Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har veldig lyst til å bli hjelpepleier/helsefagarbeider, men jeg er så usikker på hvor tungt og belastende yrket vil være for min helse. Jeg er ganske mye plaget med migrene, og sett i forhold til helsen min lurer jeg derfor på om det vil være urealistisk og dumt å velge dette yrket. Er det noen som er hjelpepleiere som kan fortelle meg litt om hvordan det er? Er det lett å bli utslitt? Blir også glad for andre innspill.

Videoannonse
Annonse
Gjest Enestående mor
Skrevet

Jeg har migrene selv, å er i full gang med hjelpepleierutdannelse. I tillegg til migrene har jeg høyt blodtrykk, som jeg daglig bruker tre typer blodtrykk/ hjertemedisiner for.

Har også en liten stilling som assistent ved et bo- og behandlingshjem der de fleste beboerne er sterkt pleietrengende.

Arbeidet er jo litt tungt, men med dagens hjelpemidler så går det greit.

Tenkte aldri på migrenen min når jeg valgte hvilken utdannelse jeg skulle ta, men var mer urolig for om jeg ville klare det med det høye blodtrykket.

Har ikke hatt noen mer plager ved hverken migrenen eller blodtrykket, men skulle det oppstå problemer i forbindelse med sykdommer og jobb så tror jeg at jeg heller ville sett på stillingsprosenten.

Nå er det jo flere forskjellige grader av migrene, så det må vurderes utifra hvert enkelt tilfelle hva man orker. Jeg var mer plaget med migrene før jeg begynte med blodtrykksmedisiner, hadde vel i gjennomsnitt 2 - 3 anfall i uken. Da blir det problematisk å følge opp ett hvilket som helst arbeid.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er hjelpepleier og jeg må si at man generelt trenger en god helse for å holde ut i denn jobben til man er pensjonist. Jeg blir like oppgitt hver gang jeg ser studenter som er innom ( ofte unge jenter som ikke har fylt 20 engang) som allerede er plaget med ryggen sin. Et tilfelle var denne unge jenta allerede vært plaget med ryggen siden hun var i 15 års aldern. Hun var derfor mye borte/sykemeldt.

Jeg kan ikke skjønne hvordan noen med dårlig rygg kan velge en slik utdannelse. Jeg ser på det kun som en forsøk på å skaffe seg "billigere" utdannelse på sikt da det på et eller annet tidspunkt vil bli snakk om omskolering.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er hjelpepleier og jeg må si at man generelt trenger en god helse  for  å  holde  ut i denn jobben til man er pensjonist. Jeg blir  like  oppgitt  hver  gang jeg ser studenter  som er  innom ( ofte  unge jenter  som ikke  har fylt 20 engang) som allerede er plaget med  ryggen sin. Et tilfelle var denne  unge  jenta allerede vært plaget med ryggen siden hun var i 15 års aldern. Hun var derfor  mye  borte/sykemeldt.

Jeg kan ikke skjønne  hvordan noen med dårlig  rygg kan velge en slik utdannelse. Jeg ser på det kun som en forsøk på å skaffe seg "billigere" utdannelse  på sikt da det på et eller annet tidspunkt vil bli snakk om omskolering.

Jeg syns det er bekymringsverdig at så unge mennesker har ryggproblemer i det hele tatt. Noe er feil!!!!!!

Til trådtstarter

Hjelpepleier/sykepleier/omsorgsarbeider/vernepleier er alle tunge yrker!!

Det er mange tunge løft.

Det er ofte dårlig bemmaning, for lite folk på vakt -stressfaktor, for mye å gjøre.

Det kan være tøfft psykisk, og det er tøfft fysisk.

Men det at du har migrene bør ikke være noen hindring. Du bør heller jobbe videre med og finne ut noe som kan knekke den migrenen, tanten min har hatt GOD erfaring med akupunktur f.eks.

Er du innstillt på og vil hjelpe folk, så er omsorgsyrke noe for deg.

Selv om det til tider er tungt, så gir det utrolig mye tilbake.

Tenk på alle de som får hjelp, hva skulle de gjort dersom ingen ville hjelpe dem...

Lykke til:)

Skrevet

Hvis du er i tvil om du greier å stå i jobben når du er ferdig utdannet, bør du tenke deg godt om før du går videre!

Som hjelpepleier er du en del av et team, og det forventes at du bidrar like mye som de andre, nettopp fordi jobben er såpass tung.

Hvis du på forhånd vet at du høyst sannsynlig blir sykemeldt i perioder fordi du pga migrene ikke greier å jobbe såpass tøft, bør du heller utdanne deg til en jobb som ikke krever så mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...