Gjest Gjest1 Skrevet 26. mars 2006 #1 Skrevet 26. mars 2006 Om de hører noe, som øresus, eller om det er mest vanlig at det er helt stille? Jeg skjønner jo at det sikkert finnes grader og variasjoner innen dette, men lurer på hva som er mest vanlig. Dette har jeg i grunnen lurt på lenge, og her inne får man jo en slags svar på det meste.
Gjest gjest1 Skrevet 26. mars 2006 #2 Skrevet 26. mars 2006 Jeg lurer også på dette, så håper denne tråden får et kjappere og mer konsist svar enn dvergpenistrådene... Moren min er delvis døv, nesten helt på det ene og veldig mye på det andre, og hun hører susing hele tiden. En venninne av meg har også nedsatt hørsel, og hun har også denne susingen. Men de er jo ikke fullstendig døve da...
Gjest Gjest1 Skrevet 26. mars 2006 #3 Skrevet 26. mars 2006 Jeg lurer også på dette, så håper denne tråden får et kjappere og mer konsist svar enn dvergpenistrådene... ←
Abr@xas Skrevet 27. mars 2006 #4 Skrevet 27. mars 2006 Hvis man er helt døv, så hører man vel ingenting ? Det er vel det som er å være døv ?
Gjest gjest1 Skrevet 27. mars 2006 #5 Skrevet 27. mars 2006 (endret) Jeg saksa dette fra Døveforbundets nettsider, www.deafnet.no Er alle døve helt døve? De aller fleste døve har en liten hørselsrest, og kan høre for eksempel kraftig trafikkstøy. Denne hørselsresten er imidlertid så liten at den er til liten nytte ved samtaler. Derfor foretrekker de fleste å kommunisere på tegnspråk. De kan kontaktes på xxx dersom dere har flere spørsmål. Mailadresse fjernet Druscilla - mod Endret 27. mars 2006 av Druscilla
Kelsey Skrevet 27. mars 2006 #6 Skrevet 27. mars 2006 Jeg vet ikke svaret på dette, men regner med at det er forskjellig fra person til person. Hvis det er hørselssenteret i hjernen som er ødelagt, så er det vel liten sjanse for at de kan høre susing.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #7 Skrevet 27. mars 2006 Spurte bror til svigers jeg, han er døv, og alltid vært døv. Har forklarte meg at det er helt stille. Han summerte det til at det er "totalt fred i hode". Dette sa han med ord til meg, og han leser faktisk på leppene når jeg snakker til han, og han kan si mange ord, og korte setninger.
Gjest Virvel Skrevet 28. mars 2006 #8 Skrevet 28. mars 2006 (endret) Men hører de stemmer/lyder inni hodet når de drømmer eller tenker? :klø: Tenker da på de som er født døve, de som har blitt det etter hvert husker vel sannsynligvis hvordan ting høres ut, akkurat som de som har blitt blinde husker farger osv. Endret 28. mars 2006 av Virvel
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #9 Skrevet 29. mars 2006 Tror jeg faktisk har lest at de kan lage sin egne lyder i hodet ... Er sikkert fullt mulig når hørende kan det. De kan jo kjenne dunk i bakken osv. Oppfattes vel kanskje litt som en lyd, så da tror jeg d ja...
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2006 #10 Skrevet 16. juli 2006 Lyd er jo vibrasjoner. Så visse typer lyder vil de fleste kunne kjenne i kroppen...at man kan "føle" lyden. Feks kan også døve gå på diskotek og få utbytte av musikken...nettopp fordi den er høy, med mye bass og de kan kjenne musikken. Men det er jo, som andre har nevnt, grader av døvhet. Det som er mulig er tinnitus. Jeg hadde en dirigent med kraftig tinnitus. Han var helt døv på et øre, det samme øret som han hadde tinnitus i. (Tinnitus er kort fortalt øresus. Men det er mange ulike lyder,ikke bare susing, og støynivået varierer). Så da ressonerer jeg meg frem til at det skulle være mulig for helt døve også å ha tinnitus. I allefall de som er døvblitte. Jeg skal ikke påstå det men det virker logisk. Jeg tror at noen har det helt stille, noen har sus, pip...altså tinnitus
Gjest gjest1 Skrevet 16. juli 2006 #11 Skrevet 16. juli 2006 Er en artikkel om en døv jente i Det Nye denne mnd.
Gjest Lanyah Skrevet 16. juli 2006 #12 Skrevet 16. juli 2006 Jeg har sterkt nedsatt hørsel, men er ikke døv. Ville bare si at jeg synst det var lettende å vite at noen lurer faktisk på ting, jeg kjenner en del døve og folk som hører dårlig. Også opp gjennom årene har jeg snakket med folk som snakker stygt om døve og folk som hører dårlig..., det de ikke visste var at jeg fakstisk hørte dårlig...! Mangen som har nedsatt hørsel kommer gjennom dagen like fint som alle de hørende. Jeg munnavleser og beundres for det...! "Hvordan klarer du det?" Dette var ikke for å avlede tråden, men ville bare si det!
Phantasy Skrevet 17. juli 2006 #13 Skrevet 17. juli 2006 Bestevenninda mi er døv (født døv) og hun hører ikke en dritt. Men hun reagerer veldig på lydvibrasjoner (ikke lyd, men hvis en ballong sprekker, høy bass og sånne ting). Men andre som har blitt døve, kan høre litt susing, smålyder og lyder "langt i det fjerne". Men som sagt tidligere; Det er utrolig mange grader av dette. Selv så er jeg hørende. Men jeg sliter litt med tinnitus. Dette er noe jeg nylig har funnet ut. Har alltid trodd den pipingen i hodet mitt var at jeg tenkte for hardt eller noe jeg *dum*.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå