Gå til innhold

Takler ikke min intense mor!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en mor som jeg tror det er ganske kræsj med i personlighet. Jeg opplever henne som svært intens og lytter ikke hvis man ber henne roe ned. Alt handler om henne, hennes erfaringer, hva hun føler osv. 

Har akkurat fortalt av vi venter vårt 3. barn (uplanlagt), og nå har hun brukt hele kvelden på å «lære meg opp» hvordan vi skal håndtere 3 tette. Selv har hun bare 2 barn med 8 års mellomrom. 

Det er stakkars oss, det er stakkars barna, hun må komme å «redde» dem osv. Jeg blir oppriktig GAL av den dama. 

Er her på ferie nå i helga (bor 6 timer unna), men kjenner at denne helga kan bli laaang. 

Kjenner at jeg egentlig ikke orker forholde meg til henne eller prate med henne. Men jeg må jo bare det! Vil gi henne minst mulig info, men kan liksom ikke ekskludere henne helt heller. 

Bah! Trengte en utblåsning!

Anonymkode: 2f87e...969

• Liker 1
  • Hjerte 10
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker dere henne mye i barnepass? Forventer dere det av henne? 

Anonymkode: 7cb75...497

Skrevet

Å, herre! 
Hold ut! 

Godt dere bor et stykke fra hverandre.

Hadde redusert kontakten etter hjemreise. Sendt oppdateringer ved større milepæler. 

Men utelatt all ærlighet om gråværsdager.

Hadde ikke orket alle «dette burde du ha tenkt på», eller alle «du er skyld i det selv»-samtaler.

• Nyttig 6
Skrevet

Reduser kontakt, ta vare på psyken din 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Mymlen skrev (5 timer siden):

Reduser kontakt, ta vare på psyken din 

Enig, har også en sånn mor. Hun tror hun er den viktigste personen for barna mine, oppfører seg som en tredje forelder og har et enormt bekreftelsesbehov. Jeg holder avstand og begrenser kontakten, ellers måtte jeg ha kuttet henne helt ut.

Anonymkode: a1d57...c07

Skrevet

Du må jo ikke ha kontakt med henne…

Anonymkode: f2031...858

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, aldri. Bor 6 timer unna, så lar seg egentlig ikke gjøre. Jeg sliter med å forholde meg til henne, så prøver holde ting til et minimum. Hun derimot «renner ned» dørene hos oss, selv om det ikke passer. Hun styrer sitt eget liv og gjør nøyaktig det hun vil, når det passer henne. Opplever ikke at hun respekterer hverken meg eller mannan hvis vi sier «nei» til henne. Da blir ting nesten bare verre.

Ts

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Leste du hi?? Hvordan kan de bruke henne mye til barnepass når hun bor så langt unna?? 

Anonymkode: b2a40...4f8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, aldri. Bor 6 timer unna, så lar seg egentlig ikke gjøre. Jeg sliter med å forholde meg til henne, så prøver holde ting til et minimum. Hun derimot «renner ned» dørene hos oss, selv om det ikke passer. Hun styrer sitt eget liv og gjør nøyaktig det hun vil, når det passer henne. Opplever ikke at hun respekterer hverken meg eller mannan hvis vi sier «nei» til henne. Da blir ting nesten bare verre.

Ts

Kan det være at hun ikke respekterer et nei, fordi du og mannen din ikke faktisk gjennomfører? Da forstår hun at nei ikke egentlig betyr nei, og hun turer frem som hun vil.

Jeg måtte gjennomføre ordentlig én gang, så skjønte moren min tegningen. Vi har et bedre forhold i dag.

Anonymkode: 7dd8c...04e

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

sier jeg meg enig i! Hvorfor sette seg i den situasjonen når man vet at det ikke er gavner noen som helst? 

Anonymkode: 48da0...add

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

sier jeg meg enig i! Hvorfor sette seg i den situasjonen når man vet at det ikke er gavner noen som helst? 

Anonymkode: 48da0...add

Tja, hvis hun først gjør det, er det stor sannsynlighet for at hun vil høre fra andre ...

"Men du har jo bare en mor"

"Du kommer til å angre den dagen hun er borte"

"Men hva med barna da, fortjener ikke de å ha kontakt med bestemor?" Eller andre varianter av ts angivelig frarøver barna det å ha bestemor i livet sitt.

"Hun mener det nok bare godt"/"Hun vil jo bare hjelpe"/"Hun trenger å føle seg til nytte"

"Hun satte til side mye av sitt liv for å oppdra deg, nå er det på tide for deg å vise den samme rausheten tilbake"

Og/eller flere varianter av ovenstående. Skylden/ansvaret blir som regel plassert på (det voksne) barnet når kontakten med en forelder brytes.

Anonymkode: 92943...35e

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tja, hvis hun først gjør det, er det stor sannsynlighet for at hun vil høre fra andre ...

"Men du har jo bare en mor"

"Du kommer til å angre den dagen hun er borte"

"Men hva med barna da, fortjener ikke de å ha kontakt med bestemor?" Eller andre varianter av ts angivelig frarøver barna det å ha bestemor i livet sitt.

"Hun mener det nok bare godt"/"Hun vil jo bare hjelpe"/"Hun trenger å føle seg til nytte"

"Hun satte til side mye av sitt liv for å oppdra deg, nå er det på tide for deg å vise den samme rausheten tilbake"

Og/eller flere varianter av ovenstående. Skylden/ansvaret blir som regel plassert på (det voksne) barnet når kontakten med en forelder brytes.

Å ja, jeg har hørt akkurat dette, men vi er jo voksne og bestemmer selv. Så hvis ts hører noe slikt, kan hun bare ignorere det. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Å ja, jeg har hørt akkurat dette, men vi er jo voksne og bestemmer selv. Så hvis ts hører noe slikt, kan hun bare ignorere det. 

Det er sant, enig i det!

Skrevet

Moren din høres akkurat ut som min. Alt handlet bare om henne, og hun var "allvitende" om absolutt alt. Har ikke så mye annet å si enn at jeg kuttet kontakten og føler meg mye bedre. Man blir selvfølgelig den store stygge ulven i hennes historier men det kan jeg fint leve med. Ble sliten av å konstant ha høy puls og føle meg engstelig når hun ringte/kontaktet meg eller kom på besøk.

Anonymkode: ca8fb...b48

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Da er vi flere. Min mor bor 5 minutter unna, er altfor mye med henne. Må gjøre noe med det. Hun er så intens at jeg mister pusten. 

Anonymkode: 9a9a2...2ce

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje du kan snakke med henne? Litt sånn alvorlig og si at det blir fryktelig slitsomt når hun er slik. Antageligvis er hun litt gira og angstfylt og vet innerst inne at hun er mye..

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det å kutte kontakt er et ganske dramatisk skritt, ikke minst når det er en besteforelder-relasjon oppi det hele. Vanskelig å bryte all kontakt uten at det blir mye drama og store følelser. 

Når det er sagt skjønner jeg deg godt, TS. Jeg har en lignende mor selv, men hun er en bedre mormor enn mor og vi har kontakt. Men jeg forteller henne aldri om private ting, eller vanskeligheter, eller ber om råd eller hjelp. For jeg vet at alt kan bli brukt mot meg når hun måtte føle for det. Det gjør jo at vi har et litt fjernt forhold, men det funker. Det er godt du bor 6 timer unna, da har du i det minste en fysisk avstand. 

Anonymkode: c0d9f...50a

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det å kutte kontakt er et ganske dramatisk skritt, ikke minst når det er en besteforelder-relasjon oppi det hele. Vanskelig å bryte all kontakt uten at det blir mye drama og store følelser. 

Når det er sagt skjønner jeg deg godt, TS. Jeg har en lignende mor selv, men hun er en bedre mormor enn mor og vi har kontakt. Men jeg forteller henne aldri om private ting, eller vanskeligheter, eller ber om råd eller hjelp. For jeg vet at alt kan bli brukt mot meg når hun måtte føle for det. Det gjør jo at vi har et litt fjernt forhold, men det funker. Det er godt du bor 6 timer unna, da har du i det minste en fysisk avstand. 

Anonymkode: c0d9f...50a

Vanskelig, men mulig og lurt 

• Liker 1
Skrevet

Min tante er sånn. Skyver andre mer sentrale personer bort og tror at hun er hovedpersonen. De andre trekker seg jo da stadig mer unna siden hun er så voldsom "på". Fryktelig slitsomt! Det er akkurat som om hun er livredd for å ikke være hovedpersonen selv om hun strengt tatt ikke tilhører nærmeste familie. Jo mer folk trekker seg unna henne jo mer intens blir hun. Orker ikke bråk og lar henne styre på.  Men mistenker diagnose siden hun kan være ganske skarp i replikken om hun føler seg forbigått.

I konfirmasjonen til min eldste datter  gikk hun og satte seg foran alle foreldre og besteforeldre i kirken rett bak alle konfirmantene. Som den mest normale ting i verden 

Hun er veldig veldig gavmild til bursdager og sånn men når det kommer til store sentrale penge eller eiendomsspørsmål er det stikk motsatt. Hennes barn skal gå foran i alt!

Anonymkode: e2fca...62c

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er akkurat som om hun er livredd for å ikke være hovedpersonen selv om hun strengt tatt ikke tilhører nærmeste familie. Jo mer folk trekker seg unna henne jo mer intens blir hun.

Det der er egentlig litt trist for hennes del, for det blir en selvoppfyllende profeti. Hun er så redd for å bli forbigått eller ikke høre til i flokken, at hun presser på i en desperat kamp for å bli sett/hørt og føle at hun hører til. Hun ser ikke at det har stikk motsatt effekt, at folk trekker seg unna fordi de føler seg presset eller jaget bort. Eller som med deg, at du lar henne holde på fordi det er lettere enn å håndtere utbruddene hennes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...