BareMay Skrevet torsdag kl 09:10 #1 Skrevet torsdag kl 09:10 Hva forbinner du med norsk kultur og norske verdier? 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:14 #2 Skrevet torsdag kl 09:14 nabokjerringa som har omsorg for andre er en norsk verdi, respekt for hverandre selv om man er uenig er en norsk verdi, god gammel folkeskikk er en norsk verdi, folemusikk og folkedans er kultur, så har vi matkultur - alle på vei bort fordi de utvannes av de yngre som ikke lengre ser verdien i å verne om det som er norsk. Anonymkode: b6fcb...6eb 4 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:16 #3 Skrevet torsdag kl 09:16 Dugnad, søndagstur, allemannsretten, friluftsliv, antikorrupsjonssystemer, rettferdig fordeling av goder bla Anonymkode: 14259...0c1 4 3
sicario Skrevet torsdag kl 09:16 #4 Skrevet torsdag kl 09:16 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): nabokjerringa som har omsorg for andre er en norsk verdi, respekt for hverandre selv om man er uenig er en norsk verdi, god gammel folkeskikk er en norsk verdi, folemusikk og folkedans er kultur, så har vi matkultur - Anonymkode: b6fcb...6eb Ikke noe av dette er «norsk kultur». Det er kultur, skikk og kotyme vi også har i Norge. Der er en vesensforskjell.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:19 #5 Skrevet torsdag kl 09:19 Frihet, likhet, "brorskap". Like muligheter og rettigheter for begge kjønn. Fellesskapstankegangen, når det gjelder velferdsgoder. Jeg ønsker å bevare samfunnsstrukturen vi har og har hatt de siste tiårene. Gjør din plikt, før du hevder din rett. Ikke forkynn dine forkvaklede livssyn for andre, hold det for deg selv. Ytringsfrihet, og et mindre betent debattklima enn vi har nå. Mer som på 90-tallet. Anonymkode: fec8e...7cb 1 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:20 #6 Skrevet torsdag kl 09:20 Å være konfliktsky Anonymkode: 5c91c...48c
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:24 #7 Skrevet torsdag kl 09:24 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gjør din plikt, før du hevder din rett. Mener du seriøst dette er typisk norsk? Mitt inntrykk er totalt motsatt, at nordmenn er besatt av "rettigheter" og trygdeordninger. Det å yte tilbake er noe kun milliardærene skal gjøre Anonymkode: 46c28...291 2 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:25 #8 Skrevet torsdag kl 09:25 Tenker først og fremst på hardingfele, Grieg og den norske folkemusikken. Om det er noe vi virkelig burde videreføre og verne om, så er det dét. Og naturen vår, for all del, naturen🫶 Trist at folk hverken har vært nord eller vest for Sinsenkrysset, og heller bruker 100k på sydenferie fordi "Norge er dritt". Da vet man virkelig ikke hva man snakker om. Norge er fjorder, fjell, bygder, bygdefolk, åpne landskap, dyreliv, fargerik flora. Norge er så landstrakt og vakkert, med fire fantastiske årstider som gjør at landet forandrer seg fra sesong til sesong, det er alltid noe nytt å oppdage. Og flagget vårt tenker jeg representerer oss alle. Jeg skulle ønske vi flagget oftere og bar flagget med stolthet. I stedet har et annet flagg fått så mye plass og oppmerksomhet, at vårt norske flagg havner i bakevja. Tenker at flagget i rødt, hvitt og blått burde vaie i vinden hver eneste dag, ikke bare noen få dager i året. Vi burde være litt mer stolte av landet vårt🇧🇻 Anonymkode: 54737...046 1 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:26 #9 Skrevet torsdag kl 09:26 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mener du seriøst dette er typisk norsk? Mitt inntrykk er totalt motsatt, at nordmenn er besatt av "rettigheter" og trygdeordninger. Det å yte tilbake er noe kun milliardærene skal gjøre Anonymkode: 46c28...291 Det VAR jo det, og jeg ønsker å bevare denne verdien. For de fleste av oss gjelder dette heldigvis enda, vi dominerer bare ikke mediebildet. Anonymkode: fec8e...7cb 1 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:33 #10 Skrevet torsdag kl 09:33 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det VAR jo det, og jeg ønsker å bevare denne verdien. For de fleste av oss gjelder dette heldigvis enda, vi dominerer bare ikke mediebildet. Anonymkode: fec8e...7cb Det var nok litt innprenta i folk i etterkrigstida, men det er lenge siden nå. Man ser jo blant annet på Arbeiderpartiet, som etter krigen var forkjemper for både industri og det at alle skulle yte. Nå er delen med å yte visket ut, mens delen med å få og det å ha "rettigheter" får alt fokus. Jeg synes heller ikke dette er en mentalitet som går igjen blant flertallet av befolkningen. De fleste er opptatt av at det skal blu mer trygd, mindre skatt, mens de få rike skal bære hele samfunnet Anonymkode: 46c28...291 2
BareMay Skrevet torsdag kl 09:58 Forfatter #11 Skrevet torsdag kl 09:58 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Mener du seriøst dette er typisk norsk? Mitt inntrykk er totalt motsatt, at nordmenn er besatt av "rettigheter" og trygdeordninger. Det å yte tilbake er noe kun milliardærene skal gjøre Anonymkode: 46c28...291 Kan være vanskelig å yte om en ikke har en plattform å stå på. Jeg husker å lese en setning om "samfunnets evne til å bære de svake" er det som definerer et godt samfunn. Hva er alternativet?
BareMay Skrevet torsdag kl 10:01 Forfatter #12 Skrevet torsdag kl 10:01 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): nabokjerringa som har omsorg for andre er en norsk verdi, respekt for hverandre selv om man er uenig er en norsk verdi, god gammel folkeskikk er en norsk verdi, folemusikk og folkedans er kultur, så har vi matkultur - alle på vei bort fordi de utvannes av de yngre som ikke lengre ser verdien i å verne om det som er norsk. Anonymkode: b6fcb...6eb Nabokjærringa som bryr seg om naboen kontra den som bryr seg med les sladre kjærringa?
BeeKind Skrevet i går, 00:49 #13 Skrevet i går, 00:49 (endret) Stor respekt for privatliv og personal space, å ikke bry andre eller trenge seg på. Likhet, på godt og vondt - både likestilling og å ta vare på de sårbare, men også at man ikke skal stikke seg ut eller hevde seg. Vi liker folkelige ledere. Natur og friluftsliv, allemannsretten. Sunn fornuft, å være jordnær og alt i moderasjon. Toleranse og åpenhet, men også tradisjon og nasjonalromantikk. Vi er progressive, men samtidig tiltaksløse og ikke så gode på å få til forandring. Endret i går, 00:50 av BeeKind 2 2
AnonymBruker Skrevet i går, 07:22 #14 Skrevet i går, 07:22 Du skal ikke plage andre, men være grei og snill og forøvrig kan du gjøre hva du vil. Anonymkode: 79923...4e7 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:24 #15 Skrevet i går, 07:24 Jeg er stolt av at vi i det store og hele er fornuftige og vitenskapsbaserte. At religion er "fringe", ikke "main stream" Anonymkode: e5465...9ba
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #16 Skrevet 17 timer siden Norske verdier er Norge først. Å ta vare på nasjonalskattene, kulturarven, naturen og det som er Norge. Jeg er nasjonalist og elsker naturen vår, kulturen vår og det «gamle» Norge. Elsker landet vårt men ser det forvitrer for hver dag som går. Anonymkode: a06cb...081 3 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #17 Skrevet 17 timer siden Ikke minst burde alle bidra i jobb og for fellesskapet. Vi ser dessverre at dugnadsånden dør ut med de gamle sliterne. De som har jobbet hardt i jobb og i tillegg tatt sin del av dugnaden. En omtenksom og arbeidsvillig del av Norge dør ut med alt det nye. Anonymkode: a06cb...081 1 2
Rødvinsfilosofen Skrevet 17 timer siden #18 Skrevet 17 timer siden Å verken se på eller snakke med folk du sitter ved siden av/står inntil på bussen. (også de du treffer hver eneste dag) - men å si «Hei!» til vilt fremmede i Nordmarka.
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #20 Skrevet 17 timer siden MsWabiSabi skrev (1 minutt siden): Tillit er en viktig norsk verdi Enig. Det fungerte tidligere men ikke nå lenger … Anonymkode: a06cb...081
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå