Gå til innhold

Bruker dine barn regntøy?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest1
Skrevet

Jeg ser mange barn som er på vei til og fra skolen, både i barneskolealder og ungdomsskolealder. Og jeg er veldig overrasket over hvor dårlig kledd de er!

En ting er ungdomsskoleelever, det er vel ikke kult nok å gå med regntøy. Men når det er minusgrader og de kommer i collegegensere så synes jeg det er helt merkelig.

Barneskoleelever kommer også gående til skolen, dyvåte, i tynne jakker og uten luer eller noen annet som beskytter ører og hode. De går i joggesko og jeans, våte til skinnet må de jo være når det blåser som verst og regner på tvers.

Begynner å lure på om det er bare meg som er gammeldags, er det virkelig så avleggs å passe på at barna er skikkelig kledd når de skal på skolen?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Høres snodig ut... Alle barn jeg kjenner bruker det. Eller, vi hadde vel et par tøffinger på skolen jeg jobbet på, men det skulle ikke mer til enn en myndig stemme som sa "regntøy" så tuslet de inn i gangen og tok det på :ler:

Gjest Piper
Skrevet

Tror du virkelig alle barn har foreldre som sender de til skolen? Fra 5-7 klasse på barneskolen har de ikke lengre barnepass ( noen har, men de fleste har ikke), og da må de klare seg selv på morningen. Hvem skal passe på de da? Når skal barna lære å bli litt mer selvstendig, og ta ansvar for hvor mye klær de ønsker å ha på seg selv?

Mine to minste går i 7 og 5 klasse, og jeg har mer eller mindre sluttet å tvinge på de klær. Og da spesielt minsten, for han blir sjelden kald. Regntøy har jeg sluttet å kjøpe, for det er tydeligvis helt fjernt å gå med. Så her går det i allværs jakker, og jeg er heldig om han gidder å ta den på seg.

Klarer jeg å få den på han på morningen, glemmer han den på skolen. Og han bruker den ikke på skolen, så våt blir han uansett i løpet av dagen.

Så egentlig er det en kamp jeg har valgt å ikke ta, for jeg anser ikke den som det viktigste.

Gjest Gjest1
Skrevet
Tror du virkelig alle barn har foreldre som sender de til skolen? Fra 5-7 klasse på barneskolen har de ikke lengre barnepass ( noen har, men de fleste har ikke), og da må de klare seg selv på morningen. Hvem skal passe på de da? Når skal barna lære å bli litt mer selvstendig, og ta ansvar for hvor mye klær de ønsker å ha på seg selv?

Min datter går etter meg om morgenen. Nå går hun riktignok i fjerde klasse, så hun har nok større respekt for meg nå enn jeg kan forvente at hun har om noen år.

Ser jo problemet da ja, men jeg er like fullt overrasket. Disse barna må jo være våte og kalde fra topp til tå hele skoledagen... :forvirret:

Skrevet

Har selv jobbet på skole, og ble oppringt av hissige mødre som skjelte oss ut fordi barna kom hjem uten skikkelig tøy på. Men problemet er at de tar det av seg med en gang de er ute av syne.

Privat har jeg gitt helt opp konseptet etter gang på gang å ha måttet hente ørten sett med regntøy på skolen. Tar de aldri med hjem igjen, og kommer søkk våt hjem. Det er tydeligvis helt ute å bruke regntøy.

Nå bruker de allværsjakke, og så har jeg kjøpt en tøff kamuflasje regnbukse uten seler som de bruker til nød.

Gjest Piper
Skrevet

Noen ganger er de våte fra topp til tå, men da husker de å ta på seg klærne en stund før de glemmer det igjen. De våteste blir som regel sendt hjem, for lærer har ikke lov til å ha de værende på skolen, for de kan tross alt få lungebetennelse. Men de er nok vant til å bli våt, og vil nok bli det i fremtiden også.

Gjest Gjest1
Skrevet
Noen ganger er de våte fra topp til tå, men da husker de å ta på seg klærne en stund før de glemmer det igjen. De våteste blir som regel sendt hjem, for lærer har ikke lov til å ha de værende på skolen, for de kan tross alt få lungebetennelse. Men de er nok vant til å bli våt, og vil nok bli det i fremtiden også.

Uff, ja kanskje de blir herdet av det. :ler:

Nei, får bare ta ting litt som de kommer. Enn så lenge bruker hun regntøy når hun får beskjed om det. Men så er hun heller ikke så veldig opptatt av klær og sånt enda.

Skrevet

Kanskje en lungebetennelse hadde hjulpet på motivasjonen med å kle seg etter været??

• Liker 1
Gjest gjest1
Skrevet

Sliter med det samme, regntøy og gummistøvler er helt ut! Fatter ikke hvordan jeg skal få dem til å beholde det på lenger enn til de er ute av syne for meg. Må bare prøve å appellere til fornuften. Samme gjelder luer og varme votter.

Ser jo at elever på videregående helst går med Converse-sko hele vinteren. Det må jo også være passe kaldt, det er jo tross alt tøysko! Blir nok våte de også, særlig når det snør. :tristbla:

Gjest Gjesta
Skrevet

D`ække kult å gå med jakke når det er ti minus, man er mye kulere når man går uten. For da beviser man at det er en selv som bestemmer, mamma kan mase om jakke så mye hu vil, men jeg er sjef, lissom......

Når det gjelder regntøy er det akkurat det samme. så lenge mamma bestemmer har de regntøy, men så fort de får bestemme sjøl.........

Skrevet

Hmm...

Jeg har ikke barn, så det kan jeg ikke svare for, men JEG kler meg med regntøy. Og vanntette sko. Og hansker og lue og skjerf når det er kaldt.

Tilnød bare en "vannavvistende" jakke med hette dersom jeg skal ta bussen til jobb. Men regnbukse og skikkelig jakke om jeg skal gå.

Jeg er nok langt, langt bak mål jeg da. Det er nok et "opprør" som gjør at barna slutter å gå i de klærne foreldrene ønsker. Jeg gjennomgikk bare aldri den fasen selv, og aner derfor rett og slett ikke hvordan jeg skal takle den. Jeg har aldri sluttet å gå med fornuftige klær jeg, som barn, tenåring og nå voksen. Men den kampen får jeg ta om en del år, når det blir aktuelt. Først må jeg vel FÅ barn før jeg trenger å bekymre meg for dette?

Da kan man lure på hvorfor jeg svarer i tråden.... det vet jeg ikke. Jeg har registrert disse ungjentene i våte tøysko, uten jakke og med bar mage midtvinters mens jeg selv gikk med ullkåpe og hansker og skjerf og lue, og lurt på hva i all verden som får dem til å gjøre det. Man får håpe fornuften inntar dem om noen år...

Gjest Gjest
Skrevet

Noe av det er kanskje et resultat av skilsmisse/samlivsbruddstatistikken. Har selv en stesønn, og når det skifter til høst eller vår har det vært litt vanskelig.

"det ligger hos mamma/ pappa" er en gjenganger. Tror dessuten at begge foreldrene håper at den andre kjøper regntøyet, vinter- eller vårskoa osv.osv. Likevel må han egentlig ha to sett, for å sende regntøyet med ungen hver mandag har ikke fungert, hvilket vil si at han risikerer å gå våt annenhver uke.

Gjest Gjest
Skrevet

Oppsummerer ganske godt vår situasjon....

• 1 måned senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Mine barn bruker regntøy bare når det regner.

Gjest Gjest
Skrevet

.

Dessverre ikke alle. Men i den alderen burde de hatt det. De er etter mitt syn for små til at man skal forvente at de er selvstendige nok til å finne ut hvilket yttertøy de skal finne fram den dagen. Hva er foreldrenes oppgaver dersom barn i 10-11 års alderen blir forventet å skulle ta ansvar for seg selv ??

Når det er sagt, vil jeg påstå at de aller fleste faktisk har foreldre som sender barna på skolen før de selv går på jobb.

Gjest Gjest
Skrevet

Mine bruker ikke det typiske, tykke regntøyet.

Men, allvær jakke og allværs bukse.

Og er det skikkelig impregnert gjør det samme nytten.

Gjest Gjest
Skrevet

Regntøy blir ofte klamt og ubehagelig å gå med, å det har nok de fleste merket..å kanskje det er derfor de ikke vil bruke det??

Jeg selv bruker ALDRI regntøy lenger, har vel en regnbukse liggendes et sted. Men bruker den sjelden, bare på fisketurer o.l, men jeg bruker allværsklær. Enten i et vannavisende stoff, som så å si er vanntett, eller gore tex.

Er utrolig mye kult på den kleesfronten. Og mye bra!

Både til barn og til voksne!!

Men til barn, hvertfall de minste, barnehagealder, så bør de absolutt bruke regnklær når det regner, de er mye ute!! Klæra bør i hvertfall være helt vannTETTE.

Sleng på de allværsjakker når de begynner på skolen, og bruk regntøy dersom de skal på tur eller være ute HELE dagen!

Jeg går ikke i collegegenser om vinteren..brr så kaldt da.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg jobber på en skole, der hjelper jeg ofte førsteklassingene i garderoben når de skal ut. Ungene mangler forbausende ofte viktige ting som boblebukse, regnbukse, lue og votter - enda foreldrene da må være klar over at ungene har en times utetid hver dag :forvirret:

Gjest Gjest
Skrevet

Mine barn har sjelden på seg regntøy på vei til skole/barnehage, dette fordi de blir kjørt det meste av veien. Eldste går 20 meter fra parkeringsplassen.

Men de har alltid med seg klær som egner seg til utelek, enten det snør, regner eller er sol.

Har som deg registrert at det er mange som ikke har med seg skikkelige klær, og det er synd for barna får ikke vært ute og lekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...