Gå til innhold

Russ.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

Er du russ i år, eller har du barn som er russ?

Det jeg lurer på i den forbindelsen er:

- finansierer du russefeiringen selv (om du har jobb)

- betaler foreldrene russefeiringen

Har selv en russ i hus som har en jobb, men h*n har ikke giddet å jobbe siden i høst.

Vi har betalt russepakken for h*n (klær, kort osv), men jeg mener at festene får h*n finansiere selv. Hvordan gjør andre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå begynner det å bli noen år siden jeg var russ da.. (4 år siden er det vel).. mamma og pappa betalt for klærne mine, resten betalte jeg selv.

Gjest baby-E
Skrevet

hei!

Jeg var russ i 2003.

Mamma betalte for klærne, men reste måtte jeg betale selv.

Det hendte jeg fikk litt penger i nye og ne til mat, om hun viste at jeg ikke kom hjemmom.

Aldri i verden om mamma hadde giddet å finansiert min russefyll!

Gjest Gjest
Skrevet

Da jeg var russ fikk jeg ingenting hjemme, men betalte alt selv. La en naturlig demper på russetiden :)

Skrevet

Jeg har en søster som er russ i år. Hun fikk hjelp til utstyrspakken (ikke finansiert hele) og skal betale det meste selv. Sannsynligvis får hun litt ekstra til mat.

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

Så fint å høre at flere tenker som meg.

Vi har heller ingen interresse i å finansiere h*nnes fyll, å mat skal de jo ha - uansett hvoe de er :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Nå er det (heldigvis) noen år til jeg har russ i huset, men jeg ser ikke for meg å sponse en diger fyllefest, nei.

Jeg ser vel for meg at jeg kan være med å betale for utstyrspakken, dersom tenåringen viser vilje og interesse for skolearbeidet sitt så klart, men øl får hun jammen kjøpe sjøl.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har ikke villet finansiere mitt barns russefeiring. Betalte russedressen og en genser. Resten får avkommet betale selv. Fin trening i hva ting koster det, og dessuten begrenser det kanskje feiringen litt?

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet
Fin trening i hva ting koster det, og dessuten begrenser det kanskje feiringen litt?

Et godt poeng du hadde der :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg var russ i 1999. Jeg fikk ikke penger av foreldrene mine, men fikk mulighet til å jobbe litt for min far for å tjene litt ekstra... Finansierte da bil og alt selv. Men så skal det sies at vi var 5 jenter med verdens nusseligste russebil til 11000,- , og så flørtet vi villt og hemningsløst med noen gutter på yrkesskolen, så de fikset det meste på bilen for oss.... :ler:

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg var russ i 1999. Jeg fikk ikke penger av foreldrene mine, men fikk mulighet til å jobbe litt for min far for å tjene litt ekstra... Finansierte da bil og alt selv. Men så skal det sies at vi var 5 jenter med verdens nusseligste russebil til 11000,- , og så flørtet vi villt og hemningsløst med noen gutter på yrkesskolen, så de fikset det meste på bilen for oss....  :ler:

Glemte å si at vi solgte bilen vår for 12.000 året etter....

Skrevet

Da jeg var russ måtte jeg betale alt selv, men jeg hadde en jobb, da... Det virket ikke logisk på verken meg eller foreldrene mine at de skulle betale alt russeutstyret når jeg hadde penger selv, liksom... Men det kan godt hende de hadde sponset meg hvis jeg ikke hadde hatt penger... De har alltid vært grei å subsidiere oss hvis det er noe vi ikke har hatt 100% råd til selv. Men vi har som regel måttet gjøre noe for pengene, hjelpe til med en eller annen oppgave. Vi har egentlig alltid måttet jobbe for pengene vi har fått. Ikke tungt arbeid, altså, men hjelpe til i huset, hagen, osv. :)

Gjest Virvel
Skrevet

Jeg måtte betale alt selv da jeg var russ, og syntes det var greit. (Men så var jeg ikke av dem som brukte mest penger heller, da, jeg tror hele russetiden min kom på maks 5000 kroner totalt, og halvparten fikk jeg igjen da vi solgte bussen litt senere.)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg var russ i 2000, og mamma og pappa hjalp til med russebil og russeklær..

Fikk noen lommepenger i ny og ne, ellers så holdt jeg resten av russetiden selv..

Mamma og pappa har aldri vært begesitret for festing o.l. Og jeg har heller aldri vært den som har festet mye, idrett har stått høeyst hos oss. men Det ble jo ganske mye av det i russetiden, man skal jo feire med vennene sine, og alle andre gjør det jo, man vil jo helst være med.

Mamma syns det gikk litt over stokk og stein en periode, da var jeg glad da pappa sa, men la no jenta få feste, ho er bare russ en gang ;)

takk pappa ;)

Hadde en strålende russetid, men åpenhet til mine foreldre. Hva jeg fikk tilbake? Foreldre som stolte på meg, det er godt å ha :)

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet
Jeg var russ i 2000, og mamma og pappa hjalp til med russebil og russeklær..

Fikk noen lommepenger i ny og ne, ellers så holdt jeg resten av russetiden selv..

Vi har som sagt betalt 1500 kr for russepakken.

Penger til mat hører jo med, men festene og russebil mener jeg h*n får sørge for selv, eller se på at andre har så lenge h'n ikke viser interresse eller vilje til å sløve seg gjennom helger og ferier istedenfor å jobbe.

Sitter oppe til 3 - 4 om natten og sover til 1 - 2 på dagen gjør h'n å.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi har som sagt betalt 1500 kr for russepakken.

Penger til mat hører jo med, men festene og russebil mener jeg h*n får sørge for selv, eller se på at andre har så lenge h'n ikke viser interresse eller vilje til å sløve seg gjennom helger og ferier istedenfor å jobbe.

Sitter oppe til 3 - 4 om natten og sover til 1 - 2 på dagen gjør h'n å.

Bare gi h*n tydelig beskjed om at dette er noe h*n må finansiere på egenhånd. Dersom h*n velger å ikke jobbe eller gjøre en innsats for å skaffe penger, så si at du antar at russefeiringen ikke betyr så mye for h*n.... Stå på dette, det er alt for mange foreldre som gir seg...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg betalte alt selv da jeg var russ. Jobbet ved siden av skolen for å få råd til det.

Skrevet
Jeg betalte alt selv da jeg var russ. Jobbet ved siden av skolen for å få råd til det.

Samme her, men måtte alikevel ta opp et lite lån på ca 3000 kr. :)

Skrevet

Ingenting ble finansiert for meg, det visste jeg på forhånd. Men så fikk jeg en heftig hjernerystelse på første russetreffet og streng beskjed om ikke å drikke og være rolig i to uker, så 16. mai var egentlig den eneste "russekvelden" min.

Det søteste av det hele var at da mamma så hvor lei meg jeg var den første dagen etter hjernerystelsen, fant hun fram den gamle russelua si også drakk vi oss "fulle" på alkoholfri rødvin i sofakroken. Hun er best i hele verden.

Skrevet
hei!

Jeg var russ i 2003.

Mamma betalte for klærne, men reste måtte jeg betale selv.

Det hendte jeg fikk litt penger i nye og ne til mat, om hun viste at jeg ikke kom hjemmom.

Aldri i verden om mamma hadde giddet å finansiert min russefyll!

Øy, urettferdig søster! jeg betalte alt selv ;)

(Men det kan ha noe med at jeg hadde flyttet ut og jobbet nesten 40% ved siden av studiene da.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...