Gå til innhold

Presang til konfirmant

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Skal i konfirmasjon til en jeg er tante til. Hvor mye er vanlig å gi? Kan jeg gi penger eller bør jeg gi presang siden jeg skal være med på feiringen? Jeg har forholdsvis god råd og vi er en liten familie så det blir ikke mange konfirmasjoner i fremtiden heller, men vil ikke skjemme meg helt ut med å gi mye mer enn de andre gjestene heller....

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Her varierer det jo veldig da.

I fjor var jeg i selskapet/konfirmasjon til to venninne-barn. Jeg kom som "alene"-person og gav dem 400 hver. Ei annen vennine kom med mannen og gav akkurat det samme fra dem begge.

I år har jeg et nytt venninne-barn som skal konfirmeres. Her skal jeg ikke i noe selskap og det er heller ikke så nært, men da tenkte jeg på 200 fra meg alene.

Synes det har litt å si hvor mange du stiller med da de tross alt har utgifter per person og....?

Og selvfølgelig kan du gi penger om du vil. Jeg synes det er lettest. Om ikke konfirmantene ønsker seg forskjellige ting da. Det er jo fint om de kan kjøpe seg noe stort og fint som de ellers ikke hadde hatt råd til.

Husker jo selv at jeg for 20 år siden fikk ei toalettveske av en nabo som jeg stappet langt inn i skapet. Samt ei glass-urne til å ha blomster i (... ikke så veldig aktuelt for en konfirmant akkurat....), men som min mor bruker den dag i dag :-)

Skrevet

I våre familier er det gitt 1000,- fra tanter/onkler til konfirmasjoner. Guttene har fått penger, mens jentene har fått gullsmedvarer. Har selvfølgelig tatt hensyn til hva de har ønsket seg.

Hilsen Lille meg

Gjest gjest1
Skrevet

I min konfirmasjon fikk jeg 1000 av farmor, alle tanter og onkler ga nok for mindre. Pappa har 9 søsken, så man har lagt seg på en linje alle kan klare.

Når jeg skal gi, så blir det 1000 eller over.

Gjest Gjest
Skrevet

Gir tantebarn kr 1000.

Var to i fjor, jeg er alene i år men gir det samme

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar!!

Jeg skal ha med mann og 2 barn på denne presangen. Da bør det vel passe med en gave på ca. 1500 eller blir det litt lite?

Skrevet (endret)

Nei, det synes jeg høres fint ut. Jeg fikk 1000 av alle onkler og tanter (med ektefeller og barn).. Penger synes jeg er helt greit å gi, de fleste konfirmanter ønsker seg jo penger. Hvis det ikke er noe spesielt h*n ønsker seg ser jeg ingen grunn til å vri hodet for å finne gave.. :)

Endret av Lemming
Gjest Gjest_anneliane_*
Skrevet

Hei

Jeg blir litt forskrekket over gavene som dere gir til konfirmantene.

Jeg har selv en konfirmant i år, og forventer aldeles ikke 1000,- av tanter og onkler. Jeg synes det er alt for mye.

500,- synes jeg holder i massevis. Og vennegaver burde ikke være mer en 200-300 kr. Og det er dersom det er nære venner.(av foreldrene)

Selv har jeg bare gitt penger eller gaver dersom vedkommende som er konfirmant er hyggelig nok til å hilse på meg. Vi bor på et lite sted,alle kjenner alle,og hilser på hverandre, så dersom undommene ikke vil si hei og være høflig, så gir jeg heller ikke noe... :riste:

Gjest Gjest
Skrevet

Her fikk vi for ca 1000 kr. fra tante/onkel på den ene siden, de har god råd og liten familie. Fra den andre siden fikk vi for ca 500 kr fra tante/onkel, for der er det mye familie.

Skrevet

Har også samme problemet. Vanskelig og vite hvor mye man skal gi til en konfirmant.

Synes man må gi det man har råd til og ikke tenke på hva alle andre gir.

Jeg vurderer 1000 kroner og jeg er også fadderen hans.

Synes det er bra nok. ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...