Skrevet 7. september 2025 thomH skrev (5 timer siden): Det er tre forklaringer på det høye prisnivået på mat i norge: 1) Høye lønninger. Norge har generelt et høyt lønnsnivå. Selv butikkmedarbeidere tjener relativt godt - mye mer enn i andre land. Det presser prisene opp for matvarekjedene. 2) Mat-toll. Det er dyrt å produsere mat i Norge. Forholdene er langt mindre gunstig her enn i f.eks. Danmark, Nederland, Polen osv. Ved å legge toll på importert mat kan bøndene ta langt høyere priser for mat enn ellers. 3) Høye skatter og avgifter. Vi har 15% moms og 14% arbeidsgiveravgift, i tillegg til formueskatt, selskapsskatt osv. Andre land har også dette, men med et stort oljefond ville det vært mulig å redusere skatter og avgifter sammenlignet med andre land. Hva det ikke skyldes: Matvarekjedene har ca. 3% profitt. Det betyr at om alt overskuddet til matvarekjedene gikk til å redusere prisene, så ville prisene ha gått ned med 3-4%. Ikke mer. Takk, det var oppklarende og interessant!
AnonymBruker Skrevet 7. september 2025 #75 Skrevet 7. september 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Genialt. Skal spørres styret i borettslaget om jeg kan ha det på luftebalkongen min. Både høner og dyrka mark. Anonymkode: 54144...2f4 Du kan dyrke mat på en balkong. Eller så får du låne eller leie litt jord av en bonde. Det er alltid muligheter. Anonymkode: ec0d6...6fe
AnonymBruker Skrevet 7. september 2025 #76 Skrevet 7. september 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hver søndag sitter jeg med tilbudene rundt om i butikkene. Men jeg blir like skuffa og nokså stressa hver søndag også. Det som er på tilbud føler jeg er dyrt og for dyrt. Syns prisene øker hver gang jeg er i butikken. Det er mer og mer av lønna som blir borte på mat. Vi er ganske gjennomsnittlig, på både økonomien og med at vi er to voksne og to barn. Men det er jo ikke alle, skjønner godt folk sliter! Så et luksusproblem sånn sett at jeg bare syns det er kjedelig at så mye penger skal bli borte i mat. Det er virkelig ikke mange år siden jeg klarte å bruke 1000 kr i uka på mat til alle oss. Ikke lenger... Nå har vi også cøliaki i familien som er igjen et helt annet prisnivå. Ett bittelite brød til 80 kroner, helt helt sinnsykt! Vet ikke hva jeg vil med innlegget, men hva er løsningen på dette? Hvor lenge er det til en melkekartong koster 100 kroner liksom?! Det bare skrus oppover uten at vi får gjort noe med det?! Anonymkode: 24f94...d80 Jeg kjøper kun 40 eller 50% dato vare på kjøtt og fryser ned. Har vel 15stk 50% kjøttdeig i fryseren og kylling filee og. Ikke plass til mer. Samme med brød 50% og putter i fryseren. Jeg er ikke fattig, men dette halverer jo middag og brød mat varer for oss. Bruker mye på brus da,men hamstrer på tilbud. Tror ikke jeg har spist en kjøttmiddag hjemme på flere år som ikke ble fryst og datovare. Mye å spare. Anonymkode: 08f4b...c9b
A-hunter Skrevet 7. september 2025 #77 Skrevet 7. september 2025 aksase skrev (4 timer siden): Vi har dobbelt så mange matbutikker pr. innbygger i Norge som i Sverige. Hadde det vært dårlig økonomi i å drive matbutikk i Norge, hadde det ikke vært så hinsides mange av dem. Nå har den ene kjeden så mye penger at de vil kjøpe en hel apotekkjede. Årsaken til at Lidl og flere har gitt opp Norge, det er at de kjedene vi har, har tatt full kontroll på alt fra produksjon, fabrikker, grønnskapakkerier, slakterier og bakerier til lager og distribusjon. Dette vil de jo ikke dele med konkurrenter, selvsagt, og dermed har de ganske effektivt hindret konkurranse. Om du starter en ny butikkjede, får du jo ikke kjøpt varer som du kan selge. Skal du starte opp en ny butikkjede i Norge, må du ikke bare starte butikken, men du må starte grønnsakproduksjon, bakerier, kjøttproduksjon, slakterier og bygge opp et landsdekkende distribusjonsnett. Det krever investeringer av en slik størrelse at det er uaktuelt i et lite marked som Norge. De må ha mange butikker for å karre til seg det de kan av markedet. Det er knøttsmå marginer, og hver krone i omsetning betyr noe. Derfor har det også vært nødvendig å lage egne leverandørlinjer. Flere bein å stå på for å skrape sammen til et marginalt overskudd. De siste skjedde lenge etter at Lidl pakket sammen, så det har virkelig ingenting med hverandre å gjøre. Disse aktørene har, samlet sett, små marginer fra overskudd på omsetning og avkastning på egenkapital. Så små at andre bransjer betakker seg noe så lite. Overskuddet og avkastning er under det som anses som sunn forretningsdrift. Så når blir det lite nok? Når de trues daglig av å kunne gå konkurs? Ønsker man å finne ut av om mat er dyrt i Norge kan man følge alle ledd frA produksjon til butikk. Det er ingen aktører på den veien som sitter igjen med store overskudd. Ergo kan heller ikke mat være for dyrt. Det er dessverre enkel logikk og enkel matematikk.
Snabeltann Skrevet 7. september 2025 #78 Skrevet 7. september 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hører ingen klager på at en halvliter koster 100kr? Mat er jo en livsnødvendighet da. Anonymkode: 714de...3c4 Lenge siden en halvliter kostet 100 kr her, 129 sist jeg var ute, men det var i fjor 🙈 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2025 #79 Skrevet 7. september 2025 De siste 5 årene, siden pandemien startet har lønna mi økt med 100.000,- per år. I en bransje som gang på gang ligger på lista av de lavest betalte bransjene i landet. Når min lønn har økt så mye, og vi fortsatt holder samme plass på statistikken så vil jeg tro andre bransjer som dagligvarehandelen har hatt tilsvarende lønnsøkning og selvsagt økte priser. Det er selvsagt enkelte produkter som har hatt enorm prisøkning som ikke reflekterer dette. Smør har nesten blitt dobbelt så dyrt og melka jeg drikker koster 10 kr mer for literen. Jeg bruker ikke tilsvarende min lønnsøkning på bolig, strøm, transport og mat. Jeg har fått et romsligere forbruk. Jeg har valgt å bli boende smått for å ikke få høyere boutgifter. Jeg var forøvrig i Sverige nylig på harryhandel og synes ikke prisene er så voldsomt mye lavere enn i Norge, det har økt en del der og. Prisene på importerte produkter fra land utenom Sverige, med etter min mening heller tvilsom kvalitet, var selvsagt rimeligere enn svenskprodusert mat. Smågodt har samme prisen som norsk smågodt på tilbud. Revet ost var samme pris eller dyrere enn tilbudet rema har om dagen på ost. Anonymkode: 28baa...8d8
AnonymBruker Skrevet 7. september 2025 #80 Skrevet 7. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å da går det ikke å drive butikk i Norge med slike summer. De har bare økt og økt. Anonymkode: 9cd64...deb Dette ga ingen mening. Anonymkode: 1aad6...34d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå