Gå til innhold

Overgangsalderen - hvor gammel var du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter her med en klump i magen: mensen har alltid vært som en klokke, pluss minus 2 dager. Nå har den uteblitt på 7 dager, og fremdeles inget tegn på at den har tenkt å komme. Går ikke på noe hormonell prevensjon og er 100 % sikker på at jeg ikke er gravid. Ble nettopp 46 år. Føler meg altfor ung til dette, men er muligens ikke det... hvor gammel var du da mensen begynte å "jukse"?

Anonymkode: 97986...019

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

46 er overhodet ikke for ungt, nei. Perimenopause starter oftest i 40-årene. Dette er "pre-overgangsalderen". Og uregelmessig menstruasjon er et vanlig symptom. 

Jeg er 43, og har begynt å få symptomer på perimenopause. 

Anonymkode: ca642...7d5

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

startet rundt 35 år, påvist via lege og gyn men pga hormonspiral var det litt frem og tilbake i starten. Ferdig inntørket ved 45 😂 veldig lite plager egentlig, merket det på ustabil mens først etterfulgt av en runde med mye småting og småvondter overalt og til slutt en kort periode med nattsvette og hjernetåke.. 

Anonymkode: d8482...88d

AnonymBruker
Skrevet

Hadde hormonspiral, så hadde ingen mens før. Men merket overgangsalderen da jeg var 51, nattevette og hetetokter. Østrogenspray fikser det, men jeg glemmer ting (sånn helt blank på hverdagslige ting) og har mistet fasongen/midjen, uten å legge på meg. 

Anonymkode: 49a6b...e32

AnonymBruker
Skrevet

Var 41 da det startet, noe som er helt normalt ifølge gynekologen min. Vær glad den bare er uteblitt, forresten. Det er verre når du får plutselige styrtblødninger, koagler på størrelse med plommer, eller når kroppen finner ut at den har lyst til å blø sammenhengende i flere måneder ;)

Anbefaler at du leser deg opp på hva du (evt.) har i vente, så du slipper sjokk etter sjokk som jeg fikk. Mamma hadde det på akkurat samme måte, men hun fortalte meg aldri om noe annet enn hetetoktene. Jeg var helt uforberedt på hvor kraftig det kunne påvirke ting som søvn, fordøyelse og hukommelse, og hvor raskt jernlagrene tømmes. Da jeg tok det opp viste det seg at hun hadde hatt det på akkurat samme måte selv, men det var visst tabu å snakke om :roll: 

PS: Når du begynner å få flere symptomer - dra rett til gynekolog. Legen kommer mest sannsynlig til å enten avfeie deg, eller ta meningsløse tester som ikke forteller noe som helst, fordi de kun er et øyeblikksbilde. Mener ikke at du generelt skal droppe legen, altså, men akkurat når det gjelder perimenopausen er de ikke mye til hjelp.

Anonymkode: f680d...5ba

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har absolutt tatt steget inn i Perimenopausen. Er 41.år. Sies at man kan være «her» i 5-10 år før man har kommet i overgangsalderen. 

Anonymkode: 40e4c...422

AnonymBruker
Skrevet

Var vel rundt 46 når jeg begynte å merke forandringer og kom i perimenopause. Begynte på østrogenspray da jeg var 47 (har også hormonspiral - hvis ikke bør man visst ta noe ekstra greier også - husker ikke hva). Ikke kjempemye plaget, men merket det på søvn, hjernetåke, ble nedstemt ol. Blitt noe bedre siden jeg begynte på sprayen, men søvnen kan jeg se langt etter... 

Anonymkode: 3acb5...c03

AnonymBruker
Skrevet

Ts, jeg var like gammel som deg da jeg hadde et opphold på mensen noen måneder den høsten. Men så gikk det tilbake til det vanlige, og den ble regelmessig igjen. Nå er jeg 50, og det har det siste halvåret vært uregelmessig mens igjen. 

Går heller ikke på hormonell prevensjon.

Anonymkode: a1232...ae6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk de første symptomene når jeg var 40, og blødningsforstyrrelser når jeg var 48. Nå er jeg 52 og blør dessverre fortsatt. Tar visst tid det her, lang tid. :dåne:

Anonymkode: d761a...40f

AnonymBruker
Skrevet

Mensen begynte bli uregelmessig selv på prevensjon da jeg var 35. 
38,5 år så kom hetetokter og humørsvingninger kastet over meg i enorm kraft. 

Anonymkode: e5955...b51

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 45-47 da mensen ble uregelmessig og etterhvert forsvant. Og psyken ble litt rar, samt plagsomme hetetokter og søvnproblemer. Krystallsyken tok seg opp også, antagelig fordi østrogennivået sank (jeg har en kronisk variant, som forverret seg i overgangsalderen). Merket også tørrere hud, hårtap og vektøkning. 

Anonymkode: 2c8c5...964

AnonymBruker
Skrevet

47

Anonymkode: ee71c...98b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 48 da mensen begynte å tulle.

Anonymkode: 8004b...969

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom i overgangen da jeg var 39 år. Ble ekstremt nedstemt og hadde massivt med hetetokter i nesten ett år, før jeg dro til lege. Fikk da påvist at det stemt. Nå år senere har jeg blitt veldig plaget av artrose. Mensen er veldig av å på fortsatt 

Anonymkode: 33611...190

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Sitter her med en klump i magen: mensen har alltid vært som en klokke, pluss minus 2 dager. Nå har den uteblitt på 7 dager, og fremdeles inget tegn på at den har tenkt å komme. Går ikke på noe hormonell prevensjon og er 100 % sikker på at jeg ikke er gravid. Ble nettopp 46 år. Føler meg altfor ung til dette, men er muligens ikke det... hvor gammel var du da mensen begynte å "jukse"?

Anonymkode: 97986...019

Hvorfor tenker du OA med en gang? har du vært syk eller stresset i det siste? Se heller på det du.

Anonymkode: c4d6a...9f8

AnonymBruker
Skrevet

Det året jeg fylte 40.

Hadde hormonspiral, og derfor ikke mensen. Men så begynte jeg å småblø litt innimellom, det hadde aldri skjedd tidligere, ila alle årene med spiral. Samme året begynte hetetoktene og nattesvetten, heldigvis ikke konstant

Anonymkode: 77753...d16

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 40.Blødde mindre og mindre ca 3 mnd før og hadde litt hetetokter.Og vips så var det over.Ikke noe plager i etterkant.Det var herlig å slippe da jeg hadde kraftige mensmerter siden jeg var 11år.

Anonymkode: cb051...875

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 47 da jeg mistet mensen helt, og da hadde den vært av og på noen år.

Jeg synes det er strålende.

Anonymkode: d8805...1f6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistet mensen midt i 40 årene. Hetetokter var vel det mest tydelige symptomet. Ellers ingen store plager. 

Anonymkode: d2615...341

Skrevet

Noen som har opplevd å få mensen to ganger i måneden? Eller er jeg motsatt av alle andre, som mister mensen? Er 41 år. Var hos gyn for noen uker siden og hun mente jeg bare har en ubalanse og ikke overgangsalder. Jeg har symptomer på overgangsalder føler jeg. Prøver p-piller nå for å stabilisere. Litt for tidlig å si om det hjelper. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...