c",) Skrevet 27. mai 2006 #21 Skrevet 27. mai 2006 Min bruker regntøy, enn så lenge Hun har ett sett hjemme og ett sett på skolen. Det er ikke alltid like lett å få henne til å ta regntøyet på, men som regel går det greit. å hun vet at hun har muligheten til å ta det av utover dagen, Regner med litt mer krangel ang. regntøy når hun blir større, men det får vi ta når den tid kommer.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2006 #22 Skrevet 27. mai 2006 Ja, hvis det regner så går de i regntøy. I vår familie er det veldig vanlig.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2011 #24 Skrevet 6. august 2011 min sønn vil ikke ha på seg regntøy eller jakke.den blir liggende igjen på skolen eller i ett busskur..håpløst.kommer gjerne våt hjem.i joggesko i pøsregn.jenten min er mye flinkere å ha på seg regntøy både regnbukse og regnjakke og støvler. kjøpte sko tørker til klassene deres da det er mange barn som går våt hele dagen og det nytter ikke å kle på dei(har prøvd)
pialen Skrevet 6. august 2011 #25 Skrevet 6. august 2011 MIn sønn på straks 9 år, hater regntøy... Har det på når det er turdag på skole men ellers er det streik ja!! Men har vært veldig flink å ha det på når han gikk i barnehagen da.. Synes det er vanskelig å finne godt regntøy jo større barna blir jeg da (vi bor på et lite sted så utvalget er ikke det beste..)
Gjest Jytte Skrevet 6. august 2011 #26 Skrevet 6. august 2011 Støvler og regntøy var noe som kun ble brukt til turbruk da ungene gikk på skolen - det var ikke tale om å bruke sånt på skolen. Støvletter om vinteren var et annet diskusjonstema - det var jo også helt tett å bruke ... Min yngste på 20 bruker ikke regntøy, støvler, støvletter ennå. Han bruker sine basketsko uansett - men tar tykke ullsokker oppi om det er ekstremt kaldt har jeg merket meg. Men så er han ikke videre turinteressert og kjører helst fra dør til dør når han skal ut på noe.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #27 Skrevet 6. august 2011 Gubben er lærer på en uteskole, og der går til og med de aller kuleste med regntøy når det regner og lue om vinteren. Og hvordan gikk det til? Jo, en dag klissvåt eller iskald utendørs uten mulighet til å gå innendørs og med null sympati fra lærerne når de syter. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #28 Skrevet 6. august 2011 Sliter med det samme, regntøy og gummistøvler er helt ut! Fatter ikke hvordan jeg skal få dem til å beholde det på lenger enn til de er ute av syne for meg. Må bare prøve å appellere til fornuften. Samme gjelder luer og varme votter. Ser jo at elever på videregående helst går med Converse-sko hele vinteren. Det må jo også være passe kaldt, det er jo tross alt tøysko! Blir nok våte de også, særlig når det snør. Det er mange i den alderen som faktisk går med converse sko hele vinteren, ja, mine venner inkludert.. Skjønner ikke hvordan de ikke har amputert alle tærne allerede når jeg fryser ihjel i vinterstøvler.. PROTEST! Jeg er en 13 år gammel gutt fra Østfold som går i 8. Klasse. Ingen av oss er spesielt "kule" eller "nerdete", men nesten alle går i sikkerlige gummibukser og gummijakker i både regn og vind ! De fleste går i vanlig rød/svart/blått gummiregntøy, men noen av oss går også i fult gult/oransje oljehyre, som sånne fiskere og sånt går i, da det øser ned Selv har jeg begge delene, men bruker mest et Helly Hansen regntøy med rød gummijakke og svart gummibukse med seler og strikk til å ha under gummistøvlene!! (Med selene fra regnbuksen under regnjakken, altså :D ) De fleste i klassen bor cirka 5 km fra skolen, og nesten alle (Meg og!) går til skolen uansett vær og vind!! Hilsen regnelskende og ikke regntøyhatende Østfolding. !! Hei, jeg er 15 år og har akkurat sluttet i tiendeklasse. Fra Østfold. Ingen av oss er enten "kule" eller "nerdete", men de fleste bruker allværsjakke til alt. Regnbukser er faktisk helt tafatt, og ikke "kult", uansett hvilken status man har. Hvis man bor 4km eller lengre borte fra skolen får man busskort. Rart det er så få som benytter seg av dette tilbudet. Hilsen regnelskende, ikke regntøyhatende men heller litt praktisk Østfolding. Det er ingenting praktisk med å sitte med fullt regntøy på skolen. Da er heller allværsjakke, og ei ekstra bukse i sekken å foretrekke. Gudamei. Poster den her anonym, gitt.
sommermor Skrevet 6. august 2011 #29 Skrevet 6. august 2011 Min datter på nesten 8 år bruker regntøy hjemme og på skolen hvis det regner.Enn så lenge er det jeg som bestemmer angående uteklær. Hun er også glad i lue og votter.
momo Skrevet 6. august 2011 #30 Skrevet 6. august 2011 Datteren min på 10 år, bruker regnkåpe og støvler. Men nå har hun fått velge seg støvler som var kule nok for henne, og regkåpe som dugde.
Kanutte Skrevet 6. august 2011 #31 Skrevet 6. august 2011 Jeg går før de to eldste skal avgårde. Dermed er det ikke alltid at jeg har kontroll på hva de går i selv om de får beskjed før jeg går (15 min før de skal ut døra). Heldigvis er de relativt flinke til å kle på seg. I vinter hadde jeg denne kommentaren fra storebror på 12 år: Mamma, de andre gutta gidder ikke gå med boblebukse. De vil tøffe seg for damene. Jeg vil heller leke.
Kråkesaks Skrevet 7. august 2011 #32 Skrevet 7. august 2011 Tråden er ryddet for trolleinnlegg og kommentarer til disse. Kråkesaks, moderator.
Hanne20 Skrevet 7. august 2011 #33 Skrevet 7. august 2011 Eg har alltid brukt regntøy/klær i dårlig vær, fra eg var liten av! Eg driter i om det er siste mote eller ei. Mine fremtidige barn får ikkje gå ut, før de har kledd seg etter været! Rett og slett.. Foreldre burde lære opp ungene til en vane. Nemlig å kle seg etter været. Eg kjem ikkje til å sleppe ut ungen/e mine før de har kledd seg ordentlig..uansett hvor gamle de er. Når de er 18 bestemmer de selv, men før de blir så gamle får de bare høre på foreldrene og "hate" de så mye de vil. De kjem til å takke foreldrene senere uansett.. Enkelte burde bli strengere med påkledningen...
Gjest Jytte Skrevet 7. august 2011 #34 Skrevet 7. august 2011 Eg har alltid brukt regntøy/klær i dårlig vær, fra eg var liten av! Eg driter i om det er siste mote eller ei. Mine fremtidige barn får ikkje gå ut, før de har kledd seg etter været! Rett og slett.. Foreldre burde lære opp ungene til en vane. Nemlig å kle seg etter været. Eg kjem ikkje til å sleppe ut ungen/e mine før de har kledd seg ordentlig..uansett hvor gamle de er. Når de er 18 bestemmer de selv, men før de blir så gamle får de bare høre på foreldrene og "hate" de så mye de vil. De kjem til å takke foreldrene senere uansett.. Enkelte burde bli strengere med påkledningen... Man lærer seg rett og slett og velge sine kamper. Om ungdommen bruker regntøy og støvler eller ei er en bagatell i det store og hele.
Gjest SteinarO Skrevet 21. oktober 2011 #35 Skrevet 21. oktober 2011 Da jeg var i den alderen, altså på slutten av åttitallet, hadde jeg ei stemor som jobbet i barnehage, og som var fullstendig ignorrant i forhold til en gryende ung manns ønsker om å både få føle seg litt voksen, og å være lik "alle andre". Her var det praktisk og fornuftig som gjaldt, og dermed basta! Like før jeg begynte på ungdomsskolen var det gamle regntøyet mitt blitt for lite, og eeendelig skulle jeg få sånn allværsjakker som nesten alle de andre på skolen brukte...trodde jeg. Men neida, her troppet stemor opp hjemme og hadde kjøpt nytt sett til meg uten å spørre hva jeg ville ha. Og her var det praktisk og fornuftig for alle penga. Knallgul oljebukse med seler og strikk under foten og ditto jakke. Var så flau at jeg helst ville grave meg ned i bakken og forbli der da jeg som tenåring gikk avgårde til skolen i matchende regntøy med lillebroren min som gikk i 2 klasse. Jeg ble også ertet en del for det regntøyet, og forsøkte stadig å overtale dem hjemme om at jeg ville ha noe annet. Men det var ikke hun lydhør for i det hele tatt - Kaster ikke bort penger på å kjøpe flere typer regntøy når jeg har ett som passer! Nå var det regntøyet kjøpt inn, og da skulle det jammen også brukes...! Og brukt ble det! Gjennom hele ungdomsskolen, både når det regnet og hvis det var sølete ute. Når jeg var 16 begynte jeg på videregående og flyttet jeg på hybel var regntøyet "eeendelig" blitt for lite (og jag hadde ikke brukt det frivillig uansett), så da gikk jeg uten slikt til skolen uansett vær. Resultat - bihulebetennelse, ørebetennelse, og lungebetennelse. Alt i løpet av ett år. Jeg var tett ved å dumpe førsteåret forde jeg var så mye syk. Men da lærte jeg også hva det vil si å kle seg fornuftig. Andreåret hadde jeg på meg (egeninnkjøpt!) ordentlig regntøy... Ps! I dag, 20 år etter, har jeg faktisk nesten identisk regntøy som det jeg haaatet så mye på undomsskolen...
Dragonfly84 Skrevet 21. oktober 2011 #36 Skrevet 21. oktober 2011 Jeg husker ett år det var skikkelig in å gå med sommersko året rundt på min ungdomsskole Så alle gikk rundt i puma-sko eller hva det var midt på vinteren! Jada, jeg også! Og så husker jeg det året det var dr. martens som var in... Grøss, så kalde støvler å ha om vinteren, selv med ullsokker. Og jeg husker spesielt en gang vi var på klassetur, og vi skulle over en plass med masse is. Alle jentene skled i lusetempo over den plassen, og så ut som Bambi på isen, for er det noen sko som er glatte, så er det dr. martens! Men ha det, det skulle vi! Det var jo tross alt in. Og i sjette klasse, da alle skulle ha matchende hvite bukser... Det var praktisk, du! Regnjakke ville vi hvert fall ikke ha... Den skolen jeg gikk på var nok ganske ekstrem, da. Moteklær måtte man ha, fra man var ni - ti år, ellers ble man mobba.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #37 Skrevet 21. oktober 2011 Jeg er også lærer, og er like frustrert hver gang det er regnvær, for det er alltid noen som mangler. Ut må de uansett, så da er det jo synd om de blir våte. Har de ikke skiftetøy når de kommer inn, så ringer vi hjem, så får foreldrene komme med det og hjelpe ungene sine å skifte. Stiller de uten regntøy på en turdag ringer vi gjerne om morgenen og sier i fra, men det er ekstraservice. Vi vil tross alt ikke at ungene skal få en kjip dag fordi foreldrene er sløve (og elevene mine er enda så små at det er helt og holdent foreldrenes ansvar å se til at de har det de trenger). Hva barnas holdninger til regntøy angår, så varierer det en del, fra de som tar det på uoppfordret om det er tunge regnskyer, til de som bruker halve pausen til å krangle og sutre fordi de ikke vil ha det på.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå