Gå til innhold

Hva vet du om ELEKTROSJOKK (ect)?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

hei!

lurer litt på hva folk flest vet om ect eller elektrosjokk som det jo også kalles?har dere fordommer mot denne måten å behandle dype depresjoner på?jeg hører folk sier det skal være en skånsom behandlingsmåte...jeg er ikke deprimert selv,men bare lurer litt på hva dere tenker på når dere hører ordet elektrosjokk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At jeg vet altfor lite om det til å kunne uttale meg.....

Men, jeg innbiller meg at det høres mer dramatisk ut enn det nødvendigvis er...

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg så nettopp på TV at mange har hatt svært gode resultater med denne form for behandling.

(Nå husker jeg dessverre ikke hvilket program dette var. Det er ikke så lenge siden.)

Gjest baby-E
Skrevet

ect slik det gjøres i dag har jeg ingen betenkligheter med. Det har vist mange gode resultater og pasienten er i narkose mens det foregår

Skrevet
ect slik det gjøres i dag har jeg ingen betenkligheter med. Det har vist mange gode resultater og pasienten er i narkose mens det foregår

Enig.

Måten det ble gjort på før har jeg derimot ikke helt sansen for.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har hatt veldig god effekt av ECT-behandling. Prøvde det etter å ha brukt antidepressiva i flere år uten at det hjalp. ECT-behandlinga fjernet en depresjon som ble sett på som kronisk pga at jeg har vært deprimert siden jeg var liten og ingen behandling hjalp. Så jeg er kjempeglad for at jeg turde å prøve det, og det er verken smertefullt, ubehagelig eller dramatisk på noen måte. Tvert imot så gis det ofte til eldre mennesker pga at det regnes som en mildere og mer ufarlig behandling enn antidepressiva, som kan gi mye bivirkninger og som eldre gjerne ikke tåler så godt. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet veldig lite om dette, og har derfor noen spørsmål. Elektrosjokk er jo støt, er det ikke? Vil ikke det å gi hjernen et støt gi noen bivirkninger? Eller fungerer det slik at hjernen "tåler" støt uten at det påvirker hjernens kjemiske reaksjoner?

Gjest Gjesta
Skrevet

Jo det er noen bivirkninger. Den vanligste er problemer med hukommelsen. 2-3 timer etter hver behandling, var korttidshukommelsen min helt på tur og jeg husket f.eks ikke hvor jeg var. Men dette går over, og det er ikke påvist noen fare for at ECT-behandlinga kan ødelegge hukommelsen permanent.

Noen pasienter får også litt hodepine, men det har ikke jeg opplevd.

Gjest Gjest_Englepus_*
Skrevet

Har fått ect jeg og, men det hadde ikke særlig effekt desverre.

Har kommet meg opp fra kjelleren heldigvis :)

Skrevet

Kjenner flere som har blitt behandlet med ECT mot depresjoner. Ei av dem hadde det ingen effekt på den første omgangen, og hun endte opp med å få behandlingen tre ganger i uka i fire måneder (hvis jeg ikke husker helt feil). Hun har, tre år senere, ingen minner fra de månedene eller de påfølgende tre, og har fortsatt problemer med korttidshukommelsen.

Flott at det funker for noen, men jeg har inntrykk av at det blir brukt som en "nødløsning" eller siste utvei i psykiatrien noen steder, og er veldig skeptisk. Men så er jeg tilsvarende skeptisk til antidepressiva på grunn av andre dårlige erfaringer.

Gjest Gjest
Skrevet

Grunnen til at de begynte med elektrosjokk var faktisk at de feilaktig trodde at epileptikere ikke ble schizofrene, og elektrosjokk er ikke ulikt epilepsianfall, for under epilepsianfall er det elektriske impulser som raser rundt i hjernen. Elektrosjokk ble raskt en populær behandlingsform for flere psykiske lidelser.

Etter hvert ble det oppdaget at epileptikere også kan bli schizofrene, men man har fortsatt å behandle dype depresjoner med ECT på grunn av at det ser ut til å virke, men ingen har imidlertid påvist hvorfor det virker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...