AnonymBruker Skrevet 2. september 2025 #21 Skrevet 2. september 2025 Biloba skrev (2 timer siden): Foreldre har ikke taushetsplikt om det de får tilgang til. Jo, det kan de i ganske stor grad ha. Det er Forvaltningsloven §13 b, som sier at de bare kan bruke opplysningene i den grad som er nødvendig for å ivareta sin "tarv," altså sine interesser. Det betinger imidlertid at de gjøres oppmerksom på dette når de får opplysningene, og der syndes det mye. Anonymkode: 99a82...c6c
AnonymBruker Skrevet 2. september 2025 #22 Skrevet 2. september 2025 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Dersom far har/det er grunn til bekymring for vold, overgrep, rus, nedsatt helse (fysisk eller psykisk som i stor grad påvirker muligheten for omsorg), så vil jeg anta at de har lov å si at barna skal være hos mor fremover. Hvem ellers skulle barna vært hos? Det mest logiske er andre forelderen så lenge den er egnet. Og det er jo sannsynligvis andre forelderen om hun allerede har delt omsorg. Det er mye bedre for barna å være hos den andre forelderen enn p bli plassert i beredskapshjem eller overnatte hos øvrig familie. Dessuten må jo BV være trygg på at far ikke kan treffe barna i perioden saken undersøkes. Er barna hos hans foreldre er det jo stor sannsynlighet at far likevel får mulighet å se barna. Anonymkode: e1d6e...23f Ok, så la oss si at de har lov til det. Men barnevernet ene og alene kan ikke bare fatte det vedtaket uten å gå via noen? Det er sagt muntlig, ingenting skriftlig. Det er det jeg savner, noe skriftlig som kan bekrefte at det er gjort på riktig måte. Har undersøkt dette litt nå, ble litt vel engasjert, og utifra det jeg fant ut så kan faktisk ikke barnevernet bestemme det uten å involvere nemd, eventuelt rett. Det skal gis skriftlig, og være mulig å klage på.. Og det aller merkeligste med hele greia er at barna har vært flere ganger hos far i ettertid. Uten tilsyn. Mor slipper av barna og henter et par timer senere. Noe skurrer her… Anonymkode: d98fa...cef
AnonymBruker Skrevet 2. september 2025 #23 Skrevet 2. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kan ligge mye bak en melding som kommer frem når bv begynner å snakke med foreldrene, skole, bhg, leger etc. Anonymkode: eade6...7c2 Skjønner det. Men denne beskjeden ble gitt til han på det første møte, som også er det eneste de har hatt. Da han fikk beskjeden hadde ingen vært i kontakt med skole/barnehage/lege/helsestasjon.. Anonymkode: d98fa...cef
AnonymBruker Skrevet 2. september 2025 #24 Skrevet 2. september 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ok, så la oss si at de har lov til det. Men barnevernet ene og alene kan ikke bare fatte det vedtaket uten å gå via noen? Det er sagt muntlig, ingenting skriftlig. Det er det jeg savner, noe skriftlig som kan bekrefte at det er gjort på riktig måte. Har undersøkt dette litt nå, ble litt vel engasjert, og utifra det jeg fant ut så kan faktisk ikke barnevernet bestemme det uten å involvere nemd, eventuelt rett. Det skal gis skriftlig, og være mulig å klage på.. Og det aller merkeligste med hele greia er at barna har vært flere ganger hos far i ettertid. Uten tilsyn. Mor slipper av barna og henter et par timer senere. Noe skurrer her… Anonymkode: d98fa...cef Det er ikke fattet noe vedtak om det var er sagt muntlig. Og nei, barneverntjenesten kan ikke bestemme noe slikt på den måten som skisseres. Uansett skal har få referat fra alle samtaler. Hva står det i det? Det er svært utbredt at foreldre misforstår og ikke husker hva som sies i en første samtale hos barneverntjenesten. Rett og slett fordi det er en veldig stressende situasjon og gjerne et resultat av mye som skjer i livet. Far må forholde seg til det han har fått skriftlig. Anonymkode: 99a82...c6c 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 2. september 2025 #25 Skrevet 2. september 2025 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ok, så la oss si at de har lov til det. Men barnevernet ene og alene kan ikke bare fatte det vedtaket uten å gå via noen? Det er sagt muntlig, ingenting skriftlig. Det er det jeg savner, noe skriftlig som kan bekrefte at det er gjort på riktig måte. Har undersøkt dette litt nå, ble litt vel engasjert, og utifra det jeg fant ut så kan faktisk ikke barnevernet bestemme det uten å involvere nemd, eventuelt rett. Det skal gis skriftlig, og være mulig å klage på.. Og det aller merkeligste med hele greia er at barna har vært flere ganger hos far i ettertid. Uten tilsyn. Mor slipper av barna og henter et par timer senere. Noe skurrer her… Anonymkode: d98fa...cef Her er det mye som skurrer, ja. Antar at far har utelatt å fortelle deg noe vesentlig her. 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2025 #26 Skrevet 2. september 2025 Barnevernet tar seg lov til alt. I et tilfelle brøt de også loven ved å bortsette et barn til instutisjon ved å overrumple det på skolen. Foreldrene hadde fremdeles omsorgsretten og skulle opp i nemda uken etter. Tydelig at bv mente de hadde en dårlig sak i ordnede former. Anonymkode: 25ff3...d6d
Snok1 Skrevet 2. september 2025 #27 Skrevet 2. september 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jo, men det er verken snakk om alvorlig psykisk helse, vold eller noe. Det virker for meg ulogisk at en forelder kan skrive omså hva, også skal barna bli tatt ut av hjemmet i undersøkelsesfasen? Anonymkode: d98fa...cef Sikker på at de gode venn gir deg en balansert og nær objektiv gjengivelse av saken?
AnonymBruker Skrevet 2. september 2025 #28 Skrevet 2. september 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Når far er meldt til barnevern (foreldre er skilt) Det har vært et møte, hvor det er gått igjennom bekymringsmelding, og de sier de skal undersøke saken og at barna skal være hos mor fremover. Kan barnevernet melde midlertidig 100% bostedsadresse til mor uten fars samtykke eller noe skriftlig fra andre etater, fylkesnemnda eller hvem det no er som er over Har da mor automatisk rett til innsyn i saksdokumenter og referat? Hvis det diskuteres f.eks. fars helseopplysninger som han ikke vil dele med foreksempel mor (og alle hun deler det med) Kan de muntlig si at «barna skal ikke til deg» uten å vise noe skriftlig eller noe i det hele tatt? Virker veldig rart for meg… Spør for min fortvilede kompis Anonymkode: d98fa...cef Advokat. Nå. Anonymkode: 10718...960
AnonymBruker Skrevet 2. september 2025 #29 Skrevet 2. september 2025 Er far blitt utsatt for en urettmessig bekymringsmelding eller ? Hvis ikke, hva er det han er blitt beskylder for? Barnevernet er tvunget til å undersøke og handle utifra at meldingen er reell, og da må barn beskyttes inntil en får fakta på bordet. Anonymkode: 97687...ea3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2025 #30 Skrevet 2. september 2025 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Barnevernet tar seg lov til alt. Anonymkode: 25ff3...d6d Barnevernet er ikke én tjeneste. Det er et i nesten hver kommune (samt en del interkommunale). Kvalitet og kompetanse varierer massivt, akkurat som rammevilkår, tilgang på kvalifiserte ansatte og mengdetrening på hyperkomplekse oppgaver gjør det. De aller fleste barneverntjenester tar seg selvsagt ikke "lov til alt." Helt uavhengig av din svogerforskning. Anonymkode: 99a82...c6c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå