AnonymBruker Skrevet 6. september 2025 #1 Skrevet 6. september 2025 Barnet mitt fylte nettopp 4 og i over ett år har det gått i mye skrøning/løgn, og jeg aner rett og slett nesten aldri om barnet forteller sannhet eller ikke. Hun forteller masse detaljerte historier hun har fra barnehagen eller besøk hos besteforeldre. Fra de jeg skjønner ikke er sanne (en fugl fløy inn gjennom vinduet og bæsja på hodet mitt), til de som høres helt realistiske ut. Og da jeg sier "det høres ikke helt riktig ut?" (Når jeg skjønner det er fantasi), blir hun veldig provosert og sint nesten over at jeg ikke tror henne. Det er slitsomt å aldri vite om det hun forteller meg stemmer, for det er altså så voldsomt mye skrøning om alt! Vet at det er aldersadekvat og har hørt at man ikke skal overdramatisere. Har prøvd å fortelle henne at det er lurt å si sannheten, sånn at jeg vet at jeg kan stole på henne. Å ikke snakke sant om at man har vondt (hun pleier å late som hun faller og slår seg for eksempek), er ikke så lurt, for da vet jeg ikke når hun faktisk har vondt. Jeg har prøvd å fortelle om Petter og ulven. Men det virker ikke som hun forstår hva jeg mener. Det kan godt hende hun ikke kan skille fantasi fra virkelighet, for det går ikke inn når jeg snakker om hva som er sant og ikke. Fins det enklere måter å forklare det på? Av og til lyver hun om ting som er lett å avsløre ("jeg HAR vasket hendene!"), og jeg vet ikke hvor streng jeg skal bli på det, annet enn å si at "det stemmer jo ikke, du må gjøre det på ordentlig" (da blir hun kjempesint for at jeg ikke tror på henne) Noen som har hatt samme utfordrimg? Anonymkode: 2a395...bfd 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå