Gå til innhold

Glutenfri gulrotkake som smaker som vanlig kake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere oppskrift på en glutenfri gulrotkake som smaker som kake med hvetemel i?

Jeg skal lage en bursdagskake til en som tåler dårlig hvetemel, men så må den også falle i smak hos de andre gjestene som tåler hvetemel.

Anonymkode: 16cbf...965

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har brukt den glutenfrie kakemiksen til å lage eplekake. Tilsatte eplebiter og kanel. Den var god! 

Tror det fungerer med tilsatt gulrot og krydder i den også

https://engrosnett.no/dagligvarer/baking/mel-melblandinger/glutenfri-fin-kakemix-355g?dpid=1193&gad_source=1&gad_campaignid=21091787929&gbraid=0AAAAACqE1qLBBRG69L16L_XcgCG-AYMJs&gclid=Cj0KCQjw8eTFBhCXARIsAIkiuOxG1UzXM_YZV_nfxgmC2PP0mNcURpAGe0SDb6LoO_A-seroOTSQRmQaAhVdEALw_wcB

Anonymkode: a3103...3a0

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg lager denne: 

https://glutenfrihet.no/2017/03/04/glutenfri-gulrotkake/

Og det er den beste gulrotkaken jeg har spist uansett om det skulle vært med eller uten gluten. Jeg får kjempemasse skryt når jeg lager den og den blir alltid spist masse av. 

Anonymkode: 7bc28...57f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for oppskriftene😋

Jeg synes ofte glutenfrie kaker smaker altfor søtt, altså som om de har mer sukker i seg enn vanlig kaker med hvetemel?

Stemmer det?

Ts

Anonymkode: 16cbf...965

Skrevet

Kaker som gulrotkake trenger du ikke noe spesiell oppskrift du kan bruke den du alltid lager og bytte ut med glutenfritt mel. Jeg foretrekker Semper fin Mix. Det er deiger som er vrient og trenger egne oppskrifter. 

Anonymkode: 66fd1...575

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Glutenfritt mel.... Er ikke egentlig mel.... men heller en blanding av stabilisatorer og finmalte karbohydrater.... Det er som å sammenligne motorolje med vann.... De ligner ikke engang på hverandre...! 

Med andre ord.... Du vil ALDRI oppnå et resultat med glutenfritt "mel" som ligner på riktig hvetemel....

Jeg hadde heller lagd noe annet enn kake, slik at ALLE GJESTENE fikk en god opplevelse... Eksempelvis: Tilslørte bondepiker med karamellisert havregryn. Eller kanskje en god sjokolade mousse med noe godt topping... 

Noen ganger er det bedre å lage noe man er god på enn det som forventes :) 

AnonymBruker
Skrevet
Haldrup skrev (1 time siden):

Glutenfritt mel.... Er ikke egentlig mel.... men heller en blanding av stabilisatorer og finmalte karbohydrater.... Det er som å sammenligne motorolje med vann.... De ligner ikke engang på hverandre...! 

Med andre ord.... Du vil ALDRI oppnå et resultat med glutenfritt "mel" som ligner på riktig hvetemel....

Jeg hadde heller lagd noe annet enn kake, slik at ALLE GJESTENE fikk en god opplevelse... Eksempelvis: Tilslørte bondepiker med karamellisert havregryn. Eller kanskje en god sjokolade mousse med noe godt topping... 

Glutenfritt mel er kanskje laget anderledes, men det vil ikke automatisk si at glutenfrie kaker smaker vondt.

Vil mye heller ha en glutenfri gulrotkake enn Tilslørte bondepiket med havregryn hvis det er smaksopplevelse som er det viktigste.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Glutenfritt mel er kanskje laget anderledes, men det vil ikke automatisk si at glutenfrie kaker smaker vondt.

Vil mye heller ha en glutenfri gulrotkake enn Tilslørte bondepiket med havregryn hvis det er smaksopplevelse som er det viktigste.

Jeg påstår ikke at glutenfri mat smaker dårlig.... Men heller at kake lagd med glutenfritt mel.... IKKE...! kan sammenlignes med kake lagd med vanlig hvetemel....

Tilslørte bondepiker med karamelliserte havregryn overgår lett smaksopplevelsen av en glutenfri gulrotkake.... Den er tilmed glutenfri, men det er ikke tatt noen snarveier, slik som produsenter av glutenfritt mel gjør....

Det er en grunn til at glutenfritt "mel" lager dårlige brød.... FOR DET ER IKKE MEL...!!!!! og til brød trengs det MEL....!!! 

Glutenfritt brød kan best sammenlignes med en TØRSTEKT GRYTESVAMP.... for det er ikke brød...! 

AnonymBruker
Skrevet
Haldrup skrev (1 time siden):

Jeg påstår ikke at glutenfri mat smaker dårlig.... Men heller at kake lagd med glutenfritt mel.... IKKE...! kan sammenlignes med kake lagd med vanlig hvetemel....

Tilslørte bondepiker med karamelliserte havregryn overgår lett smaksopplevelsen av en glutenfri gulrotkake.... Den er tilmed glutenfri, men det er ikke tatt noen snarveier, slik som produsenter av glutenfritt mel gjør....

Det er en grunn til at glutenfritt "mel" lager dårlige brød.... FOR DET ER IKKE MEL...!!!!! og til brød trengs det MEL....!!! 

Glutenfritt brød kan best sammenlignes med en TØRSTEKT GRYTESVAMP.... for det er ikke brød...! 

Det er brød selv om det ikke er laget med vanlig mel, og laget rett er også glutenfritt brød godt. At det er vanskelig å lage, det er rett, men nå er det ikke brød tråden dreier seg om.

Du har samme syn på glutenfritt som jeg hadde før en nære fikk cøliaki og jeg måtte sette meg inn i saken. Men øver man finner man løsninger som er minst like gode som vanlige. 

Uansett, en med cøliaki har ikke så mye valg og setter veldig pris på en kake med glutenfritt mel selv om du ikke godkjenner produktet. 

AnonymBruker
Skrevet
Haldrup skrev (5 timer siden):

Nå er det ingen her som spurte etter din mening om dette tema.

Anonymkode: 96d0d...04e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...