Gå til innhold

Baksnakkes av ungen min

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De som forteller deg at du må skamme seg over størrelsen, må du ikke bry deg om. Bare uintelligente null påfører skam på andre med utseende som grunnlag. Du er bra nok som du er 

Anonymkode: bdd6e...d59

Hadde aldri nøyd meg med å være bare "bra nok". Heldigvis er jeg hverken tjukk, stygg eller uintelligent. Ikke gammel heller forsåvidt. Ennå.

Anonymkode: e6d76...271

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde aldri nøyd meg med å være bare "bra nok". Heldigvis er jeg hverken tjukk, stygg eller uintelligent. Ikke gammel heller forsåvidt. Ennå.

Særlig smart eller reflekteret er det ikke, om du ser ned på mennesker utelukkende pga utseende og ytre faktorer. Jeg tenker det tenderer mot både umoden tankegang og uintelligent. Så når du sier at du ikke er gammel, tviler jeg ikke et sekund. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Særlig smart eller reflekteret er det ikke, om du ser ned på mennesker utelukkende pga utseende og ytre faktorer. Jeg tenker det tenderer mot både umoden tankegang og uintelligent. Så når du sier at du ikke er gammel, tviler jeg ikke et sekund. 

Så bra at dine tanker ikke betyr noe da 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ungen min sier på skolen at jeg er gammel, tjukk og stykk. Ungen sier også at hen ikke liker meg. Hen går i 5. klasse. Hjemme er hen veldig kjærlig mot meg. Jeg ER gammel, tjukk og stygg, det er objektivt sett ingen overdrivelse. Men blir litt bekymret for at vi ikke har en god relasjon selv om det virker sånn. 

Anonymkode: 89199...b98

"Hen" baksnakker jo ikke deg hvis det stemmer?

Anonymkode: 2acb2...6de

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

"Hen" baksnakker jo ikke deg hvis det stemmer?

Anonymkode: 2acb2...6de

Baksnakking fordrer ikke at det som blir sagt er usant. Baksnakking er å omtale andre på en negativ måte uten av vedkommende som omtales er til stede.

Anonymkode: 48296...3d9

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

«Stygg» er vanskelig å gjøre noe med og uintelligent er det umulig å gjøre noe med, så om du var disse to, hadde du nok måttet nøye deg med å være som du var.

Anonymkode: 48296...3d9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror også det er en forsvarsmekanisme, og at barnet ditt prøver å unngå at andre snakker stygt om deg (om noen feks har gjort det før). 

Anonymkode: 1d835...3e1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men særlig grei er du ikke, og jeg hadde valgt gammel, tjukk og stygg fremfor å være så kjip som dette any day. Det åpenbare behovet for å trykke folk ned vitner også om at du kanskje ikke er så fornøyd og trenger å hevde deg. Vet ikke hva man ellers får ut av sånn oppførsel?

Anonymkode: 1d835...3e1

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De som forteller deg at du må skamme seg over størrelsen, må du ikke bry deg om. Bare uintelligente null påfører skam på andre med utseende som grunnlag. Du er bra nok som du er 

Men.. Vi lever jo i et samfunn som er ganske fettfobisk. Alle overvektige merker dette, i andres blikk og holdninger. Klart det er skambelagt, og fra ung alder, ser man i undersøkelser. Det hjelper ikke å «ikke bry seg om det». Da hadde ikke aksjene i Novo Nordisk gått til himmels etter at Wegovy ble «oppdaget».

Anonymkode: 7047a...82a

Skrevet

Et så stort barn bør da ha lært seg normal folkeskikk, så her har noe sviktet totalt. 

Snakker dere foreldre stygt om andre hjemme? Slarver om den teite naboen, rakker usaklig ned på politikere, sier at svigermor er ei møkkakjerring, at nabo over veien har blitt feit osv? Foreldre skal ikke gjøre sånt, for da gjør barna det også, og mener at det er lov. Mange foreldre prater stygt/ironisk om andre mens barna hører på, uten å tenke over at det påvirker barna.

Har barnet det bra ellers, eller er det utfordringer i relasjon til venner, problemer på skole osv?

Det er heldigvis ikke for sent å oppdra barnet, så stå på! Om hen får fortsette å oppføre seg sånn, så blir hen en utrivelig voksen.

Anonymkode: e24dd...74d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et så stort barn bør da ha lært seg normal folkeskikk, så her har noe sviktet totalt. 

Snakker dere foreldre stygt om andre hjemme? Slarver om den teite naboen, rakker usaklig ned på politikere, sier at svigermor er ei møkkakjerring, at nabo over veien har blitt feit osv? Foreldre skal ikke gjøre sånt, for da gjør barna det også, og mener at det er lov. Mange foreldre prater stygt/ironisk om andre mens barna hører på, uten å tenke over at det påvirker barna.

Har barnet det bra ellers, eller er det utfordringer i relasjon til venner, problemer på skole osv?

Det er heldigvis ikke for sent å oppdra barnet, så stå på! Om hen får fortsette å oppføre seg sånn, så blir hen en utrivelig voksen.

Anonymkode: e24dd...74d

Nei, vi omtaler alltid andre pent. Og med empati. Det er nok derfor jeg reagerer. Ikke hørt om problemer på skolen eller med venner, skal sjekke det. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Håper inderlig du får bli gammel, det er fantastisk. Jeg er siviløkonom, så neppe totalt uintelligent tross andre negative egenskaper ts

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ungen er sikkert like stygg og tjukk selv. 

Anonymkode: a36e8...7c5

Det er altså så mye drittfolk på KG

Anonymkode: 454cb...ce6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvordan i granskauen er dette ts sin feil 

Anonymkode: 751dd...695

Nei, det er det jo ikke. 

Men det kan være andre voksne i livet til barnet som oppdrar barnet til at det er normalt å snakke sånn. HEr i famlien er det sånn. Jeg er alene, men i familien til eksen, så snakkes det ikke pent om andre. 

Barnet har også oppdaget at om hen fremstår som at "det er litt synd i" hen, så får hen mer goder. Slipper unna krevende situasjoner.  "I går ble jeg så lei meg fordi pappa sa..." "mamma sa at..." osv Ofte er det overdrevent og ofte til lærere. Så våre forhold med lærere er faktisk ganske vanskelig, siden lærere heller ikke sier noe når barnet sier noe. Og så vil ikke barnet at vi skal si hva lærere har sagt heller. 

Jeg er 100% overbevist om at det ikke var så mye drama når jeg var liten. 100%. Jeg var ikke et sånt barn som gikk og sa ufine ting om mor og far for å få goder. 

Jeg pleier å si til far at vi må øve på å snakke fint om andre og da blir han veldig rar, fordi det er nok mye skitprat som skjer der i heimen... 

Anonymkode: 65a9a...566

Skrevet

Jeg ville tro at det er forsvarsmekanisme, at noen i klassen/skolen har sagt det om deg. Og kanskje for din sønn er det lettere å si, ja hun er det. Mobbere er ute etter reaksjoner, hvis din sønn hadde blitt lei seg, sint, det hadde vært bare som å fylle bensin på bål. Man kan gjerne spørre hvorfor han gjorde som gjorde. 

Anonymkode: 23575...0b9

• Liker 2
Skrevet

Så vondt… 💔 Prøv å ikke se på deg selv som stygg, vær så snill… 

Anonymkode: d7018...264

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

man skal ikke se bort fra at denne ungen oppfører seg som en liten dritt om andre elever på skolen også...  

Anonymkode: bbb33...adb

😂😂

Vi snakker om et barn. Kanskje du skal lære å regulere følelsene dine? 

Skrevet

Dette er ikke greit. Man prater ikke om andre mennesker på denne måten. 
Trenger du hjelp til denne samtalen så kan du kontakte flere på skolen som helsesøster, sosiallærer og kontaktlærer.
Kommunale lavterskel tilbud som familiehus kan også være til hjelp.

Skrevet

Jeg lurer på hvordan du har fått vite dette?

Ellers synes jeg, som flere påpeker, at det høres mest ut som en forsvarsmekanisme. Barnet ditt er redd for at noen andre barn skal si at du er gammel, tjukk og stygg, derfor sier han det først - for å beskytte både deg og seg selv. Med mindre barnet ditt generelt går rundt og baksnakker alle rundt seg, tror jeg dette er det mest sannsynlige svaret.

Skrevet

Er selv ikke stygg men er relativt gammel og tjukk,  men mitt barn hadde aldri sagt noe slikt.

Har dere pratet om at kanskje noen kan komme til å kommentere at du er tjukk? Og at det faktisk finnes verre ting enn å være tjukk? Og det å være tjukk er jo bare en beskrivelse av en kroppstype.

Jeg tok en prat med min om det når han begynte i barnehagen at kanskje noen kom til å si at jeg var tjukk og at det er jeg så det går fint.  Det er et under at han aldri har fått en kommentar på at jeg er tjukk, jeg hadde sommerjobb i barnehage når jeg var ung og der ble det kommentert hele tiden.. Men når min gikk i barnehage så fikk jeg bare spørsmål om jeg var søsteren til en ansatt i barnehagen siden vi var like tjukke, det var det. :ler: Sånn ellers så har jeg alltid vært på at vi ikke kommenterer utseendet til folk for er det ikke noe de kan fikse der og da så er det ikke verdt å kommentere det som for eksempel kroppstype.

Jeg ville tenkt at kanskje noen har kommet med en kommentar og så sier han slike ting for å beskytte seg selv eller noe men det er jo helt feil måte å gjøre det på. Det kan og tyde på at han ikke har gode venner han føler seg trygg på hvis han føler han må være i forkant.

Min erfaring er at guttene er veldig beskyttende ovenfor foreldre og spesielt mammaene, ingen av min sønns kamerater hadde akseptert en slengbemerkning på bekostning av en av oss mammaer, var en gutt som kom men en kommentar siste året på barneskolen og han ble raskt irettesatt av de andre. Han pratet veldig mye dritt om sine egne foreldre og, han var en av disse som sleit litt sosialt og gikk litt på rundgang hos jevnaldrende fordi han endte opp med å bli veldig toxic etter en stund og da gikk de lei.

Sier ikke at din sønn sliter med dette men noe er det når han prater om deg på denne måten. Regner med du har tatt en prat med lærer nå og fått litt innsikt men det kan kanskje være lurt å høre med foreldrene til vennene hans og om de har overhørt noe eller om deres barn har sagt noe.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...