AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:53 #1 Skrevet torsdag kl 12:53 Jeg har tidligere skrevet en tråd om hvordan jeg oppdaget at jeg har en fetter etter min morfars død. Han er både folkeregistrert og vi har nå tatt DNA-test så jeg vet med sikkerhet at han er min halvfetter da min morfar har vært utro mot min mormor. Hans familie var fattige mens jeg kommer fra en med en god del penger. Først og fremst er jeg kjempeglad for å finne ut at jeg har noe familie igjen. Min morfar hadde to halvbrødre jeg har hatt noe kontakt med, men bortsett fra det er jeg alene. Min far har aldri vært i bilde, jeg er enebarn og både besteforeldre, min tante og min mor er døde. Hans far er også død så vi to står som arvinger. Morfar satt i uskiftet bo som gjør at jeg skal ha 75 prosent siden mormor ikke er hans mormor. Men han har via utskrifter og spurt meg fått vite at jeg har fått støtte under studier, reise, da vi skulle bygge hus ol. Så han mener at fordelingen er urettferdig. Først var jeg til dels enig med han, men etter å ha tenkt litt så er jeg ikke det lenger. Mormor var hjemmeværende og satt derfor ikke med noe, morfar gav henne penger til husholdningen. Men hun holdt styr på hjemme, oppdro begge hans døtre, holdt selskaper for hans kollegaer osv. Og det var hun som ønsket at jeg skulle få denne støtten. Så det ligger mye arbeid fra mormor side som ikke er beregnet i penger. Jeg mener derfor at han skal ha de 25 prosentene han har krav på og jeg skal ha resten. Er jeg urimelig her? Jeg har loven på min side. Anonymkode: 0f1a1...9da
Mannisinbestealder Skrevet torsdag kl 13:02 #2 Skrevet torsdag kl 13:02 Det er lov å gi gaver og støtte til den man vil. Ved død blir det vel testament og arvelov som gjelder. Gaver og studiestøtte behøver man i utgangspunktet ikke ta hensyn til. Dersom det er gitt som forskudd på arv blir det vel noe annet. 6 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:06 #3 Skrevet torsdag kl 13:06 Hvis det ikke ble gitt som forskudd på arv, er det jo greit. Men relasjonelt og etisk, er det en annen sak. Din morfar vedkjente seg ikke sin egen sønn eller barnebarn mens han levde? Utrolig bedritent av han. Jeg kan forstå at fetteren Din kjenner på urettferdighet. Hvis du vil ha kontakt med han framover bør du ikke være regelrytter nå Anonymkode: 3155d...627 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:09 #4 Skrevet torsdag kl 14:09 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis det ikke ble gitt som forskudd på arv, er det jo greit. Men relasjonelt og etisk, er det en annen sak. Din morfar vedkjente seg ikke sin egen sønn eller barnebarn mens han levde? Utrolig bedritent av han. Jeg kan forstå at fetteren Din kjenner på urettferdighet. Hvis du vil ha kontakt med han framover bør du ikke være regelrytter nå Anonymkode: 3155d...627 Synes egentlig det er ganske ufint av fetteren å begynne å grave etter hva hun har fått oppigjennom livet. Han er nok kun ute etter pengene og ikke noe familieforhold Anonymkode: e07a0...ab0 12 8
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:47 #5 Skrevet torsdag kl 19:47 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Synes egentlig det er ganske ufint av fetteren å begynne å grave etter hva hun har fått oppigjennom livet. Han er nok kun ute etter pengene og ikke noe familieforhold Anonymkode: e07a0...ab0 Jeg tenker også at fetterens handlinger tyder på at han kun er interessert i penger, og da spesielt med tanke på at han graver i ts' liv for å få en oversikt over hva ts tidligere har fått av gaver. Jeg synes ikke du er urimelig ts, du beholder din rettmessige arv. Enkelt og greit. Anonymkode: a1d80...f58 3 9
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:11 #6 Skrevet fredag kl 08:11 Først og fremst var jeg ikke klar over min fetter før morfar var død. Min morfar var ikke en hyggelig mann. Han drakk og var voldelig mot både mormor, mamma og min tante. Da han ble eldre og bare mamma var igjen ringte han måtte ha hjelp til alt mulig og vi måtte holde huset i stand. Til tross for dette var han skjeldent hyggelig og som barn var jeg redd han. Både mormor, mamma og jeg har gjort en god den for at huset kunne bli solgt til den summen. Legger også til at min morfar har betalt barnebidrag frem til min fetter far ble 18 år. Takk for gode råd, det jeg har fått er som gave og ikke forskudd på arv. Anonymkode: 0f1a1...9da 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:15 #7 Skrevet fredag kl 08:15 Vil også legge til at 25 prosent er en betraktelig sum fra hus, hytter, sparepenger osv. Så han får over 2 millioner. Noe han og kona trenger sårt. Jeg forstår bare ikke helt hvorfor de trenger mer og han arver jo fra sin mormor som forsatt lever. Anonymkode: 0f1a1...9da 5
omnitron Skrevet fredag kl 08:20 #8 Skrevet fredag kl 08:20 Med mindre pengene du har fått oppigjennom er dokumentert som forskudd på arv så er det gaver. Gaver har ingenting med arv å gjøre. 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:41 #9 Skrevet fredag kl 11:41 Det er ikke dokumentert som forskudd på arv. Jeg mener at jeg bør arve av min mormor siden han arver fra sin. Anonymkode: 0f1a1...9da 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:47 #10 Skrevet fredag kl 11:47 Skulle man tatt med gaver og støtte så hadde det blitt mange kompliserte arveoppgjør! Anonymkode: 814e3...fb9 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:56 #11 Skrevet fredag kl 11:56 Hvordan har han funnet ut at du har fått så mye i gave tidligere? Han kommer ingen vei med dette, og bare be han godta forskjellene, og si at du har hatt mye jobb med besteforeldrene dine som han ikke har bidratt med. Be om forståelse for dette, og at du ønsker å beholde vennskapet til din nye familiemedlem Anonymkode: 2dd8b...b5c 4 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:28 #12 Skrevet fredag kl 14:28 Han har bedt om utskift fra morfars konto og spurt meg direkte hvor jeg har vært ærlig. Samtidig har jeg brukt mye tid på å ta vare på morfar, selv når han var sinna, full, på piller osv og holde huset i stand etter mormor døde. Anonymkode: 0f1a1...9da 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:11 #13 Skrevet fredag kl 15:11 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Han har bedt om utskift fra morfars konto og spurt meg direkte hvor jeg har vært ærlig. Samtidig har jeg brukt mye tid på å ta vare på morfar, selv når han var sinna, full, på piller osv og holde huset i stand etter mormor døde. Anonymkode: 0f1a1...9da Ikke svar noe mer, fiks en advokat og la advokaten fikse dette. Det er vel anvendte penger. Anonymkode: c2459...0d9 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:01 #14 Skrevet fredag kl 18:01 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Han har bedt om utskift fra morfars konto og spurt meg direkte hvor jeg har vært ærlig. Samtidig har jeg brukt mye tid på å ta vare på morfar, selv når han var sinna, full, på piller osv og holde huset i stand etter mormor døde. Anonymkode: 0f1a1...9da Ingen har krav på å vite hva de de skal arve har brukt pengene sine på. Det er derfor du ikke har tilgang til noen av kontoutskriftene fra banken etter at de har gått bort. Anonymkode: 2dd8b...b5c 1
Brunello Skrevet fredag kl 18:06 #15 Skrevet fredag kl 18:06 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen har krav på å vite hva de de skal arve har brukt pengene sine på. Det er derfor du ikke har tilgang til noen av kontoutskriftene fra banken etter at de har gått bort. Anonymkode: 2dd8b...b5c Det du skriver her er feil. En arving kan henvende seg til tingretten å få en formuesfullmakt og således få tilgang til skattemeldinger og bankutskrifter. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:15 #16 Skrevet fredag kl 18:15 Her fikk ingen tilgang til morfars kontoer etter hans bortgang, da det ble ansett som personvern hva han brukte pengene sine på. Anonymkode: 1dcdd...495 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:23 #17 Skrevet fredag kl 19:23 Jeg gav tilgang da jeg ikke ønsket å skjule noe. Anonymkode: 0f1a1...9da
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:35 #18 Skrevet fredag kl 19:35 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg gav tilgang da jeg ikke ønsket å skjule noe. Anonymkode: 0f1a1...9da Ta offentlig skifte. Eller advokat. Anonymkode: c48c1...bb2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:45 #19 Skrevet fredag kl 19:45 Brunello skrev (1 time siden): Det du skriver her er feil. En arving kan henvende seg til tingretten å få en formuesfullmakt og således få tilgang til skattemeldinger og bankutskrifter. Det er vel bare tre måneder bakover arvingene kan få bankutskrifter? Personvernet til avdøde skal ivaretas. Anonymkode: 99a9e...e54 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 00:09 #20 Skrevet lørdag kl 00:09 Seriøst, ikke vær lettlurt! Kontakt advokat ASAP og slutt å svare fetteren din om alt mulig. Gaver du har fått skal ikke plutselig bli omgjort til forskudd på arv. Det var ment som gaver og da er det det. Det er ikke din skyld at morfaren din var som han var. Og det er ikke ditt ansvar å rette opp i det. Å arve 2 mill. fra noen du ikke har et forhold til og som du ikke kjenner er mer enn godt nok. Arv fra besteforeldre er ikke noe man kan forvente. Man arver foreldrene sine. Din (halv) fetter har sin egen familie å arve. Han har ingen rett til din mormor sine penger. Hvorfor skulle hun gi bort pengene sine til en hun ikke er i familie med og som arver sin egen mormor. Du kommer jo ikke til å arve hans mormor! Å ja, det er arver etter din mormor, selv om morfaren din var den som tjente pengene. Det er sånn lovverket er, at det som opparbeides i ekteskapet er felles. Rett og slett fordi man er et team, og begge bidrar til det beste for familien. Anonymkode: 2f655...e62 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå