Gå til innhold

Jentetur til Paris - bohemsk område

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe jentetur i gave til bestevenninnen min som fyller 40. Hun er litt bohemsk, elsker kunst, kultur, design og arkitektur. Ser etter en Airbnb i Paris, men siden jeg aldri har vært der selv aner jeg ikke hvilket område jeg bør bestille i. Tips til bydel/område?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ryddet for gjengivelse fra ekstern kilde.

Chantielle mod.

Skrevet

Like ved den kirkegården hvor Jim Morrison ligger begravet er visst et kunstnerområde.

Anonymkode: 262d2...bec

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Googler du får du svaret. Montmartre er strøket for dere.

• Liker 1
Skrevet
Hedda-78 skrev (3 timer siden):

Googler du får du svaret. Montmartre er strøket for dere.

Jeg har egentlig gjort det, men ble ikke helt klok. Forstår det som at det er preget av mye kunsthistorie osv., men ikke boho på den måten jeg forestiller meg. Montmartre ser ut til å være mer turistifisert og gentrifisert.

Jeg får opp forslagene Belleville og Canal Saint-Martin/République, eventuelt Le Marais. Og derfor ble dette veldig vanskelig når jeg er så lite kjent. 😄

• Liker 1
Skrevet

Le Marais er, slik jeg husker det, et hyggelig område.

Er riktignok en del år siden jeg var i Paris, men da bodde vi i Le Marais og jeg likte meg godt. 

Anonymkode: 0a219...8ea

• Nyttig 1
Skrevet

Siden moderator slettet innlegget der jeg i latskap limte inn svaret fra ChatGPT, så får jeg ta et par personlige highlights her:

Populære Le Marais er trolig stedet for dere. Vi trives i alle fall der når vi er i byen.

Latinerkvarteret er selvsagt trivelig og livlig, og det samme er Montmartre.

TS har aldri vært i Paris, men skriver at Le Marais ikke er "boho på den måten hun forestiller seg". Nå er vel dette kanskje et klassisk tilfelle av at en har sett ting i filmer og i TV-serier, og forventer at dere skal "gli inn" i en slik virkelighet. Breaking news: slik er det ikke... 😉

TS skriver at "Montmartre ser ut til å være mer turistifisert og gentrifisert". Selvsagt er Montmartre turistifisert. Paris har vært en turistdestinasjon i mer enn 150 år, og Montmartre er jo et av de mer populære områdene. Dere er turister, og vil aldri være noe annet. Det er likevel hyggelig på Montmartre og steder turister som dere flokker til.

Skal dere oppleve noe som dessverre er veldig genuint og absolutt ikke "turistifisert og gentrifisert" så kan dere jo ta turen til Saint-Denis. 😅

Selv kjenner jeg at jeg har fått nok av både Frankrike og franskmenn for en stund etter et mislykket flybytte på CDG i går. Note to self: Fly aldri noe sted med transfer via CDG hvis du ikke beregner SVÆRT god tid....

Anonymkode: de34e...b7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 8.50):

Selv kjenner jeg at jeg har fått nok av både Frankrike og franskmenn for en stund etter et mislykket flybytte på CDG i går. Note to self: Fly aldri noe sted med transfer via CDG hvis du ikke beregner SVÆRT god tid....

Anonymkode: de34e...b7e

Enig i dette, CDG er forferdelig, spesielt på transfer. To timer er minimum for flybytte der. Jeg unngår å bestille reiser med flybytte på CDG, velger heller å fly via Hamburg eller Amsterdam eller hvasomhelst annet.

Anonymkode: def94...7e1

AnonymBruker
Skrevet

Le Marais. Kjempefint område, som skapt for jentetur. Små butikker, massevis av spisesteder, litt smale gater, mange muséer, fine steder å sette seg ned, veldig parisisk. IKKE bo ved Montmartre (turistfelle). Jeg er i Paris ganske ofte, og veksler mellom å bo helt sentralt (ved Louvre eller Place de la Concorde), og i Marais. God tur!

Anonymkode: b969a...7cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 7.48):

Le Marais er, slik jeg husker det, et hyggelig område.

Er riktignok en del år siden jeg var i Paris, men da bodde vi i Le Marais og jeg likte meg godt. 

Anonymkode: 0a219...8ea

Marais var slik for kanskje 15 år siden.. er blitt veldig kommersielt nå. Der det tidligere var små kule nisje/lokale butikker er Zara, Mac og andre kjeder dukket opp.

just saying men finnes sikkert mange andre steder

Anonymkode: a5f65...994

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...